Výukové aktivity pro rozvoj dovedností 21. století

Vydáno:

Cílem tohoto článku je představit čtenářům soubor dovedností pro 21. století a nový nástroj charakterizující výukové aktivity, jejichž realizace vede u žáků k rozvoji těchto, stále častěji zmiňovaných dovedností. Nástroj vznikl díky výzkumu společnosti Microsoft a byl představen na jedné z největších konferencí o vzdělávání Partners in Learning 2012 Global Forum, konané v Praze.

Výukové aktivity pro rozvoj dovedností 21. století
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph. D.
lektor a didaktik ICT, katedra Informačních technologií a technické výchovy PedF UK v Praze
Poslední dobou se do popředí zájmu vyspělých států stále častěji dostává termín
dovednosti pro 21. století.
Za tímto pojmem stojí celosvětový myšlenkový proud, požadující redefinování cílů vzdělávání. Jeho snahou je transformace vzdělávání z dnešní tradiční podoby do podoby, kterou vyžaduje měnící se svět požadavků na začátku 21. století. Dnešní vzdělávací systémy nestačí uspokojovat rostoucí poptávku po vzdělávání a zdá se, že bude nutné nově přenastavit celý rámec učící se společnosti.
Modelů, které se snaží o popis těchto dovedností, existuje již dnes značné množství a jistě brzy přibudou další. Nelze konstatovat, že některý ze souborů dovedností je kompletní či jediný správný. Tak, jak se bude měnit svět práce a vzdělávání a bude ovlivňovat osobní životy lidí, budou se měnit i požadované dovednosti.
ČESKO TO NEZAJÍMÁ
Na nedávné konferenci
Partners in Learning 2012 Global Forum
pořádané poslední listopadové dny roku 2012 v Praze, kterého se účastnilo více než 650 účastníků z celého světa, mne zaujal model 21st Century Learning Design Rubrics, za nímž stojí Innovative Teaching and Learning (ITL) Research společnosti Microsoft a nezávislá výzkumná organizace SRI International. Podrobněji byl tento model představen v doprovodném programu Education Leaders Briefing, určeném politikům, odborníkům na vzdělávání a zástupcům průmyslu. Zcela v duchu
dlouhodobého českého nezájmu státních institucí o problematiku moderních technologií ve vzdělávání
se jej žádný oficiální zástupce ČR nezúčastnil, což bylo minimálně v ostrém kontrastu s faktem, že pro tento rok byla místem konání zvolena právě Praha.
CHARAKTER VÝUKOVÝCH AKTIVIT JE DŮLEŽITÝ
Model 21st Century Learning Design Rubrics je založen na výzkumném zjištění, že mezi dovednostmi pro 21. století a inovativními výukovými aktivitami existuje při výuce silná korelace. Jinými slovy, tradiční výukové metody nelze jednoduše označit za nevhodné, ale pro dovednosti potřebné v nadcházejícím století je pouze jejich používání nedostatečné. K rozvoji dovednosti pro 21. století jsou nezbytné
inovativní výukové aktivity.
21st Century Learning Design Rubrics je model vytvořený na základě dlouhodobého výzkumu provedeného souborem více výzkumných metod. Zaujalo mne na něm to, že se nejedná pouze o teoretický model. Tento nástroj se pokouší popsat charakteristiky výukových aktivit, které jsou-li takto realizovány, vedou k rozvoji zmíněných dovedností pro 21. století.
Cílem tohoto nástroje je pomoci pedagogům rozpoznat a porozumět možnostem, které výukové aktivity nabízejí žákům k rozvíjení takovýchto dovedností.
Výzkumníci identifikovali
šest hlavních skupin charakteristik výukových aktivit a zároveň dovedností žáků,
které je možné těmito vhodně připravenými výukovými aktivitami podporovat:
 
spolupráce,
 
budování znalostí,
 
řízení sebe sama,
 
řešení problémů skutečného světa a inovace,
 
využívání ICT pro učení,
 
pokročilý způsob komunikace.
Ke každé z výše uvedených dovedností nabízí tento model hierarchicky uspořádaný soubor indikátorů, jejichž plnění ilustruje dosažení či osvojení vyšší úrovně dané dovednosti. Číslice použitá v číslování označuje úroveň. Indikátor s vyšší číslicí vždy navazuje na předchozí a má vyšší úroveň. Autoři dokonce navrhují dané aktivity hodnotit počtem bodů – některé se skládají ze čtyř a některé pouze ze tří úrovní.
Spolupráce
Žáci pracují společně, když od nich výuková aktivita vyžaduje spolupráci ve dvojicích nebo ve skupinách tak, aby diskutovali daný problém, hledali
společně řešení problému
nebo společně vytvářeli výstup. Spolupráce může probíhat elektronicky a mohou do ní být zapojeni i další lidé mimo daný pracovní kolektiv.
 
žáci pracují ve dvojicích nebo skupinách,
 
žáci vzájemně sdílejí zodpovědnost za vytvořený výstup,
 
žáci činí podstatná rozhodnutí společně – týká se zejména rozhodnutí o obsahu společné práce, postupu práce a výsledného výstupu,
 
všichni žáci se podílejí rovnoměrně.
Budování znalostí
K budování (vytváření či konstruování) znalostí dochází v okamžiku, když žáci dělají více, než jen opakují, co se naučili. Důležitým předpokladem budování znalostí je kritické myšlení, nikoli tedy pouhé opakování zjištěných faktů. Aktivity směrující k budování znalostí vyžadují od žáka vlastní interpretaci problému, analýzu, syntézu a hodnocení informací či myšlenek.
 
aktivita vyžaduje od žáka skutečné budování znalostí, nikoli pouhé opakování zjištěných faktů,
 
budování znalostí je hlavní částí aktivity, tedy tou, na které žák stráví nejvíce času a úsilí,
 
žák uplatňuje získané vědomosti a dovednosti v novém kontextu,
 
aktivita je mezioborová nebo má průřezový charakter, netýká se pouze jednoho vzdělávacího předmětu.
Řízení sebe sama
V tradičním vzdělávání jsou často aktivity žáka strukturovány a řízeny do velké míry učitelem. Řízení sebe sama (sebekázeň) naopak vyžaduje od žáka přijmutí plné zodpovědnosti za svůj život, svoji práci a své vzdělávání. Aby mohl žák plánovat vlastní práci a hodnotit ji, musí se jednat o dlouhodoběji trvající výukovou aktivitu.
 
aktivita má dlouhodobý charakter a žák je dopředu seznámen s výukovými cíli a kritérii úspěšnosti, aby byl sám schopen zhodnotit, zda jich dosáhl,
 
žák si plánuje svoji vlastní práci sám,
 
žák může na základě zpětné vazby (od učitele, spolužáků atp.) revidovat svoji práci ještě předtím, nežli je odevzdána.
Řešení problémů skutečného světa a inovace
Žák je postaven před skutečné řešení problémů pouze v situaci, když se jedná o problém, který do té doby neřešil a který je pro něj výzvou.
Výukové aktivity
zaměřené ke zdokonalování se v této oblasti nikdy žákovi neposkytují všechny informace, které jsou potřebné pro vyřešení problému. Součástí řešení může být zkoumání různých možností, generování nápadů, sestavování alternativních řešení, navrhování vlastních řešení a ověřování jejich proveditelnosti.
 
řešení problémů musí být hlavní náplní výukové aktivity,
 
žáci pracují na problémech skutečného světa, tedy takových, které nebyly vytvořeny pouze pro potřeby školy či učení, a využívají aktuálních a autentických dat (například skutečných vědeckých záznamů ze zemětřesení),
 
aktivita vyžaduje inovaci, tedy uvedení nových myšlenek žáka do praxe.
Využívání ICT pro učení
Za využití ICT žákem lze považovat pouze takovou aktivitu, kdy
žák aktivně využívá ICT
přímo k dokončení celé nebo části vzdělávací aktivity. Využití ICT učitelem například k prezentaci takovým příkladem určitě není.
 
úkolem žáka je použít ICT nebo má žák možnost dokončit danou aktivitu s využitím ICT,
 
výuková aktivita podporuje využití ICT ke skutečnému budování znalostí, tedy takové využití, kdy jsou ICT prostředkem interpretace problému, analýzy, syntézy či hodnocení informací,
 
žák musí k řešení úlohy využít ICT, a to proto, že daný problém nelze bez ICT (v daném čase a kvalitě) vyřešit,
 
žák je autorem digitálního výstupu, který je určen k použití někým jiným, a to mimo výuku, například nahraje podcast a zveřejní jej na internetu.
Pokročilý způsob komunikace
Pokročilá komunikace probíhá, pokud žák vyjadřuje soubor vzájemně propojených či navazujících myšlenek pro vyjádření netriviálního sdělení, například formou prezentace obsahující více navazujících nápadů. Za
vícedruhovou komunikaci
se považuje aktivita, při které žák využívá více nežli jeden komunikační prostředek, a to způsobem, kterým se
vzájemné působení prostředků
synergicky doplňuje a bez některého z nich by nebylo možné dosáhnout požadovaného efektu, například pořídí fotografii, kterou zveřejní jako součást blogového příspěvku na internetu.
 
žák používá pokročilý způsob komunikace nebo vícedruhovou komunikaci,
 
žák dokládá svá sdělení a tvrzení fakty a příklady,
 
žák vytváří své sdělení pro konkrétní cílovou skupinu, nikoli například pro obecné publikum na internetu; za tímto účelem volí vhodné nástroje, obsah a styl sdělení.
Originální nástroj v angličtině
Výše uvedený model hierarchicky uspořádaných souborů indikátorů, jejichž plnění ilustruje dosažení či osvojení vyšší úrovně dané dovednosti, je v tomto textu uveden pouze ve zkratce, bez dodatečného vysvětlení na příkladech z pedagogické praxe. Původní verze celého
21st Century Learning Design Rubrics
je zdarma dostupná v anglické verzi na stránkách pražské Education Leaders Briefing společnosti Microsoft na adrese http://elbprague.org/.
Pro mne je na celém tomto nástroji asi nejzajímavější ta skutečnost, že v něm vlastně vůbec nejde o technologie, ale především o pedagogiku. Vytváření výukových aktivit charakterizovaných výše není vůbec jednoduché, vyžaduje hodně času a promýšlení. Jak ale výzkum přibližuje, jiná cesta k rozvíjení dovedností pro 21. století patrně neexistuje.