Změna výše úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině
Právní předpisy, formuláře, metodické materiály
- zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví, v platném znění
- zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střením, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
- vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění
Úplata za zájmové vzdělávání
Poskytování zájmového vzdělávání ve školní družině za úplatu
Zájmové vzdělávání lze poskytovat za úplatu (§ 123 odst. 2 školského zákona). Ve vztahu ke školním družinám zřízeným státem, krajem a obcí se uvedené pravidlo opakuje v § 11 odst. 1 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, ve kterém se konstatuje, že zájmové vzdělávání se poskytuje zpravidla za úplatu.
Stanovení výše úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině
Výši úplaty stanoví ředitel (§ 123 odst. 4 školského zákona).
V případě školních družin zřízených státem, krajem nebo obcí je ředitel školy při stanovení výše úplaty limitován ustanovením § 14 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
Splatnost úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině
Dále vyhláška č. 74/2005 Sb., v platném znění, řediteli v § 11 odst. 2 předepisuje určení splatnosti úplaty: splatnost úplaty stanoví ředitel tak, aby byla úplata splatná nejpozději před ukončením účasti účastníka školní družiny v dané činnosti. Odsud plyne, že ředitel může stanovit splatnost úplaty
- ještě před zahájením zájmového vzdělávání účastníka školní družiny ve školní družině,
- v průběhu doby, po kterou se účastník vzdělává ve školní družině, nejpozději však v poslední den období, ve kterém se účastník školní družiny takto vzdělává.
Podle § 11 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, může ředitel úplatu rozdělit do více splátek. Typicky je úplata za období od 1. 9. do 30. 6. určitého školního roku rozdělena do dvou splátek, a to za období od 1. 9. do 31. 1. a od 1. 2. do 30. 6. daného školního roku.
Další podrobnosti stanovení úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině
Další podrobnosti stanovení úplaty a výše úplaty vyhláška č. 74/2005 Sb., v platném znění, nestanoví. To znamená, že nestanoví
- zda je úplata úplatou měsíční, nebo úplatou za jiné období,
- zda se úplata stanoví na období školního roku nebo na jiné období,
- do jakého data ředitel stanoví výši úplaty,
- zda informaci o stanovení výše úplaty musí zveřejňovat,
- pravidlo snížení úplaty v případech, kdy je provoz/činnost školní družiny přerušen (§ 8 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění).
Je proto na uvážení ředitele školy, jak, s jakým obsahem a v jakých lhůtách určité činnosti vykoná.
Stanovení výše úplaty v souvislosti s faktickým neposkytování zájmového vzdělávání ve školní družině
V souvislosti se zákazem osobní přítomnosti žáků ve školní družině stanovené usnesením vlády č. 210 č. 74/2020 Sb., o přijetí krizového opatření se tak školní družina dostává do situace, kdy
- nemůže na základě vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, po projednání se zřizovatelem přerušit činnost/provoz školní družiny, protože § 8 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, lze přerušit provoz mateřské školy pouze v době školních prázdnin,
- nemůže uplatnit vyhláškou č. 74/2005 Sb., v platném znění, definované pravidlo stanovení úplaty (snížení úplaty), protože vyhláška uvedené pravidlo neobsahuje.
Pokud školní družina fakticky neposkytuje žákům – účastníkům školní družiny zájmové vzdělávání (poskytování zájmového vzdělávání distančním způsobem se jeví jako velmi nepravděpodobné) a to z důvodu, který není na straně účastníka školní družiny, závazek, který vznikl školní družině (poskytování zájmového vzdělávání na základě přihlášky a zaplacení úplaty), je nesplnitelný.
Byť uvedená oblast není oblastí smluvní (výši úplaty stanoví ředitel, výše úplaty není předmětem smlouvy), lze z logiky věci dovodit, že v uvedené situaci lze analogicky použít ustanovení § 1765 občanského zákoníku nebo § 2006 občanského zákoníku.
§ 1765 Dojde-li ke změně okolností tak podstatné, že změna založí v právech a povinnostech stran zvlášť hrubý nepoměr znevýhodněním jedné z nich buď neúměrným zvýšením nákladů plnění, anebo neúměrným snížením hodnoty předmětu plnění, má dotčená strana právo domáhat se vůči druhé straně obnovení jednání o smlouvě, prokáže-li, že změnu nemohla rozumně předpokládat ani ovlivnit a že skutečnost nastala až po uzavření smlouvy, anebo se dotčené straně stala až po uzavření smlouvy známou. Uplatnění tohoto práva neopravňuje dotčenou stranu, aby odložila plnění. |
§ 2006 Stane-li se dluh po vzniku závazku nesplnitelným, zaniká závazek pro nemožnost plnění. Plnění není nemožné, lze-li dluh splnit za ztížených podmínek, s většími náklady, s pomocí jiné osoby nebo až po určené době. |
V důsledku toho, že školní družina nemůže plnit závazek, který jí vůči účastníkům školní družiny vznikl, je nutné, aby ředitel zajistit určité „finanční narovnání“ mezi školní družinou a účastníkem školní družiny. V opačném případě by bylo možné na postup školní družiny pohlížet jako na bezdůvodné obohacení v podobě obdržené úplaty, za kterou nebylo poskytnuto protiplnění v podobě zájmového vzdělání.
Jako možné řešení se jeví následující:
Ředitel vydá dodatek vnitřního řádu školní družiny), kterým
- na období, ve kterém školní družina neposkytuje zájmové vzdělávání v důsledku zákazu osobní přítomnosti žáků ve školní družině, nově stanoví výši úplaty; vyhláška č. 74/2005 Sb., v platném znění, nestanoví pravidlo, podle kterého se nová výše úplaty stanoví; je však logické, pokud se úplata sníží úměrně době, po kterou školní družina neposkytovala zájmové vzdělávání,
- na období, ve kterém školní družina standardně poskytuje zájmové vzdělávání, zachová dříve stanovenou výši úplaty,
- vymezí lhůtu, ve které zveřejní výši úplaty v období (typicky měsících) školní družina neposkytovala zájmové vzdělávání v důsledku zákazu osobní přítomnosti žáků ve školní družině,
- vymezí způsob zveřejnění takto stanovené úplaty,
- vymezí lhůtu vyúčtování (vrácení přeplatku).
Následně ředitel školy ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem informuje zákonné zástupce účastníků školní družiny o nově stanovené výši úplaty.
Příklad dodatku vnitřního řádu školní družiny naleznete v příloze.
Zdroj: Pracovní situace Řízení školy online, autor: PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.