Školní zahrady

Zahrada stojí u samého počátku škol a vzdělávání. Základním archetypem prostoru pro vyučování je totiž obraz učitele a žáků pod stromem. I řada světových náboženství s tímto archetypem pracuje – vzpomeňme na Buddhův strom nebo getsemanskou zahradu. Ostatně v teplém klimatu takové prostředí pro výuku často musí stačit i dnes. Spojení objektu a zahrady bylo obvyklé i u křesťanských kostelů a klášterní zahrady si svůj význam podržely dodnes.

Proč jsou první historické školní budovy bez zahrad se dnes již můžeme jen dohadovat, určitě k tomu přispěly nutnost vzdělávat zejména v zimě mimo sezónní práce a nedostatek volných pozemků ve středověkých městech. A je nutné si také přiznat, že budovy a uzavřené třídy sice na jedné straně poskytují možnost oddělení se od vnějšího ruchu a soustředění se, ale zároveň také umožňují snazší kontrolu žáků.
Zahrady se sice postupem času opět staly součástí škol a výuky v nich, motivací však byla snaha přiblížit výuku praktickým účelům – zahradní a řemeslné práce, případně tělovýchova – a doplnit nové školní budovy, chlouby obcí a měst, o okrasné zahrady a předzahrádky, které rozhodně neměly sloužit k dětským hrám. V 90. letech minulého století však opadl zájem o praktické vyučování na zahradě a místy výuky tělesné výchovy se stala sportoviště. Cvičné záhony zplaněly a děti si zvykly, že se ovoce a zelen

Související dokumenty

Pracovní situace

Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Plány činnosti - srpen 2021
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Komisionální zkouška žáka střední školy
Reforma financování střední školy
Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2019/2020
Poradna: Úplata za předškolní vzdělávání v době uzavření MŠ
Mimořádná opatření a úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce

Poradna

Sloučení škol
Uzavření MŠ v době ředitelského volna na ZŠ v rámci jedné organizace
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Navýšení kapacity školní jídelny
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Kariérový poradce na ZŠ
Odpolední vyučování 1. stupeň
Akce v mateřské škole přes noc
Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Přijetí cizince do základní školy
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD