Aplikace "Nenech to být" může žákům pomoci

Vydáno:

Nejen ve světě, ale i na českých školách sledujeme v posledních letech trend zařazování moderních online technologií do výuky. Kromě internetových testů a kvízů se přidávají i žákovské knížky, platformy pro komunikaci s rodiči a další nástroje, jejichž šíření je v mnohých státech podporováno i vládou. Není tak divu, že se začaly primárně mobilní aplikace objevovat i v prevenci rizikového chování a budování dobrého klimatu na škole. Populární jsou především projekty Sit With Us, KnowBullying, ReThink či Anonymous Alerts.

Aplikace „Nenech to být“ může žákům pomoci
Jan
Sláma
spoluzakladatel společnosti FaceUp Technology, platformy NNTB.cz a dalších digitálních projektů
V České republice funguje už dva roky aplikace Nenech to být. Tu vytvořili pod záštitou MŠMT na začátku roku 2017 studenti brněnského Gymnázia Vídeňská Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm. Do iniciativy se již zapojilo 1 460 škol s 2 413 pedagogy, mezi které se řadí především metodici prevence, ředitelé škol a výchovní poradci. Ti od svých žáků díky Nenech to být (zkráceně NNTB) obdrželi přes 3 800 upozornění na rizikové chování v kolektivu. Zpětná vazba je pozitivní, díky aplikaci se podařilo zachytit mnoho případů šikany ještě v jejím počátečním stadiu. Na odbornost služby dohlížejí zapojení garanti Michal Kolář a Lenka Skácelová.
NNTB pracuje na principu schránky důvěry
Nenech to být funguje na principu online schránky důvěry. Děti si mohou na webových stránkách https://www.nntb.cz/ či ve zdarma dostupné mobilní aplikaci vyhledat svou školu. Následně napíšou jméno spolužáka, který se podle nich necítí dobře. Mohou doplnit i jeho třídu a připsat více informací. Upozornění je pak jedním kliknutím anonymně odesláno na e-mail školou pověřeným osobám, které škola zvolí při registraci. Pokud škola v projektu zapojena není, a přesto se některý z jejích studentů pokusí aplikaci použít, kontaktuje tým NNTB školu na e-mail, který má uvedený na webových stránkách. Student je upozorněn, že Nenech to být nemůže zaručit, že se jeho upozornění do školy dostane. Aby k němu škola získala přístup, stačí se zdarma zaregistrovat na adrese https://www.nntb.cz/registrace.
V případě obdržení upozornění je třeba vždy informovat vedení školy. Doporučuje se také obdržené informace zanést do evidence ŠPP a následně citlivě provést cílené zmapování situace v odpovídající třídě. Podílet by se měl školní metodik prevence, případně školní psycholog či třídní učitel. Je dobré zeptat se i jiných pedagogů, kteří ve třídě učí, zda nezaznamenali signály k potvrzení upozornění.
Následně je vhodné provést zmapování vztahů v třídním kolektivu a jejich vyhodnocení. Na základě tohoto vyhodnocení je vhodné zpracovat doporučení dalšího postupu práce s třídním kolektivem, případně s potvrzeným agresorem, obětí a jejich zákonnými zástupci.
ŠPP by mělo postupovat dle školou zpracovaného krizového plánu pro řešení šikany a preventivního programu školy k šikanování. Může využít metodickou podporu – metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (s účinností k 1. 9. 2017). Dále má škola možnost využít vnější metodické či odborné podpory pro nastavení řešení ze strany metodika prevence příslušné PPP, příp. dalších odborných institucí, které se prevencí šikany zabývají – jejich průběžně aktualizovaný seznam ze svého regionu naleznete na www.prevence-info.cz.
Co žáci píšou
Na webových stránkách https://www.nntb.cz/sikana jsou k přečtení také některá z anonymizovaných upozornění, která studenti skrze NNTB odeslali. Mezi nimi například:
*
