Kvůli stárnutí učitelských sborů a nízké generační obměně školám hrozí, že nebudou mít dostatek učitelů pro zajištění kvalitní výuky. Stále důležitější je proto hledání odpovědí na otázku, jak učitelům pomoci, aby byli schopni plnit pracovní nároky spojené s učitelstvím a svou profesi předčasně neopouštěli. Jednou ze strategií je podpora jejich pracovní schopnosti.
Vykonávání učitelské profese je považováno za vysoce náročné a stresující. Učitelé musí kromě kontinuální práce na rozvoji profesních kompetencí stále častěji čelit řadě organizačních, administrativních a interpersonálních požadavků a překážek, které navíc s každým školním rokem vzrůstají (v posledních dvou letech to dobře ilustruje i situace ve školách spojená s pandemií covid-19). Tyto skutečnosti vedou k tomu, že se někteří učitelé v produktivním věku rozhodnou opustit učitelskou profesi a starší učitelé volí odchod do důchodu. V kontextu stárnutí učitelských sborů a malé generační obměny tak školám hrozí, že nebudou mít dostatek učitelů pro zajištění kvalitní výuky. Jednou z možných strategií, jak se s tímto jevem vyrovnat, je podpora a rozvíjení pracovní schopnosti učitelů všech věkových skupin.
Co je to pracovní schopnost (učitelů)?
Pojem pracovní schopnost není nový. Hovoří se o něm již od 80. let minulého století a jeho průkopníkem byl F