Evropské laboratorní školy

Vydáno: 10 minut čtení

Čtenáři měli již dříve možnost seznámit se s konceptem a principy laboratorních škol a jejich fungováním (Brodská, 2021). Připomeňme tedy jen stručně, že laboratorní školy vycházejí z pragmatické pedagogiky a snaží se o propojování pedagogického výzkumu a praxe. Za zakladatele těchto škol je považován americký pedagog John Dewey; první laboratorní školu založil již v roce 1896 v Chicagu. Od té doby se síť laboratorních škol značně rozšířila, zejména v USA a Kanadě. V tomto článku přiblížím „mladší členy“ rodiny laboratorních škol, které se nacházejí v Evropě a jsou součástí sítě Lab Schools Europe.

Evropské laboratorní školy
Monika
Votava Mandelíčková
LABYRINTH – gymnázium a základní škola, s. r. o.
Síť evropských laboratorních škol (viz https://www.labschoolseurope.eu/) byla vytvořena díky projektu Erasmus+ (KA2, strategická partnerství) s názvem „LabSchoolsEurope: Participatory Research for Democratic Education“. Historicky poprvé propojila fungující evropské laboratorní školya urychlila jejich spolupráci a síťování. Do projektu jsou zapojeny nejen laboratorní školy, ale také jejich partnerské univerzity. Konkrétně jsou to Universität Bielefeld a Laborschule Bielefeld (Bielefeld, Německo), École des hautes études en sciences sociales a Lab School Paris (Paříž, Francie), University of Cambridge Primary School (Cambridge, Velká Británie), Masarykova univerzita a LABYRINTH – gymnáziuma základní škola, s. r. o., (Brno, Česká republika) a Pädagogische Hochschule Wien a Praxis Volksschule a Praxis Mittelschule (Vídeň, Rakousko). Pro uvedení do tématu zde výše zmíněné laboratorní školy stručně představím.
Laborschule, Bielefeld
Na evropský kontinent principy laboratorních škol pronikaly pozvolna. Nejstarší evropská laboratorní škola byla založena v roce 1974 Hartmutem von Hentigem v německém Bielefeldu (Severní Porýní-Westfálsko). Jde o veřejnou školu, která úzce spolupracuje s univerzitou v Bielefeldu a je také přímou součástí uni

Související dokumenty

Pracovní situace

Bílá kniha
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Mediální vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Školní program EV a jeho tvorba
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Zápis k povinné školní docházce (do prvního ročníku základního vzdělávání)
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026