Intelektové nadání bývá často danajským darem

Vydáno:

Encyklopedické znalosti. Bohatá slovní zásoba. Originální nápady. Nekonformní názory a postoje. Mentálně dál než jejich vrstevníci, mezi které proto často nezapadnou. Často méně sociálně obratné, tudíž bez kamarádů. Nesmírně chytré, ale divné. Vysoce různorodé, ale jedno mají společné. Nadprůměrné nebo mimořádné IQ. To je jen malý kousek světa mimořádně intelektově nadaných dětí. Dětí, které myslí jinak!

Intelektové nadání bývá často danajským darem
Simona
Kopo
S nadanými dětmi se potkáváš takřka každodenně posledních pět let. V čem jsou tedy jiné?
Jsou kreativní. Úkoly řeší jinak, originálně. Často řešení mají víc, jejich myšlení je tzv. divergentní – tedy kromě standardního řešení přicházejí i s dalšími, neočekávanými a umějí je obhájit. Často cítí zodpovědnost za svět kolem nás. Jsou mentálně dál než jejich vrstevníci, ovšem jejich „nenormální“ projevy chování mají negativní vliv na vztahy s okolím – s dětmi ve škole, na hřišti, s učiteli, s lektory v kroužcích a mnohdy i s rodiči. Hodnoty přátelství mají často v rovině bezpodmínečnosti „na život a na smrt“, tomu jejich vrstevníci bohužel nerozumějí.
Čím je to dáno?
Přenos vzruchů nervové soustavy je u nich rychlejší než u „běžných“ dětí. Mají i větší počet nervových synapsí. Tudíž divergentně a rychleji myslí a intenzivněji zpracovávají smyslové či emoční podněty. Jejich vzorce a projevy chování jsou jiné, a ostatním se tak mohou zdát divné, nenormální, až nevychované. V Qiidovi máme pro nadprůměrně a mimořádně intelektově nadané děti zkratku „MiND“. Podle jejich socioemočních projevů je typologie G. T. Bettse a M. Neimarka (1988) dělí na šest různých typů: úspěšní, autonomní, skrývači schopností, kreativní rebelové, defenzivní odpadlíci a děti s dvojí výjimečností.
Zdálo by se, že poznat takové dítě není nic složitého…
Když to hodně zjednodušíme, ve všeobecném vnímání se děti dělí podle svého chování na tzv. hodné a zlobivé. Nadané hodné děti jsou pro společnost snadněji rozpoznatelné, protože když se jim dá nějaký úkol, zadání, projekt nebo jdou na olympiádu, tak se snaží a excelují a pro rodiče i pedagoga je to radost. Jsou to děti bezproblémové – typy úspěšní, autonomní. Kdežto o dětech, které jsou v běžné terminologii společnosti tzv. zlobivé, ale zároveň jsou vysoce inteligentní, se jako o nadaných nebo intelektově nadaných často vůbec neuvažuje – jde o typy kreativní rebel, defenzivní odpadlík. Často jsou proto mylně označovány jako děti s ADHD, s poruchou učení či chování, s Aspergerovým syndromem a podobně.
Proč by měly mít ve vzdělávání podporu? A čím jsou jejich potřeby specifické?
Nadaní žáci jsou ti chytří, kteří si přece pomohou sami… to je klasické přesvědčení. Děti úspěšné a autonomní excelují v olympiádách, ve výkonnostních testech, různých projektech. Jsou vzory a tahouny, a pokud budou mentálně i sociálně-emočně uspokojovány, mohou se stát špičkami ve svém oboru. Naopak když tzv. defenzivní odpadlíci nebo kreativní rebelové nebudou podporováni v mentální – tj. znalostně-vědomostní – oblasti a ještě více v oblasti socioemoční, mohou se stát pro společnost problémem. Sklouznou do různých part, stanou se drogově nebo alkoholově závislými. Mají-li ovšem adekvátní „mozkovou potravu“, pozornost a péči ve svých specifických potřebách, mohou být díky své kreativitě nositeli inovativních nápadů, objevů a originálních způsobů řešení. Když budou označováni a nálepkováni jako problematičtí, nevychovaní, s poruchami, nikdy je nedostame na špičkovou úroveň. Přijde mi proto škoda o takové mozky přicházet.
Mají teď nadaní na školách dobrou podporu?
Cíleně a systematicky se rozumově nadaným věnuje jen malý zlomek škol v rámci celé ČR. Některé školy této problematice nevěnují pozornost vůbec, protože to v situaci, kdy už se věnují „inkluzivním“ dětem, vnímají jako další práci navíc. Nedostatek lidských zdrojů, financí, prostor…
Z jiných škol naopak slýcháváme, že se dlouhodobě zabývají dětmi na druhé straně Gaussovy křivky a vidí, že i nadaní podporu potřebují. Chtějí jim dát příležitost a náležitou péči, ale nevědí jak, nemají zkušenost. A s tím už v Qiidovi umíme pracovat.
Co Qiido školám radí?
