Zahájení nového ročníku ankety Zlatý Ámos bylo spojeno s událostí, kterou známe spíše z historie. S defenestrací. Defenestrací přebujelé školské administrativy. A tak z oken Národního pedagogického muzea J. A. Komenského létaly nejrůznější dotazníky, formuláře, tabulky, hlášení, přehledy, šetření a statistiky, které učitelům a ředitelům škol zbytečně ztrpčují život.
Titul Zlatý Ámos bude nejoblíbenějšímu učiteli či učitelce udělen již po dvacáté sedmé. Je to výjimečné vyznamenání, protože je mohou získat jen na popud svých svěřenců. Do této ankety totiž mohou své učitele přihlásit pouze jejich žáci a studenti. Na nich závisí, zda podají přihlášku, napíší charakteristiku svého oblíbeného učitel, připojí společnou příhodu, a nakonec získají sto podpisů těch, kdo s nominací souhlasí. Tohle všechno absolvovat vyžaduje od dětí určité úsilí a čas, a je pozoruhodné, že i v dnešní uspěchané době každoročně přihlášek přibývá.
Nejvíc nejoblíbenějších učitelů České republiky učí v Jihočeském kraji. Letos se k nim připojila i Pavlína Kopáčiková ze Základní školy Vacov na Prachaticku, která je držitelkou putovní koruny Zlatého Ámose. Tu svému nástupci předá v březnu na finále, které se tradičně uskuteční na Den učitelů. Slávek Hrzal, ředitel a zakladatel ankety Zlatý Ámos, připomněl: „Žáci mohou své oblíbené učitele a učitelky přihlásit do konce tohoto roku, tedy do 31. prosince. Pak budou následovat regionální kola, kde budou tříčlenné týmy žáků obhajovat svou nominaci před porotou. Šestnáct nejlepších postoupí do semifinále, no a pak už samotné finále rozhodne o tom, kdo se stane 27. Zlatým Ámosem.“
Slavnostního zahájení 27. ročníku ankety o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos se kromě partnerů a podporovatelů zúčastnil i ministr školství Robert Plaga. „Že bude administrativy najednou méně, nemohu slíbit. Tři čtvrtiny papírů totiž neleží na bedrech ministerstva školství, ale tíží mě to. Jen část administrativy škol souvisí s pedagogickou prací,“ uvedl. Tomáš Zatloukal, vrchní školní inspektor, k tomu dodal: „Cestu vidím v digitalizaci a zejména ve sdílení dat tak, aby se zbytečně nevyplňovalo to, co už dávno v systému je.“
Předseda školských odborů František Dobšík ocenil význam ankety Zlatý Ámos nejen pro samotné oceněné učitele, ale i pro zvyšování prestiže učitelského povolání ve společnosti.
DTA
Kraje podle počtu Zlatých Ámosů za 26 ročníků ankety o nejoblíbenějšího učitele
Jihočeský kraj |
5 |
6. Jarmila Ichová |
|
|
9. Ivan Bartoš |
|
|
10. Jan Novotný |
|
|
24. Lukáš Lis |
|
|
26. Pavlína Kopáčiková |
Středočeský kraj |
4 |
1. Petr Martínek |
|
|
2. Pavel Bednář |
|
|
4. Robert Kupka |
|
|
5. Zdena Havlasová |
Praha |
3 |
7. Libor Sládek |
|
|
11. Jiří Luka |
|
|
14. Ivan Sedlák |
Zlínský kraj |
3 |
19. Michal Mikláš |
|
|
20. Růžena Hlůšková |
|
|
22. Hana Pacíková |
Královéhradecký kraj |
2 |
8. Václav Kuřík |
|
|
23. Jan Flídr |
Moravskoslezský kraj |
2 |
16. Lucie Andělová |
|
|
17. Marina Čiklová |
Karlovarský kraj |
1 |
18. Petra Šišková |
Ústecký kraj |
1 |
25. David Turek |
Liberecký kraj |
1 |
12. Luboš Blahout |
Pardubický kraj |
1 |
3. Milan Pospíchal |
Vysočina |
1 |
13. Ivana Krumplová |
Jihomoravský kraj |
1 |
15. Emílie Kostrbová |
Olomoucký kraj |
1 |
21. Ivanka Hájková |
Plzeňský kraj |
0 |
|
Zdroj: Tisková zpráva DTA z 8. října 2019