Jak si správně vybrat kouče a mentora?

Vydáno:

Koučink je poměrně mladé „řemeslo“. Vznikl zhruba před 40 lety v USA a k nám pronikl počátkem 90. let minulého století. V současné době zažíváme vlnu rozmachu a popularity tohoto trendu podporujícího myšlení a rozvoj lidí v různých oblastech života.

Jak si správně vybrat kouče a mentora?
Mgr.
Jiří
Šmejkal,
kouč a lektor Koučink akademie Libchavy
Koučování nejvíce zasáhlo oblasti sportu, podnikání, managementu a osobního rozvoje. V posledních letech si nachází místo i ve školství. Ne náhodou, vždyť je to jeden z přístupů, jak rozvíjet schopnosti a dovednosti, založený na nejnovějších výzkumech neurologie, psychologie učení a emoční inteligence.
Bohužel, jako u každého nového trendu, i zde zažíváme, že se za kouče prohlašuje každý, kdo si o koučování něco přečetl nebo v lepším případě prodělal nějaký rychlokurz a očekává rychlý a nezanedbatelný finanční příjem.
Koučink už však v současné době získává jasnou podobu díky pravidlům, která prosazuje a hlídá několik mezinárodních organizací, jako je například ICF (International Coach Federation), sledujících a ověřujících kvalitu koučů.
S tím, co je koučování a k čemu může být užitečné, vás budeme postupně seznamovat v seriálu článků, které budou každý měsíc v časopise Řízení školy vycházet.
JAK POZNAT DOBRÉHO KOUČE?
V prvním z článků vám chceme dát několik jasných tipů, jak si prověřit a vybrat kouče a dále také mentora. Samozřejmě stoprocentní návod neexistuje, ale přesto, když budete sledovat několik důležitých indicií, mohou vám dobrý výběr zaručit.
Podívejme se, co je třeba k tomu, aby se člověk mohl stát skutečně profesionálním koučem a na co se vy v první řadě můžete kouče zeptat: Jaké máte vzdělání jako kouč? Prvním předpokladem je, že budoucí kouč projde některým z mezinárodně akreditovaných výcvikových programů. Nyní vám popíšeme, jak je to u nás v Koučink akademii, která je jednou z pěti organizací v republice s potřebnou akreditací. Výcvik máme rozdělený do tří úrovní:
1.
Spirála kouče (základní koučovací dovednosti - úroveň transakční)
2.
Spirála kouče (hlubší koučovací dovednosti - úroveň transformační)
3.
Mentorink Spirála (příprava na mezinárodní certifikaci)
Pro představu, co všechno vzdělání kouče zahrnuje, zmíníme se stručně o tom, co učíme u nás. V 1. Spirále kouče, která je 8denní, se účastníci seznámí s Etickým kodexem kouče a ICF kompetencemi profesionálního koučování a zavážou se, že je budou dodržovat a naplňovat. V jednotlivých modulech se je pak učí rozvíjet. Jedním z prvních předpokladů je, že se naučí být vědomě v roli kouče, tj. umět se na koučování připravit, vybrat vhodný prostor pro koučování, vytvořit s klientem bezpečný a otevřený vztah vzájemné důvěry. Kouč profesionál umí s klientem vytvořit jasnou a konkrétní dohodu (kontrakt) o tom, co bude předmětem společného setkávání - podmínky spolupráce, čas, frekvence, probíraná témata a cíle, zacházení s výstupy atd.
K dalším základům koučovacího řemesla, které zprostředkováváme, patří schopnost aktivně naslouchat bez posuzování. Užívat silné otázky umožňující nastavit cíle a dále i prověřit to, co klient má nebo co potřebuje získat k tomu, aby cíle naplnil. Dále sem patří umění podporovat učení klienta a jeho schopnosti dosáhnout jím stanovených výsledků - jak ho podpořit v rozvoji sebeuvědomění, aby uměl plánovat a stanovovat si potřebné cíle a také, aby sledoval a nastavoval svůj rozvoj a přirozeně za něj nesl odpovědnost. Nabízíme několik způsobů, jak překonávat přirozené odpory a strachy, které přichází, když se člověk pouští do nových věcí. Účastníci si osvojují i to, jak koučovat tvoření projektů a řízení procesů.
Jedním z prvních procesů, jemuž se učí, je umět vést vlastní koučování na tzv. koučovací spirále, tj. sledu kroků, které začínají již před zahájením vlastního koučování a pokračují až k naplnění cílů a dohody o koučování, reflexe setkání a vedení záznamů. Účastníci v průběhu výcviku v čase mezi jednotlivými moduly plní celou řadu úkolů, aby prokázali své získané a rozvíjené schopnosti a dovednosti. Na konci výcviku, když splní všechny náležitosti, obdrží osvědčení o absolvování kurzu.
