• Oblíbené
  • Poznámka

Inkluze je zrcadlem, které nám ukazuje, kde ještě máme v systému rezervy

Vydáno:

Mgr. Klára Šimáčková Laurenčíková je speciální pedagožka, momentálně působí na Ministerstvu zdravotnictví jako odborná garantka agendy dětského duševního zdraví. Vede Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV), externě přednáší na katedře speciální pedagogiky Univerzity Karlovy a je předsedkyní vládního Výboru pro práva dítěte.

Inkluze je zrcadlem, které nám ukazuje, kde ještě máme v systému rezervy
Mgr.
Silvie
Pýchová
výkonná ředitelka SKAV a koordinátorka iniciativy Úspěch pro každého žáka
O jakou změnu jako Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání usilujete?
ČOSIV usiluje o to, aby se každé dítě mohlo vzdělávat ideálně ve své spádové škole. A aby zde mělo šanci zažít prostředí, které je plně funkční a dobře připravené. Takové prostředí, kde je opravdu každé dítě vítané, zažívá úspěch a naplňuje nejen svůj vzdělávací, ale celkově lidský potenciál. Chceme, aby učitelé byli již při vstupu do praxe dobře připraveni na přirozenou různorodost a pestrost naší společnosti i na skutečnost, že každé dítě je jedinečné a výjimečné. Na to, že každé dítě má své talenty, ale i specifika a potřeby. Žádné dvě děti ve třídě nikdy nejsou stejné, proto je potřeba, aby každý učitel ovládal pestrou paletu výukových metod. Měl by být připraven pružně přizpůsobovat výuku potřebám každého dítěte ve třídě. Je nutné brát ohled i na to, z jakého prostředí dítě do školy přichází. Děti vyrůstají v různých podmínkách a s různou mírou podpory. Ne všechny děti mají štěstí na stimulující prostředí a milující rodinu. Některé děti citově strádají nebo vyrůstají v násilných vztazích, jiné žijí v prostředí závislostí, bytové nouze či v extrémní chudobě. Další děti jsou sociálně, zdravotně, jazykově či kulturně znevýhodněné. A škola by pro všechny děti měla být bezpečným místem, prostředím podpory a respektu k individualitě a jedinečnosti. Pro učitele by měl být důležitý důraz nejen na rozvoj kognitivních znalostí a dovedností, ale také neméně důležitých emočních a sociálních dovedností, které mají přímý vliv na životní spokojenost v dětském věku i v dospělosti. Zasazujeme se také o to, aby děti chodily do školy rády. Aby učení v českých školách bylo pro ně atraktivní a smysluplné. A aby bylo propojené se život

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu