Letokruh - základní škola založená rodiči

Vydáno:

Naše čerstvě šestiletá dcera půjde letos v září poprvé do školy. Půjde do školy, kterou jsme založili spolu s dalšími podobně smýšlejícími rodiči.

Letokruh – základní škola založená rodiči
Mgr.
Kateřina
Bukovjanová
 
ZŠ LETOKRUH, alternativní základní škola v Brně-Řečkovicích s akreditací MŠMT, založená rodiči
Neplánovali jsme to. Ještě loni touhle dobou jsme přemýšleli, kterou školu v blízkosti bydliště vybrat. Chtěli jsme školu, kde je možný individuální přístup k dětem, školu, kde se neznámkuje a zbytečně netlačí na výkon, školu, kde učí vyzrálí pedagogové přistupující k žákům s respektem a kde jsou rodiče vítáni, nikoli bráni jako přítěž. A v neposlední řadě školu, kam děti chodí rády, kde mohou trávit čas také venku a učit se co nejvíce přímou zkušeností a prožitkem. Takovou školu jsme nenašli, a protože domácí vzdělávání pro nás není cesta, tak
jsme se rozhodli školu založit.
A nejsme jediní. Škol zakládaných rodiči po celé České republice přibývá. Dorostla totiž generace rodičů, kteří mají jasnou představu o tom, jak by měly být jejich děti vzdělávány, a tato představa se často podstatně liší od toho, co se běžně nabízí na klasických základních školách. Výhodou těchto rodičů je, že mají dost odvahy, organizačních a jiných schopností na to, aby tuto svoji představu uměli rovněž zrealizovat a dotáhnout do konce. Pro nás byla velkou inspirací ZŠ Purkrabka ve Škvorci u Prahy, která zahájila svou činnost v září loňského roku.
Hlavní motivací těchto rodičovských skupin je především umožnit vlastním dětem kvalitní vzdělání, které je dokáže připravit na skutečný život. Pokud by měli možnost prosadit některé změny na klasických státních školách, jistě by ji rádi využili. Založení vlastní akreditované školy s sebou totiž nese spoustu právních, administrativních, organizačních a personálních úskalí.
Ne každý rodič proto musí nutně pro děti zakládat školu. Bylo by ale přínosné, kdyby se rodiče začali více zajímat, jak přesně vypadá výuka na škole, kam chodí jejich dítě, a sami aktivně zjišťovali, jak by vypadat mohla. To jsou věci, o kterých zatím nejsme zvyklí příliš mluvit ani přemýšlet. A přitom nejen učitelé a žáci, ale také rodiče jsou zodpovědní za vzdělávání svých dětí. Na to se bohužel mnohdy zapomíná. Žádná dobrá základní škola nepotřebuje lhostejné rodiče, proto by měla i ona myslet na způsoby, jak je co nejpřirozeněji zapojit do běžného chodu školy.
Naše Základní škola Letokruh sídlí v Brně-Řečkovicích a v září otevírá svou první třídu pro šestnáct dětí. V dalších letech se její kapacita postupně naplní na 1.–9. ročník, vždy jen jedna třída v ročníku. Naším záměrem je vybudovat malou školu komunitního typu. Škola nabízí nový model výuky, alternativu k běžným formám výuky, a inspiruje se vším, co funguje (využívá např. prvky alternativních pedagogik, zejména Montessori a Waldorf). Staví na
individuálním přístupu k dětem
a aktivním budování povědomí dětí o přírodě a společnosti, která je obklopuje. Důležitý je
respekt
k sobě samým i k ostatním a schopnost vnímat a uznat odlišnosti. Výuka bude probíhat především na základě vnitřní motivace dětí, bude omezen tlak na výkon, veřejné hodnocení a srovnávání dětí. Ve škole se nebude známkovat, ale hodnotit slovy. Jeden den v týdnu bez ohledu na počasí budou děti prožívat venku, avšak ne jako výlet, ale jako běžný výukový den jak přírodovědných předmětů, tak i všeho ostatního. Rozsah učiva a rozvíjení dovedností a kompetencí u dětí bude naplňovat Rámcový vzdělávací program stejně jako v klasických základních školách.
Jedním z hlavních záměrů školy je pravidelně informovat veřejnost o dění na škole. Ostatním základním školám nechceme být konkurencí, ale partnery, kteří se mohou vzájemně inspirovat a kteří mají společný cíl –
skrze kvalitní vzdělávání děti co nejlépe připravit na život.
Více informací na:

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Dohled v základním vzdělávání
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Specifika řízení soukromé a církevní školy
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem (ZŠ)
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem
Pedagogická intervence na základní škole a výkaz P1c-01
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část

Poradna

Odklad
IT technika do výuky a nákup z dotace
Změna ředitele v soukromé škole
Přijetí cizince do základní školy
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Dovolená
Žák v zahraničí
Soukromá škola - stravování