Francouzština a její potenciál na trhu práce v ČR

Vydáno: 14 minut čtení

S klesajícím zájmem o francouzštinu na základních a středních školách v posledních letech (podle statistik MŠMT, 2022), ale zároveň se stále větším nedostatkem zaměstnanců ovládajících francouzštinu na trhu práce se již delší dobu nabízela otázka, jak tuto situaci řešit. Dotazníkové šetření z roku 2020 potvrdilo klesající tendenci, ale také postoje žáků a jejich rodičů vůči francouzskému jazyku, které mnohdy znesnadňují zachování výuky ve školách nebo otevírání nových skupin. Výsledky šetření ukázaly, že by vyučující francouzštiny uvítali lepší vzájemnou informovanost, spolupráci a podporu v rámci jejich místa působnosti. Tyto požadavky splňuje nástroj, který v návaznosti na šetření mezi vyučujícími začal vznikat, a sice Interaktivní mapa francouzštiny v České republice (2021). Jaký je kontext vzniku tohoto projektu, kdo za ním stojí a jaký je jeho další potenciál?

Francouzština a její potenciál na trhu práce v ČR
Václava
Bakešová
Hana
Delalande
„A k čemu ti ta francouzština bude?“
Jedním z argumentů, které se objevily ve výsledcích dotazníku, bylo tvrzení některých rodičů, že francouzština je tak trochu zbytečná, nemá u nás moc uplatnění kromě učitelství nebo překladatelství, případně že by bylo třeba se za prací přestěhovat někam do frankofonního prostředí. Ale zkušenost ukazuje, že je to hluboký omyl. Pracovní uplatnění s francouzštinou, všeobecnému mínění navzdory, opravdu není omezeno na frankofonní země nebo instituce Evropské unie. V České republice působí stovky firem, které francouzsky hovořící zaměstnance potřebují, jak ostatně bylo uvedeno nedávno i v
Řízení školy
č. 10 (Nádvorníková, 2022). Jedná se o firmy, které jsou součástí Francouzsko-české obchodní komory, ale také o firmy české nebo mezinárodní, které mají u nás vlastní pobočky a odsud nabízejí zboží nebo služby do řady zemí světa, a to včetně těch frankofonních. Jsou jimi například francouzská firma Saint-Gobain, česká firma Notino nebo americká společnost IBM/Kyndryl. Nabídka volných pracovních míst s požadavkem znalosti francouzštiny je v posledních letech stále vysoká. Firmy se často obrací i na vysoké školy, protože mají zájem o setkávání a diskuze se studujícími a v rámci spolupráce se studijními programy nabízejí exkurze, workshopy, stáže nebo dokonce práci na částečný úvazek. Monika, jedna z našich absolventek programu Francouzský jazyk pro hospodářskou č

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní program EV a jeho tvorba
Bílá kniha
Mediální vzdělávání
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Evaluace EV ve škole
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce pedagogických pracovníků
Školní družina a kritéria ČŠI
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Začínající učitelé

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Počet žáků ve třídě
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Kvalifikace učitelky ZŠ
Výpověď učiteli pro nedostatečnou kvalifikaci
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Nahrazení zkoušky z cizího jazyka v profilové části maturitní zkoušky výsledkem standardizované zkoušky
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Náhrada druhého cizího jazyka
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026