Základem je vytvoření vzdělávací koncepce, se kterou školám právě Qiido pomáhá. Děláme náhledy ve výuce za účelem nominace MiND žáků, u partnerských škol provádíme i psychologickou diagnostiku přímo ve škole, vyškolíme pedagogy i vedení, zprostředkujeme sdílení zkušeností s jinými školami, stáže, dlouhodobě je mentorujeme… Možnosti podpory na míru jsou různé a na jeden z našich vzdělávacích programů školy dosáhnou i ze šablon.
Jaké jsou možnosti organizace výuky?
Výuka může probíhat integrovaně v rámci třídy, to je situace, kdy jsou ve třídě jeden až tři nadaní a učitel si pro ně připravuje materiály a věnuje se jim. Tyto děti nechtějí práci navíc, potřebují pozornost, adekvátní podněty, komunikaci, diskusi s kantorem. V mnohopočetné třídě je to však pro učitele hodně náročné a my s tím nemáme dobré zkušenosti. Proto se zasazujeme spíše o tzv. paralelní obohacující hodiny, kde se nadané děti mimo svou třídu a s jiným pedagogem věnují obohacujícímu učivu i nad rámec učebních osnov. Další z příkladů dobré praxe je možnost individuálního domácího vzdělávání, které ovšem probíhá v úzké spolupráci s pedagogy a odborníky v oboru zájmu dítěte.
Pro kolik dětí to dává smysl, pro jak velkou školu?
Pro každé jedno dítě, velikost školy nehraje roli. Čistě ekonomicky je to samozřejmě otázka efektivity vynaložených prostředků a i legislativních rámců, protože ředitel školy může v rámci sdílené pedagogické intervence mít v hodině ve skupině šest nadaných dětí. V rámci půlených paralelních hodin zase může povolit skupinu pro minimální počet sedmi nadaných dětí. Když je jich v ročníku méně, ředitel musí zvažovat, zda má ekonomický smysl otevřít tak malou skupinu. Když se chce, cesta se ale vždy najde. Někteří s naším doporučením řeší takovou situaci spojením ročníků, z jednoho vezmou čtyři žáky, ze druhého tři, a vyhoví tak podmínkám na minimální počet žáků ve skupině. Qiido v doporučení vždy zohledňuje podmínky a možnosti dané školy.
Daří se to v praxi úspěšně realizovat?
Z našich partnerských škol je krásným příkladem dobré praxe například ZŠ Úprkova z Hradce Králové nebo ZŠ Komenského 68 v Novém Jičíně. Tam to geniálně funguje, o celou vzdělávací koncepci se zasazuje ředitel, zástupkyně i pedagogický sbor, mají zájem a vidí v tom smysl. Obě školy jsou pro nás takovými vlajkovými loděmi nejen v péči o nadané, ale i v přístupu ke vzdělávání vůbec. Ten je velmi lidský, založený na respektu, důvěře, pochopení, laskavosti, snaze odhalit to, co dítěti jde, v čem je dobré, umět s tím pracovat a vědět, jak dítě rozvíjet, aby bylo spokojené a ve svém životě šťastné.
Miriam Janyšková je zakladatelka a ředitelka nadačního fondu Qiido, který se zaměřuje na podporu vzdělávání a rozvoj kognitivních vědomostí i sociálních dovedností mimořádně intelektově nadaných dětí
.
Nadační fond Qiido poskytuje know-how nejen odborníkům ve vzdělávání (učitelům, speciálním pedagogům, ředitelům a jejich zástupcům, psychologům), ale i rodičům.
Pro ředitele a učitele základních škol vzdělávajících MiND žáky pořádá již čtvrtým rokem pracovní konference (SETKÁNÍ ŠKOL) zaměřené na získání nových znalostí, poznatků a výměnu zkušeností. Nejbližší se koná 15. října v prostorách ZŠ Kunratice v Praze.
Školy, ředitelé a učitelé mohou využít také programy Qiida v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), které nabízí Qiido AKADEMIE. Aktuálně se otevírá tříměsíční program akreditovaný MŠMT s názvem „Jak systematicky vzdělávat a komplexně rozvíjet intelektově nadané žáky?“. Do programu, který probíhá od 21. října 2019 do 3. února 2020, je možné se přihlásit nejpozději do 13. října. S partnerskými školami Qiido pracuje v tzv. formě programu Qiido NA MÍRU.
K dalším aktivitám Qiida patří provozování diagnosticko-poradenského centra Qiido PORADNA, kam se rodiče a poradenští pracovníci obracejí s žádostí o odbornou diagnostiku IQ i EQ, individuální poradenství a konzultace. Pro rodiče, kteří si nevědí rady, je určeno také nadcházející SETKÁNÍ RODIČŮ, které se koná 28. listopadu v BEA Centru v Olomouci.
Bližší informace o těchto aktivitách na stránkách nadačního fondu na adrese www.qiido.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Individuální výchovný plán
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon