Lepší dříve nežli později

Vydáno:

Prevence problémů je důležitá a totéž se týká i jejich včasného záchytu. Platí to jak pro zdravotní, tak pro vzdělávací a výchovné problémy. Jestliže je např. dítě výrazně deprivované, nemůže navázat trvalejší citové vztahy s důležitými dospělými, je svědkem, nebo dokonce objektem domácího násilí, zažívá toxický stres, kvůli kterému se v nejranějších obdobích života nerozvíjí jeho mozek ani psychika vhodným směrem, takže osobnostní, edukační, sociální a později i ekonomické následky jsou často fatální. My pak tuto nepříznivou situaci v nejranějších stadiích vývoje dítěte podceňujeme a máme za to, že lze vše i v pozdějších obdobích napravit pouhým mávnutím proutku, tedy prostým působením pobytu v základní škole. To však neodpovídá pozorovaným skutečnostem, takže dopady nepříznivého působení v raných stadiích jsou až nevratné.

Lepší dříve nežli později
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
Je tedy v našem zájmu, abychom nečekali, až se problém rozvine do plné podoby. Můžeme sice spekulovat, zda primární nebo sekundární prevence nejsou příliš nákladné, protože musíme počítat s tím, že se vyskytne větší procento diagnostických chyb oproti situaci, kdy už je problém rozvinutý. A můžeme pochybovat, jestli tato prevence skutečně povede ke snížení negativního jevu v budoucnosti, jestli tedy nejde o zmarněnou energii i prostředky. Žádný diagnostický postup totiž není stoprocentně přesný. Chyby se týkají toho, že zachytíme jako potenciálně problémové dítě, které ve skutečnosti žádné problémy nemá a mít nebude, a naopak nezachytíme dítě, u kterého k problémům fakticky dojde. Takže v prvním případě poskytujeme péči dítěti, které ji nepotřebuje, ve druhém případě k žádné změně oproti původnímu postupu nedojde. Dítě se vyvíjí k nepříznivým výsledkům bez povšimnutí a bez případného zásahu. Výhoda zbytečně poskytované péče v oblasti psychologické nebo pedagogické je, že v zásadě nevzniknou žádné škody, což se např. v případě řady zbytečných medicínských zásahů říct nedá.
Nejde však jen o to, že samotné pozdější škody jsou velké. Podstatné je, že reálně nejsme s to poskytnout odpovídající a vlastně podstatně intenzivnější péči, takže mnohé nedostatky z předcházejících období jsou prakticky zcela neopravitelné. Vezměme např. děti vyrůstající v sociálně značně nevyhovujících podmínkách a jak se nám nedaří dostat je na odpovídající vzdělávací úroveň. To je krajně nevýhodné pro společnost. Zároveň je to nepřijatelné z lidského hlediska. Veškerou energii jsme u nás pravděpodobně vyčerpali na to, aby i tyto děti mohly být integrované v hlavním proudu školství a nechodily do „zvláštních“ škol. O výsledky jejich edukace a zapojení do společnosti se už zajímáme podstatně méně. Je sice nepochybné, že české základní školství v tomto směru nevyužívá zatím plně svůj potenciál, jenže mnohem efektivnější by bylo působit v období, kdy problém vzniká, tedy v nejranějších stadiích vývoje dítěte. Navíc naším odkládacím přístupem nerespektujeme současné poznatky, protože vcelku bez povšimnutí necháváme u těchto dětí raný vývoj a současně klíčový článek edukace dítěte, kterým je rodina. Bez smysluplného začlenění rodiny do edukace dítěte ve škole nabyté informace jen „protečou“ a zanechají v něm zcela nepatrnou a hlavně pro život nepoužitelnou stopu.
My totiž na základě existujících výzkumných a částečně i klinických poznatků víme, že u jedinců s určitými parametry a v konkrétních rodinných podmínkách je riziko pozdějších problémů výrazně vyšší. I medicína zná rizikové faktory a bez větší pozornosti veřejnosti a lidskoprávních organizací s nimi pracuje. Jenže pak máme k dispozici analogické údaje z psychologické nebo sociální oblasti. Jejich prediktivní síla je rovněž nemalá, jenže my se s nimi bojíme pracovat, abychom nenarušili práva rodičů a dětí, abychom je nenálepkovali a tím nestigmatizovali. Ohrožené jsou děti například ve výrazně chudých rodinách, v rodinách, kde se vyskytne domácí násilí, kde se rodiče rozejdou, jsou závislí na alkoholu nebo jiných návykových látkách. Rizikové jsou rovněž děti vyrůstající pouze s jedním rodičem, děti v pěstounské péči atd. Neznamená to, že všechny automaticky potřebují intenzivní pomoc, ale pravidelné sledování a podporu ano. Alespoň po nějakou dobu. Svým respektujícím přístupem, při kterém čekáme, až věci dojdou do stadia, kdy je nutné řešení, všechno jen komplikujeme. Tímto přístupem se také dostáváme do začarovaného kruhu. Dlouhodobou a intenzivní adresnou prevenci poskytnout nemůžeme a následná intervence není dostatečně účinná. Takže vlastně spoléháme na náhodu, protože v některých případech je později vše víceméně v pořádku.
Jenže když budeme čekat, až se problém vyvine (někdy pochopitelně ne), roste větší riziko, že reparace bude obtížnější a výsledky výrazně menší. Měli bychom zohlednit i obyčejný lidský faktor – dítě delší dobu žije (někdy fakticky trpí) v nepříliš vhodných podmínkách a my pouze čekáme, jak všechno dopadne, zda dítě bude dostatečně odolné a přežije v plném duševním i tělesném zdraví.
Je známá zkušenost, že dokud se problém neobjeví v plné míře, tak spolupráce mnoha rodičů je podstatně menší – řada z nich drobné signály bagatelizuje, odmítá spolupráci, argumentuje vlastním příkladem. V zásadě ve stejné míře to platí i pro učitele. Naplnění inkluzivního vzdělávání bude dávat naději, že i k nepatrným vzdělávacím problémům budeme aktivně přistupovat bez toho, že bychom potřebovali papír s diagnózou z poradny.
Jenže my se potřebujeme dostat k nejmladším dětem, tedy ve vývojovém období, kdy vzdělávací a výchovné problémy jsou ještě značně vzdálené. Medicína zná dispenzarizační systém, v oblasti psychologie ani edukace nic takového není. Vlastně s výjimkou drobného příspěvku OSPOD není instituce, která by se vývojem a edukací malého dítěte zabývala. A zatím není ani příliš velké porozumění pro to, o jak zásadní problém se jedná.

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
Bílá kniha

Poradna

Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole