• Oblíbené
  • Poznámka

Co jsou to Týdny mediálního vzdělávání a proč do nich zapojit svou školu?

Vydáno:

Kampaň na podporu mediální gramotnosti započala svou tradici před 14 lety v Kanadě. Pod názvem Týden mediální gramotnosti (National Media Education Week) se ve školních třídách, knihovnách, muzeích a v dalších komunitních centrech po celé zemi od té doby každoročně na podzim, za podpory desítek spolupracujících organizací, konají aktivity a události, které mají jeden společný cíl: zvýšit mediální gramotnost, vzbudit ve veřejnosti zájem o tuto problematiku a podtrhnout její význam ve vzdělávání.

Co jsou to Týdny mediálního vzdělávání a proč do nich zapojit svou školu?
Táňa
Abrhámová
mediální
koordinátorka JSNS
Z Kanady se kampaň postupně rozšířila do dalších zemí; Týden mediální gramotnosti se tak například od roku 2014 „slaví“ v USA, v Evropě se o zviditelnění různých iniciativ zaměřených na posílení mediální gramotnosti stará Evropská komise a celosvětově jej za účelem podpory sociální inkluze a mezikulturního dialogu pod názvem Media and Information Literacy Week zaštiťuje od roku 2012 UNESCO.
V ČR byla obdobná tradice iniciována teprve nedávno, v roce 2017, kdy Jeden svět na školách (JSNS), vzdělávací program společnosti Člověk v tísni, uspořádal za podpory desítek novinářů a partnerů z řad organizací a subjektů zabývajících se mediálním vzděláváním první Týdny mediálního vzdělávání. Trvaly celkem šest týdnů a setkaly se s pozitivním ohlasem jak na straně vyučujících, tak odborné veřejnosti. Následovaly další dva úspěšné ročníky. Na přelomu května a června se tak na základních a středních školách po celé České republice konaly filmové projekce, semináře, debaty s novináři z nezávislých redakcí a s mediálními odborníky. Řada spolupracujících organizací nabídla školám své vlastní workshopy. „Považuji mediální výchovu za důležitou. Promítám studentům dokumenty z webu JSNS.CZ. Návštěva odborníka z praxe podtrhla důležitost některých sdělení a pomohla studentům vytvořit osobní vztah k tématům kvality médií, dezinformací a důležitosti korektního informačního prostoru,“ shrnuje své zkušenosti s „Týdny“ Marcela Hašková, učitelka z příbramského gymnázia. Ve dnech 25. května až 12. června 2020 proběhne už jejich čtvrtý ročník, uskuteční se díky finanční podpoře nadace Google.org. V porovnání s předchozími bude kratší, pouze tři týdny, avšak o to intenzivnější.
Mediální vzdělávání nabývá stále více na významu. Ať už vlivem turbulentně se rozvíjejícího digitálního prostředí a nárůstu času stráveného v něm, povrchnější konzumací médií, související s informačním zahlcením, nebo vlivem fenoménu sociálních sítí v tzv. postfaktické době. Podle průzkumu České školní inspekce tráví 60 %1) žáků ZŠ většinu svého volného času sledováním médií. Úroveň mediální gramotnosti je přitom velmi nízká, jak vyplynulo například z průzkumu2) mediální gramotnosti středoškoláků realizovaného agenturou Median pro Člověka v tísni, podle kterého v testu zaměřeném na základní znalosti a analytické dovednosti obsažené v RVP vyřešilo správně více než 60 % úloh pouze 20 % studentů. I v případě gymnazistů, kteří si mezi studenty ze všech typů středních škol vedli v testu nejlépe, uspělo v testu na 60 a více procent méně než 40 % z nich. Při výzkumu ČŠI, který se kromě středoškoláků zaměřil i na mediální gramotnost žáků základních škol, byla očekávaná průměrná hodnota úspěšnosti stanovena na 60 %. Žáci ZŠ však dosáhli v průměru pouze 43 % a žáci SŠ 50 %. Výborného výsledku nedosáhl ze žáků ZŠ vůbec nikdo, v případě SŠ pak jen 1 %. V kontextu vysokého významu médií v životě žáků (především internetu a sociálních sítí) jsou uvedená čísla alarmující.
Na adresu mediálního vzdělávání zaznívá stále sílící kritika jak ze strany těch, na jejichž dezinformační aktivity u nás (nejen) subjekty zabývající se mediálním vzděláváním poukazují, tak ze strany některých politiků, nebo dokonce členů mediálních rad. Rádi bychom akcentovali hlas těch, kteří nepovažují mediální výchovu za „šíření jediné správné ideologie a diktování toho, co má kdo číst“, jak často zaznívá z úst kritiků, ale za přirozenou součást vzdělávání člověka žijícího v 21. století, která by měla mít ve školách své nezastupitelné místo. Samotné zapojení se do kampaně Týdny mediálního vzdělávání má tak letos poprvé nejen edukační, ale i deklaratorní charakter.
Registrace škol budou spuštěny 6. dubna. Přihlásit se bude možné prostřednictvím jednoduchého online formuláře dostupného na JSNS.CZ/tmv3). Zapojené školy obdrží od pořadatele zdarma poštou řadu atraktivních vzdělávacích materiálů využitelných ve výuce.
Vůbec poprvé budou součástí nabídky i dlouho očekávané audiovizuální a výukové materiály pro 1. stupeň ZŠ, a to v podobě původního francouzského animovaného seriálu V digitálním světě, který děti jim blízkou a zábavnou formou seznamuje se základními pojmy prostředí „nul a jedniček“. Jednotlivé díly se postupně věnují např. vyhledávačům a algoritmům, kyberšikaně nebo principům vytváření bezpečného hesla. Českou verzi seriálu připravil Jeden svět na školách ve spolupráci s Nadací O2 – Chytrá škola. Hlasy kresleným postavičkám seriálu propůjčili Klára Issová, Dana Syslová, Veronika Valíčková, Kateřina Winterová, Jan Cina, Matěj Havelka, Jan Meduna ml., Igor Orozovič a Svatopluk Schuller.
Pro starší žáky ZŠ a středoškolské studenty je zase určeno pět dílů vzdělávacího pořadu s prvky reality show a názvem Hledá se novinář (). Cílem seriálu je posílit
mediální gramotnost a kritické myšlení nejen samotných účastníků soutěže, ale i diváků. Soutěžícím ve věku 18–25 let se zájmem o novinářskou profesi umožňuje vyzkoušet si nabyté znalosti a dovednosti v simulovaných situacích i v praxi (learning by doing). V neposlední řadě také poukazuje na význam médií a kvalitní novinářské práce pro fungování demokratické společnosti. Soutěž aktuálně probíhá a díly postupně každý týden publikujeme na portálu JSNS.CZ i spolu s výukovými materiály a aktivitami doplňujícími témata jednotlivých dílů. V období konání Týdnů mediálního vzdělávání bude vyučujícím mediální výchovy k dispozici již ucelená série.
Jakým způsobem se mohou základní a střední školy k TMV připojit?
*
promítnutím tematického filmu z portálu JSNS.CZ
*
uspořádáním debaty s novinářem nebo mediálním odborníkem ve škole
*
zorganizováním workshopu ve škole
*
organizací projektového dne
*
uskutečněním exkurze do partnerské redakce
K veškerým těmto aktivitám poskytuje JSNS zdarma podporu a výukové materiály a také vás propojíme s potenciálními hosty debat a workshopů (novináři, mediálními odborníky a lektory).
1) Dotazováni byli žáci 9. tříd ZŠ a 2. ročníku SŠ.
2) https://www.jsns.cz/nove/projekty/pruzkumy-setreni/medialni_gramotnost_zaku_2018.pdf
3) https://www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/tydny-medialniho-vzdelavani

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu