Tvrzení, že odměny škodí vnitřní motivaci, bylo výzkumně zpochybněno

Vydáno:
Názor, že odměny podkopávají motivaci a výkon, je široce rozšířený. V důsledku toho se učitelé často zdráhají používat ve vyučování jakýkoli systém odměňování v obavě, že žákům vezmou vnitřní motivaci zapojovat se ochotně a z vlastní vůle do školních aktivit. Závěry robustní analýzy téměř třiceti let výzkumu na poli odměn a lidské motivace (J. Cameron, K. M. Banko a W. D. Pierce) však přicházejí s opačným zjištěním, které působí skoro až úlevně: podle těchto badatelů neexistuje žádný prokázaný negativní vliv externích odměn. Uvedení autoři naopak tvrdí, že odměny můžeme využít efektivně a jejich prostřednictvím zvýšit zájem a výkon. Když jsou odměny vázány na splnění dosažitelných výkonnostních standardů, člověk zůstává motivován a dosahuje stejných nebo i lepších výkonů.
Ve školách pracují učitelé s pochvalami, nálepkami, zlatými hvězdami, slibují lákavé činnosti a aplikují řadu dalších pobídek na podporu učení. Podniky používají výplaty, bonusy, povýšení nebo jiné druhy odměn na podporu vysokého výkonu zaměstnanců. Rodiče odměňují děti za školní výsledky, za sportovní úspěchy a za domácí práce. Na jedné straně jsou odměny
široce používány
v každodenní praxi, na druhé straně ale někteří badatelé a teoretikové1) tvrdí, že odměny poškozují motivaci lidí a negativně ovlivňují jejich výkon. Argumentem je, že když lidé dělají, co je těší, zažívají pocity spontánní radosti, kompetence a seberealizace; když jim ale nabídneme za výkon odměnu, jejich motivace se soustředí spíše na pobídku samu než na vnitřní důvody, což se zpětně promítne do kvality jejich výkonu.
Domněnka, že odměňování ničí vnitřní motivaci jednotlivce, vedla k řadě experimentů. Od 70. let 20. století bylo provedeno více než 140 studií, které zkoumaly údajné negativní účinky odměny a poddolování motivace. V typickém experimentu řeší lidé nějaký úkol (např. hádanky, kreslení obrázků nebo hraní slovních her), za které dostávají pochvalu: peníze, bonbóny a tak dále. Tu samou činnost současně provádí kontrolní skupina, ale bez odměny. Obě skupiny jsou pak pozorovány během období bez odměny, kdy mohou pokračovat v plnění úkolu nebo se zapojit do nějaké alternativní činnosti (navození svobodné volby). Čas, který účastníci stráví během této doby plněním původního úkolu, kvalita jejich výkonu a subjektivně vyjádřený zájem o zadanou aktivitu se pak používají jako měřítko vnitřní motivace. Pokud účastníci při poskytování odměny tráví původní aktivitou méně volného

Související dokumenty

Pracovní situace

Platové tarify - odpovědi na základní otázky k novele
Novela nařízení o platových poměrech zaměstnanců - Důležité změny pro oblast školství
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Odměňování pedagogických pracovníků ve veřejném školství
Složky platu ve veřejném školství
Komentář k jednotlivým částem vnitřního mzdového předpisu + vzor
Komentář k jednotlivým částem vnitřního platového předpisu + vzor
Telefonické ověřování výše platu
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Odnětí osobního ohodnocení
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Žákovská a studentská samospráva
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Poučení žáků o BOZ

Poradna

Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Odměna za pedagogickou intervenci
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Proplácení nadúvazkových hodin zástupce ředitele základní školy
Platový výměr pedagogického zaměstnance
Dohled nad žáky a dětmi v rukou nepedagogů
Kariérový poradce
Rozpočet ve škole a čerpání ONIV
Vedení souvislé praxe na střední průmyslové škole
Započtená praxe ředitele
Odměna u dohody o provedení práce ve školství
Školní psycholog a jeho financování
Proplacení přespočetných hodin za suplování řediteli školy
Zrušení limitu 6 let pro zápočet mateřské a rodičovské dovolené
Výuka odborného předmětu školní ekonomkou