„Kluci ve třídě ji opakovaně slovně napadají, říkají, že je vepř (…), a přezdívají jí ***. (…) [D]oma je v depresích, protože jí umírá prababička, a kluci jí tím moc nepřidávají, říká potom, že je tlustá, a přestává jíst. :(“
*
„Občas se s ním perou, dokáže se bránit, ale jsou silnější. Bojím se to říct učitelce, protože se bojím, že mě pak budou šikanovat taky. :( Občas mu pomůžou, ale jenom někdy.“
*
„2 kluci z 8. * mu ubližují – např. strkají ho do separovaného odpadu, nadávají mu, ničí mu pomůcky. Některé děti z toho mají srandu, přijde jim to vtipné.“
*
„Jedná se o formu kyberšikany – ponižování a zesměšňování přes SMS a sociální sítě. Začalo to koncem školního roku, po prázdninách pokračuje dál. Začíná se rozvíjet školní fobie, má psychosomatické potíže.“
*
„Kluci jí pořád urážejí kvůli váze. Skoro všichni jsou na ni zlí, až na pár žáků. Někdy se cítí strašně a pak ji slyším brečet na záchodkách.“
*
„*** *** mu pravidelně vyhrožuje, že ho zmlátí do krve, *** *** ho fyzicky napadl, že mu tekla krev z nosu, což viděla p. učitelka, která nijak nezasáhla.“
*
„Už jednou jsem Vám psal ohledně *** z *. *, že dvěma dívkami je šikanována a nazývána satanem. Chci upozornit, že to POKRAČUJE!“
Data o šikaně jsou děsivá
Odborníci z týmu NNTB jednotlivá upozornění analyzují, a postupně tak vytvářejí statistiky o podobě rizikového chování v ČR. V následujících odstavcích uvádíme výběr z celorepublikových dat.
Ve většině případů na šikanu upozorňuje student školy, u 32 % to pak bývá sama oběť. Na 63,9 % případů rizikového chování upozornila děvčata. Obětí bývá v 91,1 % jednotlivec, zbytek pak skupina studentů nebo celá třída. Rozdíl v počtu upozornění na šikanu u dívek a chlapců bývá téměř nulový. Ze zaznamenaných dat vyplývá, že mezi agresory je dvojnásobný počet hochů než děvčat. V 72 případech děti a rodiče uvedli, že kantor o šikaně ví, ale neřeší ji.
V 83,2 % upozornění uživatelé aplikace sdělili, že se šikana odehrává verbálně, fyzicky pak v 35,22 % případů. Kyberšikana se vyskytuje v 6,18 % popsaných případů. V 24,6 % se verbální a fyzická šikana překrývá.
Podle analýzy dat dochází v 43,17 % případů k šikaně kvůli vzhledu. Terčem posměchu bývají děti, které jsou silnější postavy, anebo ty, které jsou ostatními považovány za ošklivé. Častěji se také oběťmi stávají děti, které ve škole nemají dobré výsledky, a to v 13,66 %. Výjimkou není ani šikana s rasistickým podtextem. V 6,01 % případů je důvodem k šikaně sexuální orientace oběti.
U 8,76 % jsou součástí šikany krádeže nebo ničení majetku dítěte. Uživatelé Nenech to být také upozorňují na užívání a prodej návykových látek, nejčastěji cigaret a tvrdých drog. V jednotkách případů také NNTB zaznamenalo sexuální zneužívání nebo známky domácího násilí. V 13 případech bylo upozorněno na sebevražedné sklony či myšlenky.
Koncept NNTB se šíří i za hranice
Nenech to být se pod názvem FaceUp.com rozběhlo i v dalších zemích. Aktuálně pomáhá dětem v osmi státech světa. Nejnovější úspěchy zaznamenává v Jihoafrické republice, kde FaceUp obdržel schválení od The South African Depression and Anxiety Group, která představuje významnou neziskovou organizaci sjednocující velké množství psychologů, psychiatrů a lékařů. V Indii projevilo zájem o spolupráci i ministerstvo pro rozvoj lidských zdrojů. Mimo Českou republiku, Indii a JAR se se platforma rozvíjí i na Slovensku, v Polsku, ve Švýcarsku, Velké Británii a v USA. Zatímco v České republice obdrží škola během roku jednotky až nižší desítky upozornění, právě v USA se tato čísla u podobných služeb pohybují v řádu stovek.
Poznámka redakce: Článek vychází také ve Speciálu pro střední školy 3/2019.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Problémy ve třídě
Výuka Aj
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz