Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku 2019/2020

Článek shrnuje základní činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku 2019/2020. Jedná se o aktivity, které vykonávají výchovní poradci a školní metodici prevence ve veřejných i neveřejných základních a středních školách. Obsah článku vychází z právní úpravy účinné ke dni jeho publikování. V případě pozdějších změn právních předpisů je nutné, aby školy vycházely z aktuální právní úpravy.

ZÁŘÍ
Na začátku školního roku výchovní poradci a školní metodici prevence začínají poskytovat poradenské služby novým žákům. V tomto směru je vhodné připomenout, že činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence patří ke standardním poradenským službám školy (viz příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění), které jsou novým žákům poskytovány na žádost žáků nebo jejich zákonných zástupců (viz § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění).
Při vymezení konkrétních aktivit, kterými budou výchovný poradce a školní metodik prevence dosahovat cílů vytyčených na školní rok 2019/2020, se mohou nechat inspirovat údaji, souvislostmi a doporučeními uvedenými ve výroční zprávě České školní inspekce. Ve výroční zprávě Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 (Praha, prosinec 2018)1) je např. vyčleněna část „prevence rizikového chování žáků“, a to jak v rámci základního, tak v rámci středního vzdělávání. Stejně tak mohou využít informací uvedených v materiálu České školní inspekce vymezujícím kritéria hodnocení, průběhu a výsledků vzdělávání, který obsahuje např. popis kritéria „Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče a pedagogy“ nebo „Škola poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření“.2) Lze očekávat, že kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2019/2020 Česká školní inspekce zveřejní v červenci 2019.
Je zřejmé, že výklad GDPR a jeho aplikace v prostředí škol se postupně vyvíjí. Výchovný poradce a školní metodik prevence by proto měli mít přehled o tom, zda na základě zkušeností získaných v minulém školním roce ve škole došlo, nebo nedošlo ke změně pravidel, podle kterých se zpracovávají osobní údaje žáků.
ŘÍJEN–LISTOPAD
V prvním čtvrtletí školního roku se výchovní poradci typicky věnují žákům,
*
kteří se přihlašují k přijímací zkoušce ke vzdělávání ve střední škole do oborů vzdělání s talentovou zkouškou,
*
kteří podávají přihlášku k maturitní zkoušce v jarním zkušebním období.
Jak se uvádí v materiálu MŠMT Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2019/2020,
*
přihlášky ke střednímu vzdělávání do oborů vzdělání s talentovou zkouškou se podávají do 30. listopadu 2019, resp. dle § 40 správního řádu do 2. prosince 2019 pro 1. kolo přijímacího řízení3),
*
žáci se přihlašují k maturitní zkoušce, opravné zkoušce nebo náhradní zkoušce podáním přihlášky k maturitní zkoušce řediteli školy, a to do 2. prosince 2019 pro jarní zkušební období 20204).
Přitom výchovní poradci zúročí zkušenosti, které získali při aplikaci novelizované vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou. Obě vyhlášky byly novelizovány s účinností ke dni 1. 11. 2018.5)
Výchovný poradce a školní metodik prevence se obvykle aktivně účastní jednání pedagogické rady v prvním čtvrtletí školního roku. V této souvislosti je vhodné připomenout, že
*
důtku ředitele školy lze žákovi základní školy uložit pouze po projednání v pedagogické radě (viz § 17 odst. 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění),
*
v § 10 vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění, je s účinností od 1. 9. 2018 zrušeno udělení pochvaly učitelem odborného výcviku a uložení napomenutí a důtky učitelem odborného výcviku.
Zejména výchovné poradce a školní metodiky prevence působící ve střední škole je vhodné upozornit na materiál Ministerstva vnitra Stanovisko odboru bezpečnostní politiky k problematice „dvojího trestání“ žáků ve školách za držení drog (zásada ne bis in idem). V uvedeném stanovisku se popisuje situace, kdy žák může být sankcionován současně za přestupek a za kázeňské provinění proti školnímu řádu.6)
PROSINEC–LEDEN
Konec prvního pololetí je i v činnosti výchovného poradce nebo školního metodika prevence často spojen s tím, jak je hodnoceno chování žáka za pololetí školního roku. Tito poradenští pracovníci by se měli přesně orientovat v pravidlech hodnocení chování žáka (např. kdo podle školního řádu hodnotí chování žáka, za jakých okolností je chování žáka hodnoceno „sníženou známkou“). Současně by měli být schopni poskytnout základní informace o podmínkách, za kterých může žák nebo zákonný zástupce žáka požádat o přezkoumání výsledků hodnocení chování žáka (viz § 52 odst. 4 a 5, § 69 odst. 9 a 10 školského zákona).
Jestliže bylo na začátku školního roku žákovi vydáno doporučení školského poradenského zařízení s uvedením určitých podpůrných opatření a do čtyř měsíců od vydání doporučení uvedené podpůrné opatření žákovi nebylo poskytnuto, výchovný poradce se obvykle podílí na projednání podpůrných opatření se školským poradenským zařízením (viz § 16 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění).
SHRNUTÍ
V 1. pololetí školního roku 2019/2020 se mohou výchovní poradci a školní metodici prevence zaměřit na vlastní obsah své činnosti v podmínkách právní úpravy, která je jim známa z předchozího školního roku.
1) Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 – výroční zpráva ČŠI. ČŠI [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1).
2) Viz např. Česká školní inspekce. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. ČŠI [online]. Praha: červenec 2018 [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Kriteria-hodnoceni/2018-2019-Kriteria-hodnoceni-podminek,-prubehu.
3) Viz Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2019/2020. MŠMT [online]. 2019, s. 9 [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/soubor-pedagogicko-organizacnich-informaci-na-skolni-rok-3?highlightWords=soubor+pedagogicko.
4) Tamtéž, s. 11.
5) Viz vyhláška č. 244/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 243/2017 Sb., a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů; vyhláška č. 232/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
6) Stanovisko odboru bezpečnostní politiky k problematice „dvojího trestání“ žáků ve školách za držení drog (zásada ne bis in idem). Policie České republiky [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://www.policie.cz/clanek/dvoji-trest-ve-skole.aspx.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školský zákon a jeho vyhlášky
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Třídní důtka - odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Zákony

500/2004 Sb. správní řád
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných