Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách
Ve školském zákoně je poprvé v našem právním řádu jasně definováno
postavení ředitele školy nebo školského zařízení (dále jen "školy") jako
statutárního orgánu školské právnické osoby, která je zřizována
ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. Ředitel je statutárním
orgánem školské právnické osoby (a to jak veřejné, tak soukromé). Ředitel
tak rozhoduje ve všech věcech školské právnické osoby, pokud tento zákon
nesvěří rozhodování jinému orgánu.
Dvojjediná úloha ředitelů škol
Ředitele veřejné školské právnické osoby jmenuje a odvolává zřizovatel, a
to za podmínek a postupem stanoveným v § 166 školského zákona. Ředitele
soukromé školské právnické osoby jmenuje a odvolává zřizovatel na návrh
rady, popřípadě rada (pokud zřizovatel tuto svou kompetenci na radu
deleguje nebo pokud zřizovatel zanikne či zemře bez právního nástupce), a
to opět za podmínek a postupem stanoveným v § 166 školského zákona.
Toto ustanovení vymezuje také výlučné kompetence ředitele soukromé školské
právnické osoby, aby byl zákonem jasně vymezen rozhodovací prostor
ředitele a rady. Ředitel školy tedy z tohoto pohledu vystupuje ve smyslu
pracovněprávních předpisů jako statutární orgán zaměstnavatele. V
ustanovení § 164 školského zákona je taxativní výčet minimálních
povinností ředitele školy a školského zákona. Podle něj ředitel školy a
školského zařízení: rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se
poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak,
odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské
služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy, odpovídá za
odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb, vytváří
podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce a přijímá
následná opatření, vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků a pro práci školské rady, pokud se podle tohoto zákona zřizuje,
zajišťuje, aby rodiče a zákonní zástupci nezletilých dětí byli včas
informováni o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta,
zajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků
vzdělávání vyhlášených ministerstvem, odpovídá za zajištění dohledu nad
dětmi a nezletilými žáky ve škole a školském zařízení.
Toto ustanovení výslovně vymezuje, že ředitel školy nebo školského
zařízení má kompetenci rozhodnout ve všech záležitostech, které se týkají
vzdělávání a školských služeb podle tohoto zákona, pokud nejsou výslovně
svěřeny jinému orgánu (například zřizovateli), přestože tyto kompetence
nemusí být v zákoně výslovně specifikovány. Výrazně se posiluje postavení
ředitele školy a školského zařízení, především v oblasti pedagogické a
odborné.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy plní v souladu se zákonem č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní
správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, úlohu ústředního
správního úřadu pro oblast školství, dále také pro oblasti týkající se
mládeže a sportu.
Z tohoto vyplývá, že ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy odpovídá
pouze za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy, k čemuž využívá
nástroje upravené tímto zákonem (rámcové vzdělávací programy, dlouhodobé
záměry, školský rejstřík).
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy však jednotlivým ředitelům
škol nenařizuje, jakým způsobem mají postupovat v zajišťování bezpečnosti
a ochrany zdraví dětí ani v jiných otázkách.
Ředitel školy tedy v praxi plní dvojjedinou roli - z pohledu zákoníku
práce je statutárním orgánem, neboť vůči pedagogickým pracovníkům
vystupuje z pozice zaměstnavatele a zajišťuje jejich bezpečnost a ochranu
zdraví při práci, a druhou roli plní vůči žákům.
Zákoník práce v ustanovení § 101 stanoví jednu důležitou zásadu, kterou je
třeba aplikovat také na žáky škol, a to, že povinnost zaměstnavatele
zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci se vztahuje na všechny
fyzické osoby, které se s jeho vědomím zdržují na jeho pracovištích.
Přestože si na první pohled představíme, že toto ustanovení dopadá na
zaměstnavatele, u nichž například žáci středních škol vykonávají odbornou
praxi, není to pouze tak. Toto ustanovení je třeba chápat také tím
způsobem, že každá škola je ve smyslu tohoto ustanovení zaměstnavatelem a
fyzickými osobami, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho
pracovištích, jsou žáci. Ředitel školy z pozice statutárního orgánu školy
je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při práci učitelům a
ostatním zaměstnancům školy a samozřejmě a především - žákům. Řídit školu
v praxi není jednoduchá záležitost. Z pohledu zákoníku práce a zejména
zákona o BOZP platí, že zaměstnavatel je povinen zajišťovat a provádět
úkoly v hodnocení a prevenci rizik možného ohrožení života nebo zdraví
zaměstnance s ohledem na nebezpečí ohrožení bezpečnosti a zdraví
zaměstnanců při práci ve vztahu k předmětu činnosti zaměstnavatele, na
základní znalosti a dovednosti zaměstnanců a na počet zaměstnanců, jejich
odbornou připravenost a jimi vykonávanou práci.
To znamená, že zaměstnavatel, tedy ředitel školy, která zaměstnává nejvýše
25 zaměstnanců, může zajišťovat plnění úkolů v prevenci rizik sám, je-li k
tomu způsobilý a má-li potřebné znalosti. Pokud škola zaměstnává více než
25 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik ředitel školy také
ještě sám, ale za podmínky, že je k tomu odborně způsobilý. V případě, že
tuto podmínku nesplňuje, je třeba ji zajistit jednou nebo více odborně
způsobilými osobami, které zaměstnává v pracovněprávním vztahu. Nemá-li
takového zaměstnance, je povinen úkoly v prevenci rizik zajistit jinou
odborně způsobilou osobou.
Pokud tedy má ředitel školy plnit úkoly v prevenci rizik a nahrazovat v
praxi osobu odborně způsobilou v prevenci rizik, znamená to, že musí
dokonale ovládat všechny předpisy z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci, soustavně sledovat přijímání nových předpisů, každodenně
sledovat, nedochází-li k porušování bezpečnosti a ochrany zdraví, a to jak
ze strany zaměstnanců, tak samotných žáků, kontrolovat pracoviště,
analyzovat zjištěné nedostatky se zvláštním zaměřením na úrazy (pracovní i
školní) a v neposlední řadě zajišťovat školení bezpečnosti a ochrany
zdraví pro podřízené. To vše představuje spolupráci nejen se školskou
inspekcí, ale také s orgány inspekce práce, s orgány ochrany veřejného
zdraví a s orgány požární ochrany.
Povinnost náležitého dohledu nad žáky
Podle ustanovení § 415 občanského zákoníku práce platí obecná zásada, že
„každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, na
majetku, na přírodě a životním prostředí“. Na toto ustanovení pak
bezprostředně navazuje ustanovení § 422 občanského zákoníku. Podle něj
platí, že nad nezletilými osobami je třeba vykonávat takzvaný náležitý
dohled. Tuto povinnost mají kromě rodičů a zákonných zástupců také ti,
kterým byli nezletilí přechodně svěřeni. Tento přechodný dohled nad
nezletilými tedy vykonávají školy (nezáleží na tom, zda mateřská škola,
základní škola, střední škola - gymnázium, střední odborná škola a střední
odborné učiliště, konzervatoř, vyšší odborná škola, základní umělecká
škola či jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky).
Výkon náležitého dohledu nad nezletilými má z hlediska bezpečnosti a
ochrany zdraví dětí mimořádný význam.
Školský zákon ani zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, výslovně neupravují
otázku dohledu nad žáky, nicméně zabývá se tím Pracovní řád pro
zaměstnance škol a školských zařízení č. j. 14 269/2001-26. Tento řád byl
sice vydán za platnosti starého školského zákona č. 29/1984 Sb., ale ve
smyslu ustanovení § 39 zákona č. 563/2004 Sb. platilo ještě do konce
loňského roku, že do vydání nového pracovního řádu se postupuje podle § 58
písm. b) zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol
a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
kde bylo obsaženo zmocnění k vydání pracovního řádu.
V současné době je situace taková, že ustanovení § 39 zákona č. 563/2004
Sb. je zrušeno (zrušil ho zákon č. 564/2006 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce ve znění zákona č. 585/2006 Sb.) a dnes platí pouze ustanovení § 306 zákoníku práce, podle kterého má
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v dohodě s Ministerstvem
práce a sociálních věcí vydat vyhlášku, kterou se stanoví pracovní řád pro
zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí. Vyhláška,
kterou by se stanovil pracovní řád pro zaměstnance škol a školských
zařízení ve smyslu citovaného ustanovení § 306 zákoníku práce však zatím
vydána nebyla a čeká se na její přijetí. Nicméně starý Pracovní řád pro
zaměstnance škol a školských zařízení č. j. 14 269/2001-26 dosud zrušen
nebyl a v praxi se postupuje podle něj.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo poslední Seznam
platných předpisů v resortu školství, mládeže a tělovýchovy podle stavu ke
dni 31. října 2006 č. j. 25 755/2006-14 a zde Pracovní řád pro zaměstnance
škol a školských zařízení č. j. 14 269/2001-26 uvedlo mezi platnými
předpisy vydanými Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Takže k
datu zpracování této publikace je určité právní vakuum, kdy se netrpělivě
očekává vydání vyhlášky, kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance
škol a školských zařízení. Výhoda této vyhlášky bude v tom, že se bude
jednat o obecně závazný právní předpis, což je nesmírně důležité například
pro otázku náležitého dohledu, respektive zanedbání náležitého dohledu a
vše s tím spojené (otázky náhrady škody a podobně).
Pokud jde o vlastní otázku náležitého dohledu nad žáky, nedají se
předpokládat žádné podstatné změny oproti Pracovnímu řádu pro zaměstnance
škol a školských zařízení č. j. 14 269/2001-26. V něm jsou stanoveny
především povinnosti pedagogického pracovníka: vykonávat
výchovně-vzdělávací činnost s přihlédnutím k ochraně žáků před riziky
poruch jejich zdravého vývoje, vychovávat žáky ve smyslu vědeckého poznání
a v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie, dodržovat
učební plány, učební osnovy, případně jiné schválené učební dokumenty,
organizační předpisy a předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci a při vyučování a výchově, dále se vzdělávat, a to v samostatném
studiu nebo v organizovaných formách dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků, vykonávat dozor nad žáky podle zvláštních předpisů a pokynů
ředitele, zachovávat mlčenlivost o skutečnostech týkajících se osobních
údajů žáků, informovat žáky o výsledcích jejich vzdělávání, v případě
nezletilých též jejich zákonného zástupce, spolupracovat se zákonnými
zástupci žáků a zařízeními náhradní rodinné péče, spolupracovat s
výchovným poradcem školy, školním metodikem prevence, případně se
zařízeními pedagogicko-psychologického poradenství a orgány sociálně
právní ochrany dítěte.
Pro potřebu praxe je třeba z výše uvedeného výčtu zdůraznit nejdůležitější
povinnost vykonávat dozor nad žáky podle zvláštních předpisů a pokynů
ředitele. Vlastním dozorem nad žáky se zabývá samostatný článek 14
Pracovního řádu. Podle něj platí, že dozor nad žáky je činnost, kterou se
vedle výchovného působení sleduje vykonávání náležitého dohledu nad
nezletilými, a to v zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku, přírodě a
životním prostředí ve smyslu ustanovení § 415 a § 422 občanského zákoníku.
Podle § 422 občanského zákoníku platí:
„(1) Nezletilý nebo ten, kdo je stižen duševní poruchou, odpovídá za škodu
jím způsobenou, je-li schopen ovládnout své jednání a posoudit jeho
následky; společně a nerozdílně s ním odpovídá, kdo je povinen vykonávat
nad ním dohled. Není-li ten, kdo způsobí škodu pro nezletilost nebo pro
duševní poruchu schopen ovládnout své jednání nebo posoudit jeho následky,
odpovídá za škodu ten, kdo je povinen vykonávat nad ním dohled.
(2) Kdo je povinen vykonávat dohled, zprostí se odpovědnosti, jestliže
prokáže, že náležitý dohled nezanedbal.
(3) Vykonává-li dohled organizace, její pracovníci dohledem pověření sami
za škodu takto vzniklou podle tohoto zákona neodpovídají; jejich
odpovědnost podle pracovněprávních předpisů není tím dotčena.“
Dozor nad žáky se koná zejména před zahájením vyučování, o přestávkách
mezi dvěma vyučovacími hodinami, v zařízeních školního stravování, při
přesunech mezi budovami školy, do zařízení školního stravování a školní
družiny, při akcích organizovaných školou v rámci výuky i mimo vyučování.
Dozor začíná 15 minut před začátkem dopoledního nebo odpoledního vyučování
a končí odchodem žáků ze školy. Jestliže ředitel školy povolí žákům pobyt
ve škole před vyučováním, mezi dopoledním a odpoledním vyučováním nebo po
vyučování, zabezpečí jejich dozor.
O zajištění náležitého dozoru rozhoduje ředitel školy. Vychází z
konkrétních podmínek a přihlíží zejména k vykonávané činnosti, věku žáků a
jejich rozumové vyspělosti, dopravním a jiným rizikům. Ředitel školy
pověří dozorem zaměstnance, stanoví rozvrh dozoru nad žáky a vyvěsí ho na
takovém místě, aby bylo možno při kontrolní činnosti snadno rozpoznat,
který zaměstnanec dozor koná.
Dozor nad žáky může kromě pedagogického pracovníka vykonávat i jiná osoba
v pracovněprávním vztahu ke škole, pokud to s ní bylo dohodnuto. To
znamená, že pedagogičtí pracovníci vykonávají podle pokynů ředitele školy
dozor nad žáky i mimo školu nebo školské zařízení, při kurzech, exkurzích
a jiné činnosti spojené s výukou, při účasti na soutěžích, respektive při
jejich přípravě a při pořádání jiných akcí organizovaných školou nebo
školským zařízením.
O způsobu zajištění dozoru nad žáky rozhoduje ředitel školy nebo školského
zařízení a přitom přihlíží k okolnostem, především k možným ohrožením žáků
souvisejícím s vykonávanou činností, dopravními a jinými riziky.
Důvodem toho je především skutečnost, že v době, kdy škola nebo školské
zařízení zajišťuje náležitý dohled nad žáky, může dojít ke vzniku škody.
Práva žáků, studentů a zákonných zástupců
Školský zákon stanoví řadu základních cílů vzdělání, z nichž je třeba
připomenout asi jako nejdůležitější zásadu rovného přístupu každého
státního občana České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie
ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti,
pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního
původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana ke
vzdělání a zásadu bezplatného základního a středního vzdělávání státních
občanů České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie ve
školách, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí. Kromě toho však
školský zákon věnuje samostatnou pozornost právům a povinnostem žáků,
studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků.
V ustanovení § 21 školského zákona jsou definována základní práva žáků,
studentů a zákonných zástupců v této oblasti (další práva pak prolínají
celý zákon v rámci jednotlivých segmentů vzdělávání).
„Žáci a studenti mají právo
a. na vzdělávání a školské služby podle tohoto zákona,
b. na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
c. volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí,
d. zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a studentů, volit a být
do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na
ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a
vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat,
e. vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí
jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována
pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje,
f. na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského
zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle tohoto
zákona.“
Výše uvedená práva samozřejmě s výjimkou práva na vzdělávání a školské
služby podle tohoto zákona a práva zakládat v rámci školy samosprávné
orgány žáků a studentů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a
jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy mají také zákonní
zástupci dětí a nezletilých žáků.
Na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání mají v případě zletilých
žáků a studentů právo také jejich rodiče, popřípadě osoby, které vůči
zletilým žákům a studentům plní vyživovací povinnost.
Nejdůležitější ze všech práv žáka je samozřejmě právo na poskytování
vzdělávání a školských služeb, které splňuje náležitosti stanovené tímto
zákonem. Dále je výslovně zaručeno právo na informace o výsledcích a
průběhu vzdělávání, které sice bylo před přijetím školského zákona v mnoha
školách respektováno i bez zákonné úpravy, ale podle zkušeností řady
zákonných zástupců nebo samotných žáků či studentů, nebylo toto nepsané
právo naplňováno vždy. Rozsah a četnost poskytování informací o vzdělávání
by měly být upraveny ve školním řádu.
Dále jsou v souladu s Úmluvou o právech dítěte č. 104/1991 Sb. zaručena
práva žáků a studentů (a to bez ohledu na jejich věk) zakládat samosprávné
orgány žáků a studentů, pracovat v nich a jejich prostřednictvím
komunikovat s vedením školy s tím, že je výslovně stanovena povinnost
ředitele a dalších pracovníků školy věnovat názorům těchto orgánů
patřičnou pozornost. Vedle tohoto kolektivního práva je zaručeno také
individuální právo každého žáka a studenta (opět bez ohledu na svůj věk)
vyjadřovat se ke všem rozhodnutím, jež se vztahují k podstatným
záležitostem týkajícím se jejich osoby. Důležitou součástí práce vybraných
pracovníků škol - školních výchovných poradců (a nejen těchto pracovníků)
je poradenská činnost vůči vzdělávaným. Právo na včasnou a účelnou radu v
různých otázkách týkajících se vzdělávání je považováno za důležitou
součást činnosti školy a školských zařízení. Nejde jen o pomoc při
profesní orientaci žáků, byť je na tuto složku poradenské činnosti kladen
značný důraz, nýbrž také o optimalizaci současného vzdělávání žáka,
zejména žáků handicapovaných nebo žáků s psychickými problémy. V některých
školách jsou zaváděny služby školních psychologů. Zaváděné služby tohoto
typu by měly také přispět k odstraňování některých jevů spojených s
šikanou ve školách, pronikáním drog a jiných toxických látek do škol a
školských zařízení a podobně.
Výše uvedená práva se přiměřeně vztahují i na zákonné zástupce nezletilých
dětí a žáků. Za zákonné zástupce se pro účely školského zákona však
považuje osoba, která je v souladu se zvláštními právními předpisy
(zejména se zákonem o rodině a zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní
výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně
výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění
pozdějších předpisů) nebo rozhodnutím soudu oprávněna v daném věci jednat
za nezletilého (tedy v konkrétním případě má toto postavení například i
pěstoun či osoba, které je dítě svěřeno do výchovy, přestože není obecně
za zákonného zástupce považována). Pojem zákonný zástupce má pro účely
školského zákona širší význam, než jak je definovaný a užívaný v zákoně o
rodině. Toto pojetí odpovídá právnímu stavu zavedenému předchozím školským
zákonem č. 29/1984 Sb. a také zvyklostem a praxi ve školách.
Právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání mají i osoby, které
vůči zletilým žákům a studentům plní vyživovací povinnost, což předchozí
školský zákon neumožňoval.
Povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců
Kromě práv jsou žákům, studentům a zákonným zástupcům nezletilých
stanoveny přímo ve školském zákoně také povinnosti. Je třeba poznamenat,
že jde o novinku, neboť za platnosti starého školského zákona č. 29/1984 Sb. byly obsaženy povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců pouze v
prováděcích právních předpisech. Jejich zařazení do textu zákona důsledně
respektuje ústavní zásadu, že „práva a povinnosti mohou být ukládány
toliko na základě zákona a v jeho mezích“. V ustanovení § 22 školského
zákona je stanoveno, že:
„(1) Žáci a studenti jsou povinni
a. řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat,
b. dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského
zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,
c. plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané
v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.
(2) Zletilí žáci a studenti jsou dále povinni
a. informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti,
zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by
mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
b. dokládat důvody své nepřítomnosti ve vyučování v souladu s podmínkami
stanovenými školním řádem,
c. oznamovat škole a školskému zařízení údaje pro účely školní matriky a
další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo
bezpečnost žáka a studenta, a změny v těchto údajích.
(3) Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni
a. zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského
zařízení,
b. na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit
projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka,
c. informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti,
zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných
skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
d. dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s
podmínkami stanovenými školním řádem,
e. oznamovat škole a školskému zařízení podle § 28 odst. 2 a 3 a další
údaje potřebné pro vedení školní matriky a další údaje, které jsou
podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny
v těchto údajích.“
Tyto povinnosti mají z pohledu dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví
žáků obrovský význam. Jak je uvedeno výše, jsou zde výslovně stanoveny
povinnosti, které mají přispět k řádnému průběhu vzdělávání a školských
služeb, lze zdůraznit především povinnost zletilého žáka a studenta,
popřípadě zákonného zástupce nezletilého informovat školu o všech
skutečnostech, které se týkají zdraví a zdravotních obtíží žáků, které by
mohly mít vliv na průběh vzdělávání. Bez těchto informací nemůže škola
řádně zajistit bezpečnost a zdraví účastníků vzdělávání, například v
hodinách tělesné výchovy a na různých školních akcích, jako jsou lyžařské
výcviky a podobně.
Sankce za neplnění povinností žáků jsou stanoveny v ustanovení § 31
školského zákona - Výchovná opatření. Výchovnými opatřeními jsou pochvaly
nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné
vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, vyloučení
žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení a další kázeňská
opatření, která nemají právní důsledky pro žáka nebo studenta. Pochvaly,
jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitel školy
nebo školského zařízení nebo třídní učitel. Pokud jde o sankce směřované
vůči zákonným zástupcům dětí a nezletilých žáků, tak ty jsou zaměřeny
především na období plnění povinné školní docházky a jsou obsaženy v
zákoně č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů,
případně v trestním zákoně.
Náhrada škody
V průběhu vzdělávacího procesu může dojít k různým škodám, které způsobí
žáci při výuce škole. Školský zákon však tuto otázku neřeší. Tato
problematika byla historicky upravena pracovněprávními předpisy, a proto
ji i dnes upravuje zákoník práce. Školský zákon se totiž řídí jistě
správnou zásadou, že co je jednou obsaženo v jiném předpise, nebude
opakovat. Ustanovení § 371 odst. 1 zákoníku práce stanoví, že žáci střední
školy, středního odborného učiliště, odborného učiliště, vyšší odborné
školy nebo učiliště nebo studenti vysoké školy odpovídají škole nebo
právnické nebo fyzické osobě za škodu, kterou jí způsobili při teoretickém
nebo praktickém vyučování anebo v přímé souvislosti s ním. Pokud ke škodě
došlo při výchově mimo vyučování ve školském zařízení nebo v přímé
souvislosti s ní, odpovídají žáci za škodu školskému zařízení.
Tato otázka byla obsažena v pracovněprávních předpisech ještě v době, kdy
zákoník práce obsahoval kapitolu týkající se postavení učňů, a proto ani
školský zákon na zavedené praxi nic neměnil a ponechal otázku náhrady
škody právní úpravě pracovního práva. Proto si v dalším výkladu musíme
vedle označení zaměstnanec dosadit žák střední školy, středního odborného
učiliště, odborného učiliště, vyšší odborné školy nebo učiliště nebo
student vysoké školy. Je však důležité si uvědomit, že odpovědnost za
náhradu škody nemají žáci základní školy, ale až žáci střední školy,
středního odborného učiliště, odborného učiliště, vyšší odborné školy nebo
učiliště nebo studenti vysoké školy.
Úvodem lze k náhradě škody v zákoníku práce uvést asi toto: Zaměstnavateli
se v ustanovení § 248 zákoníku práce výslovně ukládá, že je povinen
zajišťovat svým zaměstnancům takové pracovní podmínky, aby mohli řádně
plnit své pracovní úkoly bez ohrožení zdraví a majetku, a musí soustavně
kontrolovat, zda zaměstnanci plní své pracovní úkoly tak, aby nedocházelo
ke škodám. V případě, že zaměstnavatel zjistí nějaké závady, je povinen
učinit opatření k jejich odstranění. To je základní idea celého jeho práva
na náhradu škody vůči zaměstnanci. Jedině tehdy, když zaměstnavatel
soustavně kontroluje, zda zaměstnanci plní svoje úkoly tak, aby
nedocházelo ke škodám, může posléze bez větších problémů vymáhat vzniklé
škody. V ustanovení § 248 odst. 2 zákoníku práce k tomu ještě zákonodárce
dodává, že k ochraně majetku zaměstnavatele je zaměstnavatel oprávněn
provádět v nezbytném rozsahu kontrolu věcí, které zaměstnanci vnášejí k
zaměstnavateli a od něj, případně je oprávněn provádět prohlídky
zaměstnanců. K tomu je třeba dodat, že při kontrole a prohlídce musí být
dodržena ochrana osobnosti a že osobní prohlídky může provádět jen osoba
stejného pohlaví. S tímto problémem se lze setkat také na učilištích.
Zaměstnanec na straně druhé je zase povinen si počínat tak, aby
nedocházelo ke škodám na zdraví a majetku ani k bezdůvodnému obohacení na
úkor společnosti nebo jednotlivce. Je dále povinen upozornit vedoucího
zaměstnance na hrozící škodu a v případě neodkladné potřeby proti ní
zakročit. Nemusí tak učinit pouze v případě, brání-li mu v tom důležitá
okolnost nebo jestliže by tím vystavil vážnému ohrožení sebe nebo ostatní
zaměstnance, popřípadě osoby sobě blízké. Rovněž je povinností
zaměstnance, který zjistil, že nemá vytvořeny potřebné podmínky, oznámit
to svému nadřízenému.
Obecně lze uvést, že ustanovení § 248 a § 249 zákoníku práce jsou souhrnnou
a skutečně jen nejobecnější úpravou předcházení škodám na majetku, a to
jak zaměstnavatele, tak zaměstnance a dokonce i třetích osob. Na to
samozřejmě navazuje především ustanovení § 301 zákoníku práce o základních
povinnostech zaměstnance, kde je zdůrazněna mimo jiné povinnost
zaměstnance řádně hospodařit s prostředky, které jim svěřil zaměstnavatel,
a střežit a ochraňovat majetek zaměstnavatele před poškozením, ztrátou,
zničením a zneužitím a nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy
zaměstnavatele.
Pokud jde o předcházení škodám na majetku zaměstnavatele, jsou povinnosti
zaměstnance blíže konkretizovány v Pracovním řádu pro zaměstnance škol a
školských zařízení vydaném Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky č. j. 14 269/2001-26. Povinnosti uvedené v tomto řádu však
platí pro zaměstnance škol, pro samotné žáky je musí ředitel školy nebo
školského zařízení blíže konkretizovat ve školním řádu nebo ve vnitřním
řádu.
Předpoklady odpovědnosti za škodu
Zákoník práce posuzuje škodu způsobenou zaměstnancem buď podle ustanovení
o takzvané obecné odpovědnosti (viz ustanovení § 250 zákoníku práce), nebo
podle některého ustanovení, jež upravuje jednotlivé druhy takzvané
zvláštní odpovědnosti.
Jednotlivými druhy zvláštní odpovědnosti jsou: odpovědnost za nesplnění
povinnosti k odvrácení škody (ustanovení § 251 zákoníku práce) odpovědnost
za schodek na svěřených hodnotách, které je zaměstnanec povinen vyúčtovat
(ustanovení § 252 až 254 zákoníku práce) odpovědnost za ztrátu svěřených
předmětů (ustanovení § 255 zákoníku práce) Základními a všeobecnými
předpoklady pro všechny druhy škod jsou: škodní událost (jednání,
opomenutí nebo jiná skutečnost způsobující škodu, následek) její následek
(majetková újma, vlastní škoda) příčinná souvislost mezi škodnou událostí
a následkem (škodou) Dalším obecným předpokladem je protiprávní úkon
spočívající v porušení právní nebo smluvní povinnosti. V našem případě to
je porušení povinností uložených zaměstnanci, respektive žáku v ustanovení
§ 250 zákoníku práce a popsaných výše a zavinění, které může být úmyslné
nebo nedbalostní. A právě v otázce zavinění je zásadní rozdíl mezi
systémem odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli a
mezi systémem odpovědnosti za škodu způsobenou zaměstnavatelem
zaměstnanci. Při posuzování zejména obecné odpovědnosti zaměstnance za
škodu způsobenou zaměstnavateli musí být toto zavinění zaměstnance
prokázáno, neboť dikce ustanovení § 250 odst. 1 zákoníku práce jasně
stanoví, že zaměstnanec odpovídá zaměstnavateli za škodu, kterou mu
způsobil zaviněným porušením povinností při plnění pracovních úkolů nebo v
přímé souvislosti s ním. Naopak u odpovědnosti zaměstnavatele za škodu
způsobenou zaměstnanci se předpoklad „zaviněného porušení předpisů"
nestanoví. Této odpovědnosti se v teorii práva říká odpovědnost
objektivní, aby se odlišila od výše uvedené odpovědnosti zaměstnance,
která se nazývá odpovědností subjektivní.
V jednotlivých odpovědnostních systémech, zvláště pak pro případy zvláštní
odpovědnosti, jsou stanoveny ještě další předpoklady vzniku odpovědnosti,
jako například u odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů potvrzení o
převzetí svěřených nástrojů, předmětů a podobně.
Mezi předepsanými předpoklady musí být dialektická souvislost, to znamená,
že odpovědnost za škodu a povinnost k její náhradě nemůže vzniknout,
jestliže kterýkoliv z předpokladů chybí.
Škodní událost a škoda
Pojem „škodní událost" není v žádném právním předpisu definován. Znamená v
podstatě skutečnost, která škodu způsobí, respektive kterou příslušný
předpis spojuje s odpovědností za její výsledek, tedy za škodu a s ní
spojenou povinností k její náhradě. Každá škodní událost má svůj okamžik
vzniku, který se nemusí shodovat s okamžikem vzniku škody nebo jejího
zjištění. Některé škody nastanou často mnohem později, než došlo ke škodní
události. Stejně často bývá škoda zjištěna ještě později, než skutečně
nastala, a tedy ještě později, než došlo ke škodní události.
Okamžik vzniku škodní události a okamžik vzniku škody mají však velký
praktický význam pro běh lhůt, během nichž musí být nárok na náhradu škody
uplatněn a zajištěn, a také pro dokazování jednoho ze základních
odpovědnostních předpokladů, kterým je příčinná souvislost mezi škodní
událostí a nastalou škodou.
Pojem škodní událostí je tedy třeba chápat jako protiprávní úkon
spočívající v lidském chování (konání nebo opomenutí) nebo událost, která
byla škodou způsobena.
Vlastní pojem „škoda" není rovněž v žádném právním předpise přímo
definován. Ze všech ustanovení předpisů upravujících předcházení škodám,
zjišťování škod a především odpovědnost za vzniklou škodu (tedy zejména z
občanského zákoníku a ze zákoníku práce), z odborné literatury i z běžné
praxe lze však „škodu" definovat jako újmu, která nastala na majetku
zaměstnavatele, zaměstnance nebo občana, na zdraví či životě zaměstnance
nebo občana. Pro vznik odpovědnosti za škodu však musí jít o újmu
vyjádřitelnou v majetkové sféře, to znamená peněžním ekvivalentem. Některé
škody však (vzniklé například usmrcením nebo živelnou pohromou) nejsou
prakticky vůbec nahraditelné nebo není stanovena odpovědnost a povinnost k
jejich náhradě.
Z hlediska odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli a z
hlediska odpovědnosti zaměstnavatele za škodu způsobenou zaměstnanci (tedy
z pohledu pracovněprávních systémů odpovědnosti za škodu) se tedy škodou
rozumí: újma, která nastala nebo se projevuje v majetkové sféře a kterou
se majetek zničí nebo alespoň zmenší, újma, která je objektivně
vyjádřitelná všeobecným ekvivalentem, tj. penězi, újma, která je
napravitelná poskytnutím peněžní náhrady nebo jiným majetkovým plněním,
popřípadě uvedením v předešlý stav (například vrácením peněz, opravou a
podobně).
Škoda může vzniknout buď jednorázově (například zničením věci) nebo
postupně v déle trvajícím procesu (například ušlý výdělek u škod na
zdraví). Projevit se neboli nastat může současně se škodnou událostí nebo
kdykoliv později. Dodatečně může dojít také k její modifikaci. Škoda i
povinnost k její náhradě se mohou dodatečně zvýšit nebo snížit například
na základě rozhodnutí soudu.
Okamžikem vzniku škody, jehož správné zjištění má klíčový význam i pro běh
promlčecích nebo prekluzivních (propadných) lhůt, se rozumí okamžik, kdy
skutečně došlo ke zmenšení majetku zaměstnavatele nebo jiného poškozeného,
a nikoliv okamžik, kdy se poškozený o hrozící nebo dokonané škodě dozví,
či dokonce okamžik, kdy mu je rozhodnutím soudu přiznáno právo vymáhat na
škůdci škodu formou zaplacení. Škodou z hlediska rozsahu a předmětu
náhrady škody pro zaměstnance se rozumí: škoda skutečná spočívající ve
zmenšení hmotného majetku poškozeného, která vyjadřuje především úplné
nebo částečné znehodnocení majetku v důsledku zničení, poškození nebo
ztráty věcí, vynaložení nákladů, které by bez škodné události poškozený
nemusel vynaložit (například dopravné, poštovné a podobně), znemožnění
výkonu majetkových práv poškozeného a zbytečně vynaložených nákladech, to,
co poškozenému ušlo.
Pokud jde o příčinnou souvislost mezi jednotlivými předpoklady, zejména
mezi příčinou škody a jejím následkem, nejsou její znaky v právních
předpisech blíže vymezeny. Pro prokázání existence škody je třeba použít
všech zjištění svědčících o vzájemném vztahu a souvislosti jednotlivých
jevů a skutečností. Příčinná souvislost musí existovat i u případů
objektivní odpovědnosti, tedy odpovědnosti zaměstnavatele za škodu
způsobenou zaměstnanci. Důležitou zásadou při posouzení existence příčinné
souvislosti je, že musí jít o souvislost přímou, která není a nesmí být
přerušena jinou událostí.
Protiprávním úkonem se rozumí jednání nebo opomenutí povinného subjektu,
kterým je porušen právní předpis, právní a smluvní povinnost.
Protiprávnost úkonu spočívá nejen v přímém porušení závazku nebo jiné
právní povinnosti, ale také v tom, že je obchází. Protiprávnost úkonu lze
často posoudit i podle trestněprávních předpisů. Ovšem pro otázky
odpovědnosti za škodu jde o pojem značně širší.
Existence protiprávního úkonu však nemusí mít v každém případě za následek
škodu, například když poškozený neuplatní svůj nárok na náhradu škody z
titulu odpovědnosti za vady nebo v případě zaměstnavatele nárok na náhradu
škody z titulu vyrobení zmetku.
Protiprávnost úkonu (na rozdíl od zavinění) má subjektivní charakter, není
závislá na vědomí a vůli subjektu, který za škodu odpovídá. Některé úkony
mající obecně protiprávní charakter například jednání zaměstnance při
odvracení hrozící škody, nezakládají vůbec škodní odpovědnost (ustanovení
§ 251 zákoníku práce). V ustanovení § 250 zákoníku práce o obecné
odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli je
protiprávnost úkonu vázána na existenci dalších předpokladů, zejména na
plnění pracovních úkolů nebo přímou souvislost s ním.
Zaviněním se u zaměstnance rozumí vnitřní psychický vztah k vlastnímu
protiprávnímu jednání a ke škodě, založený na jeho vědomí a vůli. Podle
těchto dvou složek se rozeznávají dvě formy zavinění: zavinění úmyslné,
tedy případ, kdy zaměstnanec
* věděl, že může protiprávním úkonem způsobit škodu, a chtěl ji
způsobit (jde o takzvaný úmysl přímý) nebo
* věděl, že může protiprávním úkonem škodu způsobit, a pro případ, že
ji způsobí, s tím byl srozuměn (jde o takzvaný úmysl nepřímý neboli
eventuální).
Pro případ odpovědnosti za škodu podle zákoníku práce stačí zásadně pouhý
úmysl nepřímý nebo eventuální.
Zavinění z nedbalosti, tedy případ, kdy zaměstnanec
* věděl, že může protiprávním úkonem způsobit škodu, ale bez
přiměřených důvodů spoléhal, že ji nezpůsobí (jde o takzvanou
nedbalost vědomou)
* nevěděl, že jde o protiprávní úkon, kterým může způsobit škodu, ač
o tom vzhledem k okolnostem a k svým osobním poměrům vědět měl a
mohl (jde o takzvanou nedbalost nevědomou). Pro případ odpovědnosti
za škodu podle zákoníku práce stačí pouze nedbalost nevědomá.
Zavinění zaměstnance má nejenom význam pro založení škodní odpovědnosti,
ale i pro stanovení způsobu a rozsahu náhrady škody. U úmyslných škod je
zpravidla stanovena povinnost k jejich úplné náhradě a pro jejich
uplatnění jsou stanoveny delší lhůty. Při posuzování odpovědnosti za škodu
je třeba pečlivě zkoumat i možné zavinění odpovědného zaměstnance a
poškozeného zaměstnavatele. Přitom je třeba hodnotit takzvanou míru
odpovědnosti za zavinění jednotlivých subjektů vyjadřovanou zpravidla
procentuálně k celkové škodě, která má především vliv na požadovanou výši
náhrady škody. V některých případech se však při společné odpovědnosti
více osob stanoví náhrada i podle jiných kritérií. Klasickým příkladem je
v této souvislosti určování podílu náhrady jednotlivých zaměstnanců, kteří
na základě dohody o hmotné odpovědnosti odpovídají za schodek.
Obecná odpovědnost zaměstnance
Jak vyplývá z ustanovení § 250 odst. 1 zákoníku práce zaměstnanec odpovídá
zaměstnavateli za škodu, kterou mu způsobil zaviněným porušením povinností
při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.
Podmínkou vzniku odpovědnosti zaměstnance je vznik škody. Není-li škoda,
nemůže být ani odpovědnost za ni. Podle ustanovení § 250 zákoníku práce -
u obecné odpovědnosti zaměstnance za škodu - se posuzují takové případy
škody, která vznikla zaviněným protiprávním jednáním zaměstnance a není
upravena žádným jiným speciálním ustanovením zákoníku práce. Při obecné
odpovědnosti zaměstnance je zaměstnavatel povinen prokázat, že zaměstnanec
porušil právní povinnost, tedy že jednal protiprávně, že šlo o jeho
zaviněné jednání nebo opomenutí a z toho důvodu vznikla škoda a v jaké
výši.
Přitom je třeba prokázat přímou příčinnou souvislost mezi protiprávním
zaviněným jednáním a vzniklou škodou a také to, že tato škoda vznikla při
plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Porušení
povinností při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním
hodnotíme jako protiprávní jednání. Jde o porušení závazků, které
vyplývají jednak obecně z pracovního poměru a jednak jsou sjednány nebo
uvedeny v pracovní smlouvě. Jde především o porušení povinností uložených
právními předpisy, pracovními řády, vnitřními předpisy zaměstnavatele a
pokyny vedoucích zaměstnanců, které jsou vydány k jejich konkretizaci.
Zároveň je však nutné prokázat, že jde o zaviněné porušení takových
povinností, tedy o takové jednání či opomenutí, které chápeme jako jednání
či nedbalost. Zatímco u obecně závazných právních předpisů, z nichž může
porušení povinnosti vyplynout, není rozhodující, zda zaměstnanec s tímto
předpisem byl seznámen. U vnitřních předpisů zaměstnavatele je však nutný
důkaz o tom, že zaměstnanec porušil povinnost, která vyplývá z předpisu, s
kterým byl řádně seznámen nebo kterou si musel alespoň uvědomit nebo ji
obecně předpokládat.
Škodou je pak vyjádřeno snížení majetku, který je možno vyčíslit v
korunách. To totiž odlišuje škodu v právním pojetí od škody v lidovém
hovorovém pojetí. Tato škoda však musí také vzniknout v situaci, kdy
zaměstnanec plní pracovní úkoly nebo když je jeho jednání v přímé
souvislosti s ním, respektive když je škoda přímým důsledkem takové jeho
činnosti.
Sám obsah pojmu plnění pracovních úkolů a přímá souvislost s ním je velice
široký. Detailně je propracován v ustanoveních § 273 a § 274 zákoníku práce.
Ustanovení § 273 zákoníku práce v odstavci 1 a 2 charakterizuje pojem
plnění pracovních úkolů jako: výkon pracovních povinností vyplývajících z
pracovního poměru - výklad tohoto pojmu nečiní v praxi až tak velké
problémy, vždy je třeba vyjít především z pracovní smlouvy a ze sjednaného
druhu práce, případně z pracovního řádu či jiného předpisu zaměstnavatele,
jiná činnost vykonávaná na příkaz zaměstnavatele - zákoník práce sice již
podstatně omezil možnost zaměstnavatele převádět a překládat zaměstnance,
ale může jít o situaci, kdy zaměstnanec obdrží příkaz nadřízeného, který
sice nepatří do jeho pracovní náplně, a přesto ho vykoná, pracovní cesta -
čímž se rozumí cesta z bydliště nebo pracoviště zaměstnance na pracoviště
nebo do místa výkonu práce, jež je cílem pracovní cesty a zpět včetně
vlastního výkonu práce na pracovní cestě s tím, že za pracovní cestu se
nepovažuje cesta v rámci obce zaměstnancova pravidelného pracoviště,
činnost konaná pro zaměstnavatele z vlastní iniciativy, pokud k ní
zaměstnanec nepotřebuje zvláštní oprávnění nebo ji nekoná proti výslovnému
zákazu zaměstnavatele - tím se rozumí práce, která sice nepatří do
pracovní náplně zaměstnance nebo nebyla zaměstnanci výslovně přikázána,
ale zaměstnanec ji konal veden snahou prospět zaměstnavateli, dobrovolná
výpomoc organizovaná zaměstnavatelem - s těmito případy se dnes setkáváme
zřídka, většinou jde o sponzorské akce. Ustanovení § 274 zákoníku práce
pak vyjmenovává úkony v přímé souvislosti s plněním pracovních úkolů. Jsou
to: úkony potřebné k výkonu práce a úkony během práce obvyklé nebo nutné
před počátkem práce nebo po jejím skončení - těmito úkony je například
převlékání zaměstnance do pracovního oděvu, umývání zaměstnance po
skončení práce (zde je třeba odlišit, zda a v jakém rozsahu je nezbytné,
podle toho, jak se zaměstnanec při práci ušpinil), příprava pracovního
nářadí, nástrojů a uvedení strojů do provozu, úkony v době přestávky na
jídlo a oddech konané v objektu zaměstnavatele, vyšetření ve zdravotnickém
zařízení prováděné na příkaz zaměstnavatele nebo vyšetření v souvislosti s
noční prací a ošetření při první pomoci a cesta k nim, školení zaměstnanců
organizované zaměstnavatelem nebo dobrovolnou organizací, případně orgánem
nadřízeným zaměstnavateli, kterým se sleduje zvyšování jejich odborné
připravenosti.
Ustanovení § 274 zákoníku práce v přímé souvislosti s plněním pracovních
úkolů však výslovně vylučuje cestu do zaměstnání a zpět, stravování,
ošetření a vyšetření ve zdravotnickém zařízení a cestu k nim a zpět, která
není konána v objektu zaměstnavatele. Tímto rozsahem pojmu „plnění
pracovních úkolů" je tedy naznačeno, v kterých případech škoda způsobená
zaměstnancem je posuzována podle pracovněprávních předpisů jako škoda.
Posledním a nejcitlivějším bodem důkazu o zavinění protiprávním jednáním
zaměstnance, z něhož vznikla škoda, je ovšem prokázání přímé příčinné
souvislosti mezi protiprávním zaviněným jednáním a vzniklou škodou. Nejde
totiž o jakoukoliv souvislost, tedy i nepřímou, ale výhradně o přímou
příčinnou souvislost. Velmi často se tato záležitost posuzuje ze známého
filozofického (a jistě správného) hlediska, že vše souvisí se vším.
Jakmile je však tento filozofický názor zaměněn s důkazem o přímé příčinné
souvislosti, dochází zcela jistě k chybným závěrům. Většinou je totiž
dáno, že okolností, za nichž dochází ke škodě, je více. A je tedy nutno
vytipovat, zda by i bez některých těchto okolností ke skutečné škodě
došlo. Mnohdy je výsledek - škoda - ztotožňován s protiprávním jednáním
zaměstnance, aniž by se prokázalo, že ke škodě došlo výlučně jeho
zaviněným protiprávním jednáním nebo z podstatných důsledků takového
jednání.
Ukažme si alespoň jeden z takových příkladů, kdy je možno tutéž situaci a
výsledek - škodu - hodnotit různým způsobem. Zaměstnanec má natřít okna
zvenku a zevnitř. Protože je poměrně větrné počasí, přikáže mu jeho
vedoucí, aby si zajistil tato okna proti případnému pohybu. Zaměstnanec
tento příkaz nesplní - jedná tedy zaviněně a protiprávně. V prvém případě
vítr narazí okenici na zeď takovým způsobem, že se okenní sklo rozbije.
Zaměstnanec odpovídá za tuto škodu, která vznikla zaviněným protiprávním
jednáním, a to přímo z důvodu porušení stanovené povinnosti.
V druhém případě rozbije sklo volně se pohybující okenice, padající taška
ze střechy. Zaměstnanec za tuto škodu neodpovídá, protože chybí důkaz
přímé příčinné souvislosti mezi jeho jednáním a vzniklou škodou. Při
obecné odpovědnosti tedy zaměstnavatel prokazuje všechny zmíněné podmínky
a pokud se mu tento důkaz nepodaří plně prokázat, nemůže být dána
odpovědnost zaměstnance za škodu.
V některých případech dojde sice ke vzniku škody, ale zaměstnanec za ni
neodpovídá, neboť se jedná o škodu, kterou: způsobil zaměstnanec stižený
duševní chorobou, za předpokladu, že nebyl schopen ovládnout své jednání a
posoudit jeho následky (ustanovení § 261 zákoníku práce), nebo způsobil
zaměstnanec při odvracení škody hrozící zaměstnavateli nebo nebezpečí
přímo ohrožující život nebo zdraví, jestliže tento stav sám úmyslně
nevyvolal a počínal si přitom způsobem přiměřeným okolnostem.
První případ spočívá v posouzení, zda zaměstnanec, jako subjekt
protiprávního jednání, nebyl schopen ovládnout své jednání a posoudit jeho
následky. Proto zaměstnanec, který byl stižen duševní poruchou a neuvedl
se do takového stavu, ve kterém není schopen své jednání ovládat či
posoudit jeho následky, neodpovídá zaměstnavateli za způsobenou škodu. Z
toho vyplývá, že v okamžiku vzniku škody je odpovědnost konkrétního
zaměstnance sice dána, ale při určení výše náhrady škody se k těmto
skutečnostem přihlíží.
Ustanovení § 261 zákoníku práce dále k tomuto případu stanoví, že
zaměstnanec, který se uvede vlastní vinou do takového stavu, že není
schopen ovládat své jednání nebo posoudit jeho následky, odpovídá za škodu
v tomto stavu vzniklou, respektive způsobenou. A posléze ustanovení § 261
odst. 3 zákoníku práce k tomu dokládá, že za škodu odpovídá i zaměstnanec,
který ji způsobí úmyslným jednáním proti dobrým mravům. V tomto případě
zákoník práce připouští, aby zaměstnavatel mohl požadovat i náhradu jiné
škody než škody skutečné, a to tehdy, jestliže byla způsobena úmyslným
jednáním proti dobrým mravům. Jsou-li tedy splněny podmínky stanovené v
ustanovení § 261 odst. 3 zákoníku práce, je odpovědnost zaměstnance podle
ustanovení § 250 zákoníku práce větší než odpovědnost za skutečnou škodu.
Druhým případem, kdy zaměstnanec neodpovídá za způsobenou škodu, je škoda,
kterou způsobil zaměstnanec při odvracení škody hrozící zaměstnavateli
nebo nebezpečí přímo ohrožující život nebo zdraví, jestliže tento stav sám
úmyslně nevyvolal a počínal si přitom způsobem přiměřeným okolnostem.
Pokud je však prokázáno, že za vzniklou škodu z naznačených důvodů
zaměstnanec odpovídá, je povinen ji uhradit. Zákonodárce dává zaměstnanci
v této souvislosti možnost volby mezi úhradou skutečné škody, a to v
penězích, nebo odčiněním tím, že poškozenou věc uvede v předešlý stav (viz
ustanovení § 257 odst. 1 zákoníku práce).
Je tedy především věcí volby zaměstnance, pro který způsob náhrady škody
se rozhodne. Naturální restituci neboli uvedení v předešlý stav si ovšem
nelze vynucovat právními prostředky. V praxi je při naturální restituci
(například při opravě poškozené věci a podobně) zpravidla nutná součinnost
poškozeného zaměstnavatele.
Náhrada škody v penězích, jak vyplývá z ustanovení § 257 zákoníku práce, u
škod způsobených z nedbalosti je omezena čtyřapůlnásobkem průměrného
měsíčního výdělku zaměstnance před porušením povinnosti, kterým způsobil
škodu. Omezení rozsahu náhrady škody má i v současných podmínkách svá
opodstatnění, neboť i malá nedbalost zaměstnance může způsobit značnou
škodu. Maximální limit výše náhrady škody však v praxi zvyšuje podíl
zaměstnance na úhradě vzniklé škody a v řadě případů ji umožňuje nahradit
zcela.
V praxi bude zřejmě v této souvislosti činit největší problém výpočet
průměrného výdělku. Ve smyslu ustanovení § 351 a násl. zákoníku práce se
vypočítává z hrubé mzdy zúčtované zaměstnanci v rozhodném období a z doby
odpracované v tomto rozhodném období. Rozhodným obdobím je vždy předchozí
kalendářní čtvrtletí.
Omezení výše náhrady škody čtyřapůlnásobkem zaměstnancova průměrného
výdělku neplatí v případě, že škoda byla způsobena v opilosti, kterou si
zaměstnanec sám přivodil, nebo po zneužití jiných návykových látek
(ustanovení § 257 odst. 2 zákoníku práce).
Jde-li o škodu způsobenou úmyslně, může zaměstnavatel požadovat i náhradu
ušlého zisku (ustanovení § 257 odst. 3 zákoníku práce).
Rozsah náhrady se u každé škody a u každého zaměstnance posuzuje zcela
samostatně podle ustanovení § 257 zákoníku práce. Obecně platí, že výši
požadované náhrady škody určuje zaměstnavatel a způsobíli škodu vedoucí
zaměstnanec, který je statutárním orgánem, popřípadě jeho zástupce, sám
nebo společně s podřízeným zaměstnancem, určí výši náhrady ten, kdo
statutární orgán nebo jeho zástupce na pracovní místo ustanovil.
Zaměstnavatel tedy podle nyní platné právní úpravy - pokud nechce - nemusí
na zaměstnanci ani vymáhat vzniklou škodu. Tato změna není nová, již před
lety byla zavedena do starého zákoníku práce č. 65/1965 Sb. s odůvodněním,
že v praxi bude záležet pouze na poškozeném zaměstnavateli, zda vůbec a v
jaké výši bude náhradu škody na zaměstnanci požadovat. Tím však ještě není
vyřešena vlastní otázka vypořádání vzniklé škody v účetní evidenci
zaměstnavatele. Přestože zaměstnavatel zaměstnanci škodu tak říkajíc
„odpustí", nemůže si ji odepsat v nákladech, ale až po zdanění ze zisku.
To platí i pro vztah škola - žák.
Pro případy, kdy by zaměstnavatel odmítal jakékoliv snížení náhrady škody,
stanoví zákonodárce v ustanovení § 264 zákoníku práce, že z důvodů hodných
zvláštního zřetele může soud náhradu škody přiměřeně snížit.
Podle ustanovení § 263 zákoníku práce zaměstnavatel projedná výši
požadované náhrady škody do jednoho měsíce ode dne, kdy bylo zjištěno, že
škoda vznikla a že za ni zaměstnanec odpovídá. Uzná-li zaměstnanec závazek
nahradit škodu v určené výši a dohodne-li s ním zaměstnavatel způsob
úhrady, je zaměstnavatel povinen uzavřít dohodu písemně, jinak je dohoda
neplatná. Zvláštní písemné dohody však není třeba, jestliže již byla škoda
uhrazena. Výši požadované náhrady škody a obsah dohody o způsobu její
úhrady s výjimkou náhrady nepřesahující 1 000 Kč je zaměstnavatel povinen
projednat s odborovou organizací. Způsobil-li škodu vedoucí zaměstnanec,
který je statutárním orgánem, popřípadě jeho zástupce, sám nebo společně s
podřízeným zaměstnancem, určí výši této náhrady nadřízený orgán po
projednání s vyšším odborovým orgánem. Toto ustanovení je dokladem toho,
že náhrada škody u škod způsobených z nedbalosti má mít především výchovný
charakter.
Bezpečnost a ochrana zdraví z pohledu školského zákona
Základem právní úpravy bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách je
ustanovení § 29 školského zákona, podle kterého platí, že školy a školská
zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při
poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým
potřebám dětí, žáků a studentů, vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj
a předcházet vzniku sociálně patologických jevů. Z toho pohledu školy a
školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a
studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při
poskytování školských služeb. Poskytují žákům a studentům nezbytné
informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a jsou povinny vést
evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, k nimž došlo při činnostech
vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování
školských služeb, vyhotovit a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a
institucím.
Zároveň je zde stanoveno zmocnění pro Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy, že vyhláškou stanoví způsob evidence úrazů, hlášení a
zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí,
jimž se záznam o úrazu zasílá (vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů
dětí, žáků a studentů).
Právní úprava bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školském zákoně
je skutečně jen rámcová, neboť školy a školská zařízení jsou svou
podstatou právnické osoby; jsou zřizovány krajem, obcí nebo dobrovolným
svazkem obcí, případně ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy,
ministerstvem obrany, ministerstvem vnitra či ministerstvem zahraničních
věcí, a proto veškerá odpovědnost za bezpečnost dětí, žáků a studentů
zůstává na řediteli školy nebo školského zařízení.
Školní a vnitřní řád
Podle ustanovení § 30 školského zákona má ředitel školy povinnost vydat
školní řád a ředitel školského zařízení vnitřní řád.
„Školní řád a vnitřní řád upravuje
a. podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich
zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o
pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky,
b. provoz a vnitřní režim školy nebo školského zařízení,
c. podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo
studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před
projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí,
d. podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany
dětí, žáků a studentů.“
Tento školní řád nebo vnitřní řád zveřejní ředitel na přístupném místě ve
škole nebo školském zařízení, prokazatelným způsobem s ním seznámí
zaměstnance, žáky a studenty školy nebo školského zařízení a informuje o
jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí a žáků. Právní
úprava bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách tedy vychází z předpokladu,
že základní podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků
nebo studentů a jejich ochrany stanoví výhradně ředitel školy ve školním
řádu nebo ředitel školského zařízení ve vnitřním řádu. Podrobnosti je
možné upravit ve vnitřní směrnici školy, v našem případě základní školy.