Pokud chce absolvent získávat další jistoty ve své roli, nabízíme mu, že se může stát tzv. junior koučem. K tomu mimo výcviku potřebuje mít odkoučováno alespoň 31 hodin a dokázat v přímém koučování s dvěma lektory (koučovaný a pozorovatel), že je schopen naplňovat kompetence na úrovni prvního mezinárodního certifikátu ICF.
Ve 2. Spirále, která je 9denní, se koučové učí provázet klienty na hlubší úrovni a podporovat je v tzv. transformaci osobnosti. Opět je zde nastaven systém úkolů a mentorských setkání, který garantuje dosaženou kvalitu absolventů.
3. Mentorská spirála kouče umožňuje, aby se kouč připravil za podpory mentorů na splnění podmínek mezinárodní certifikace, v našem případě - zkouška na 1. stupeň certifikace ACC kouče (Associate Certified Coach).
Když víte, že nabízející se kouč splňuje vzdělání, ptejte se na jeho zkušenosti, co už má za sebou, a dále si ověřte, jaké reference o něm jsou dostupné, např. na internetu apod.
JAK JE TO S MENTORINKEM?
V současnosti se také ve školském prostředí stále častěji setkáváme s pojmem mentorink. Někdo kroutí nevěřícně hlavou, co zase nového to přichází a k čemu je to vlastně užitečné. Někteří pedagogové ihned zbystří, zpozorní a staví se do postoje, který je odmítavý, aniž by věděli, o co jde. Na druhou stranu existují školy, které mentorink jako formu kolegiální podpory už začínají úspěšně využívat a mají s ním pozitivní zkušenost.
Mentorink je učení formou podpory. Mentorink otevírá prostor, který umožňuje učení v obou směrech. Mentor i učeň (mentorovaný) se v procesu mentorinku učí, jak rozvíjet své dovednosti a posilovat svou jedinečnost. Mentor rozvíjí své mentorské kompetence a učeň své kompetence pedagogické. Jednoduše řečeno, v procesu mentorinku se stávají ve svých profesích jistější, zkušenější, úspěšnější a v neposlední řadě spokojenější. Mentorink je dlouhodobý proces bez kontrolních aspektů, jehož úspěšnost je založena na přístupu mentora a připravenosti učně.
JAK POZNÁME DOBRÉHO MENTORA?
Dobrý mentor musí podstoupit v mnohém velmi podobný výcvik jako kouč. V Koučink akademii například nabízíme 8denní akreditovaný výcvik vedený v podobném duchu, jak již bylo uvedeno při představování spirál, se zaměřením na specifika dovedností spojených s mentrováním.
Současně s mentorským vzděláním musí být mentor ještě zkušenou osobou - expertem na oblast, kterou mentoruje. Týká-li se to školství, pak musí mít dostatek vědomostí a musí ovládat metody práce, které jsou inspirativní a vedou k rozvoji a posunu mentorovaného pedagoga. Mentor musí být pro vás důvěryhodným člověkem, vzorem, od kterého budete mít chuť čerpat znalosti a dovednosti.
KDY SI KOUČE NEBO MENTORA POZVAT?
Není to jen v případě, že něco řešíte a nemůžete se takzvaně „hnout z místa“. Profesionální kouč nebo mentor podporují vaše myšlení, aby překročilo své obvyklé limity a vy se mohli jak v osobním životě, tak v povolání dál rozvíjet. Oba vás mohou podpořit v tom, jak nastavit svou osobní nebo pracovní vizi. Jak takovou pracovní vizi zprostředkovat svým spolupracovníkům. Jak formovat a udržovat svůj tým (učitelský sbor) funkční a výkonný. Jak s každým ze svých podřízených nastavit cíle pracovního rozvoje. Jak vést komunikaci s podřízenými, rodiči, dětmi i třeba se zřizovatelem a okolní komunitou v obci či městě. Jak vytvářet funkční projekty a dovést je do zdárného konce. Jak zvládat zatížení svoje i druhých. Jak zvládat krizové situace.
Jak vidno, koučink i mentorink jsou role s profesionálním základem. Obě role mají potenciál napomoci rozvoji vaší osobnosti a profese. Jediné, co potřebujete, je dobře si vybrat. Věříme, že i díky tomuto článku se vám to podaří.

Související dokumenty