• Oblíbené
  • Poznámka

Jak na školní družinu

Vydáno:

Poslední díl série článků o školní družině je stejně jako ty předchozí uveden částí otázky 7. pádu - čím? Konkrétně - čím my, jako ředitelé škol, můžeme činnost školní družiny podpořit? Článek bude zároveň i shrnutím předchozích dílů a také upozorní na to, že i mnohé věci, které nejsou legislativně dané, jsou pro klidný chod školní družiny stěžejní.

Jak na školní družinu
Část sedmá - ČÍM?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Každý ředitel školy bojuje s časem a ten, který má k dispozici, se snaží smysluplně naplnit. Proto je efektivní nastavení podmínek pro činnost školní družiny nesmírně důležité, aby se ředitel školy mohl následně věnovat jen lidem, a nikoliv „papírování“. Základem činnosti každého úseku je
nastavení vhodné organizace.
Na začátek je nutné vymezit organizační strukturu, ve které každý pracovník bude mít své místo a bude vědět, komu je podřízený (vychovatelé vedoucí vychovatelce nebo zástupkyni ředitelky pro školní družinu, vedoucí vychovatelka zástupci pro 1. stupeň, zástupkyně pro školní družinu řediteli školy) a s kým bude v případě potřeby jednat. Za zmínku samozřejmě stojí i výběr vhodných pracovníků, nejen těch nových, ale i přidělení stávajících do jednotlivých oddělení. Dalším krokem je
vhodná pracovní náplň
všech pracovníků školní družiny, která obsahuje všechny činnosti. Pozor na náplň zástupkyně pro školní družinu - bude obsahovat zřejmě více činností než pracovní náplň vedoucí vychovatelky! A nesmí se zapomenout na
stanovení pracovní doby
s určením přímé pedagogické činnosti, dozorů i zastupování za nepřítomné pracovníky, vychovatele i učitele. Prvním krokem podpory školní družiny ze strany ředitele školy je tedy nastavení vhodné organizační struktury, pracovních náplní i pracovní doby.
Nezbytnou podmínkou podpory činnosti školní družiny je i vyjádření důvěry. Základem důvěry je přiznání
odpovědnosti
podřízeným pracovníkům za činnosti, které mají ve své pracovní náplni. Pokud chce např. rodič řešit aktivity svého dítěte v oddělení školní družiny, kompetentní je konkrétní vychovatel. Pokud se s vychovatelem nedomluví nebo si stěžuje na organizační zabezpečení, je na řadě vedoucí vychovatelka nebo zástupkyně pro školní družinu. A teprve pak vedení školy. Samozřejmostí by měla být účast vedoucí vychovatelky nebo zástupkyně pro školní družinu na schůzkách užšího vedení školy a její spolurozhodování ve věcech týkajících se školní družiny. Jedná se třeba o oblast odměňování - nastavení kritérií pro vychovatele a následné hodnocení je právě jejich záležitostí. Pro vychovatele je důležitá i občasná účast ředitele školy na jejich poradách. Dává tím najevo, že se o školní družinu zajímá, chce vědět, jaké akce se chystají i co vidí vychovatelé jako problém.
Další důležitou věcí je nastavení spolupráce. Východiskem je součinnost vedení školní družiny a vedení školy, od té se odvíjí vše ostatní. Před zahájením školního roku je to revize vnitřního řádu školní družiny, přidělení jednotlivých vychovatelů do oddělení a stanovení jejich pracovní doby. V průběhu roku pak řešení všech záležitostí, na konci potom vyhodnocení a příprava opatření pro další školní rok. Ředitel školy by měl sledovat i spolupráci mezi učiteli a vychovateli. Vznikající problémy nebývají na první pohled viditelné, jsou spíš záležitostí emočního vnímání ředitele školy. Ale lze je částečně i zjistit nenápadným dotazováním, na poradách užšího vedení nebo z reakcí rodičů. Aktérem spolupráce jsou i rodiče. Pro ně je důležité znát vychovatele svých dětí, mít na něj kontakt i vědět, kde si své dítě vyzvednout.
Aby mohla činnost školní družiny probíhat podle vzdělávacího programu i představ vychovatelů, je nutné zajištění materiálního vybavení. Při dnešním babyboomu nemají často jednotlivá oddělení své herny a jsou umístěny ve třídách. Proto je nezbytné vymezit pro odpolední činnost ve třídě odpočinkový kout (koberec s molitanovými kostkami) i skříň s hračkami. Také prostor pro vychovatele je důležitý, ve společných místnostech je to alespoň stůl s malou nástěnkou, kde jsou k dispozici základní informace. Před a po skončení přímé činnosti s dětmi potřebují vychovatelé projednávat potřebné záležitosti. V případě jejich většího počtu je vhodná sborovna či kabinet školní družiny s místem pro dokumentaci i s počítači -e-mailovou komunikaci vyžadují rodiče i od vychovatelů. V takové místnosti je vhodné mít i tiskárnu či kopírku, neboť vychovatelé připravují pro děti řadu aktivit, kde je vytištěný nebo namnožený materiál potřebný. A nesmí se zapomenout ani na kancelář vedoucí vychovatelky nebo zástupkyně pro školní družinu. Pokud se schází s rodiči, potřebuje mít soukromý prostor.
A na závěr ještě zmínka o
propagaci školní družiny
- ví se o její činnosti? Obvykle jsou rodiče informováni prostřednictvím nástěnek na budově školy, ale v dnešní době to nestačí. Nutností je samostatný prostor na webových stránkách školy nebo část e-mailového zpravodaje pro rodiče, který je věnovaný jen školní družině. I zveřejněnou výroční zprávu dnes rodiče, zvláště ti budoucí, čtou, nezapomeňte i tam se o školní družině zmínit.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu