Na internetu bezpečně: Zakazovat internet není řešení. Vzdělávejme sebe i děti

Vydáno:

Proč jezdím s bývalým youtuberem ve fialové dodávce po českých školách a ukazuji dětem, jak si skrýt fotky na Facebooku, co nefotit na Instagram a jak si vymyslet silné heslo? Zjistila jsem totiž, že děti ve věku 9 až 12 let jsou aktivní průměrně na třech různých sociálních sítích. Nejpopulárnější jsou YouTube (93 %), Instagram (78 %) a Facebook (60 %). Povolená věková hranice pro založení účtu na těchto sociálních sítích je přitom 13 let. Téměř polovina (42 %) dětí v tomto věku si přes internet píše s lidmi, které nikdy neviděla. Ukázal to průzkum, který jsme v české bezpečnostní společnosti Avast udělali společně s Jirkou Králem, který je mezi dětmi velmi oblíbený influencer. I to byl jeden z důvodu, proč jsme společně vytvořili projekt Buď safe online. Dětem na českých základních školách se snažíme ukázat, jak se na internetu chovat bezpečně.

Jako rodič možná máte dokonalý přehled o tom, jak vaše ratolesti tráví svůj volný čas. Víte ale, co se děje ve chvíli, kdy se posadí k počítači nebo vezmou do ruky smartphone či tablet? Dnešní děti se v online světě pohybují snad ještě lépe než v tom reálném. Jejich největšími hvězdami jsou youtubeři a další tzv. influenceři, které můžeme považovat za celebrity digitálního světa. Jedním z nich je i Jirka Král, hlavní tvář projektu Buď safe online. Naše děti se klávesnici často naučily ovládat dříve než papír a tužku. To ale neznamená, že jsou vždy na internetu v bezpečí.
„Když se ptáme dětí ve školách, kterým ještě nebylo 13 let, více než polovina z nich nám přizná, že mají účet alespoň na jedné sociální síti, i když je to proti pravidlům,“ popsal mi Jirka Král na jednom z našich prvních setkání. „Často potkávám holky nebo kluky přesvědčené o tom, že jsem si s nimi psal a domlouval schůzku, ale ve skutečnosti to byl bohužel falešný profil, kterému na sebe prozradili spoustu soukromých informací, nebo si dokonce domluvili osobní schůzku. To je jeden z důvodů, proč jsem začal uvažovat o projektu, který by dětem pomohl rozlišovat, co je na síti dobré a špatné. Sám mám vlastní zkušenost s ukradeným profilem, a proto jsem rád, že jsem se spojil právě s experty z Avastu, kteří měli stejný cíl – vzdělávat děti o bezpečnosti na internetu, předávat jim své zkušenosti a předcházet rizikovým situacím v online prostředí,“ vysvětlil Jirka svoji motivaci zapojit se do projektu Buď safe online.
Náš průzkum z února 2018 kromě jiného ukázal, že věková hranice pro používání sociálních sítí má své opodstatnění. Z průzkumu vyplynulo, že menší děti (9 až 12 let) se na internetu běžně chovají tak, že jsou snadno zranitelné:
-
56 % využívá nechráněné Wi-Fi sítě;
-
42 % komunikuje s lidmi, které nikdy neviděly;
-
40 % používá cheaty ve hrách (pozn. – cheaty jsou aplikace třetích stran, které mohou do počítače nebo telefonu stáhnout malware; při instalaci lze nevědomě povolit administrátorská práva a někdo může převzít kontrolu nad zařízením);
-
15 % prozradilo svá hesla k online účtům kamarádům.
Ani teenageři ve věku 13 až 17 let, kteří mohou být na sociálních sítích legálně, se na internetu nechovají bezpečně:
-
66 % využívá nechráněné veřejné Wi-Fi sítě;
-
65 % z nich komunikuje s člověkem, kterého neznají osobně;
-
51 % používá cheaty ve hrách;
-
21 % někdy sdílelo svá hesla k e-mailu nebo účtům na sociálních sítích s kamarády.
A jak projekt v praxi funguje? S Jirkou se jako dva hlavní představitelé projektu vydáme každý měsíc na základní školu v jiném kraji České republiky. O naši návštěvu děti soutěží na webu www.budsafeonline.cz, přičemž školu může do soutěže přihlásit jen učitel nebo ředitel školy. Po uzávěrce registrací spustíme hlasování a škola s nejvíce získanými hlasy vyhrává naši přednášku o bezpečnosti na internetu.
To ale není vše. Na našem YouTube kanále „budsafeonline“ pravidelně zveřejňujeme edukační videa, ve kterých dětem a teenagerům dáváme tipy a informace, jak si zabezpečit své online účty, jak se vyvarovat nebezpečného chování na internetu a sociálních sítích. Ve videích je seznamujeme se základy terminologie, jako například antivirus, VPN nebo malware. Konkrétně se věnujeme Facebooku, Instagramu, Steamu, WhatsAppu a dalším často užívaným komunikačním platformám. Facebook a Instagram přitom sami používáme ke komunikaci s naší cílovou skupinou – snažíme se tedy dětem být opravdu co nejblíže.

Související dokumenty

Pracovní situace

Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Jak zadat školní web
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Narušování online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Windows 10 pro učitele
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Splnění zákonné povinnosti posoudit, zda některé systémy školy jsou významnými informačními systémy dle zákona o kybernetické bezpečnosti
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany

Poradna

IT technika do výuky a nákup z dotace
Problémy ve třídě
Smlouva