Česká školní inspekce připravila pro učitele ZŠ a SŠ specifické vzdělávací programy, jejichž cílem je naučit pedagogy v hodinách využívat úlohy uvolněné z mezinárodních šetření PIRLS, TIMSS a PISA. Tyto úlohy mají výrazný didaktický potenciál a kromě své evaluační role mohou dobře posloužit také jako nástroj pro zvýšení kvality výuky čtenářských, matematických a přírodovědných dovedností žáků na obou stupních ZŠ i na SŠ. Takto koncipovanými vzdělávacími programy prošlo dosud již více než 6 000 učitelů ze všech krajů České republiky.
- Téma požadavku: Vzdělávací akce a semináře ČŠI.
- Uveďte název semináře – TIMSS + PIRLS nebo PISA (případně oboje).
- Uveďte předpokládaný počet účastníků za Vaši školu (minimální počet účastníků je 10).
- Navrhněte termín (termíny) konání.
RÁMCOVÝ PROGRAM - Uvolněné úlohy z TIMSS a PIRLS
Základní informace o šetření PIRLS a TIMSS |
– seznámení se základními informacemi o šetření PIRLS a TIMSS |
Pojetí čtenářské gramotnosti v šetření PIRLS 2016 |
– pojetí čtenářské gramotnosti v šetření PIRLS; stručný přehled o výsledcích českých žáků v mezinárodním kontextu a v čase – sledované aspekty čtenářské gramotnosti v testových úlohách PIRLS; postupy porozumění textu v testových otázkách PIRLS |
Práce s uvolněnými testovými úlohami PIRLS |
– úrovně čtenářské gramotnosti PIRLS; možnost Gradace úloh jako nástroj možné individualizace výuky dle vzdělávacích potřeb žáka – ukázky vybraných uvolněných úloh PIRLS s různými možnostmi jejich didaktického využití |
Přestávka |
Pojetí matematiky a přírodovědy v šetření TIMSS 2015 |
– pojetí testovaných oblastí v šetření TIMSS – přehled hlavních výsledků českých žáků v mezinárodním kontextu v čase |
Práce s uvolněnými testovými úlohami TIMSS |
– ukázky vybraných uvolněných úloh a diskuse nad různými možnostmi jejich didaktického využití – možnost gradace úloh jako nástroj možné individualizace výuky dle vzdělávacích potřeb žáka |
Tvorba úloh, práce v hodině |
– praktická ukázka dalších možných aktivit, které mohou podpořit porozumění žáka dané problematice řešené v úlohách – tvorba vlastních úloha |
Přestávka |
Práce s uvolněnými úlohami TIMSS a PIRLS v modulu InspIS SET |
– účel a určení systému InspIS, základní seznámení s moduly InspIS – základní komponenty systému (katalog úloh – využití úloh z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních úloh; katalog testů – využití testů z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních testů) – průvodce zadáním, realizací a vyhodnocením testu ve zjednodušeném režimu školního testování – praktické ukázky využití uvolněných testových úloh z mezinárodních šetření – praktické ukázky sestavení vlastního testu – možnosti využití školního testování a mobilní aplikace InspIS SETmobile |
Závěr, ukončení semináře |
Mezinárodní šetření PISA |
–seznámení se základními informacemi o šetření PISA a získání přehledu o vývoji výsledků českých žáků – seznámení s pojetím testovaných oblastí šetření PISA se zaměřením na přírodovědnou gramotnost v PISA 2015 – získání přehledu o hodnocení, sledovaných dovednostech a znalostech a o jejich vazbě na uvolněné testové úlohy |
Úlohy a otázky v šetření PISA, rozbor vybraných přírodovědných a matematických úloh |
– seznámení s metodikou tvorby testových úloh PISA pro oblast přírodovědné gramotnosti – seznámení s ukázkami uvolněných testových úloh z přírodovědné a matematické gramotnosti (PISA 2015 a PISA 2012) – praktické ukázky rozboru úlohy, seznámení se způsobem vyhodnocování úloh, diskuse nad didaktickým využitím úloh – seznámení se zdroji, z nichž lze uvolněné úlohy čerpat |
Přestávka |
Rozbor úloh PISA 2015 a tvorba vlastních testových úloh |
- praktická ukázka rozboru, diskuse nad didaktickým využitím a vyhodnocování interaktivních úloh PISA 2015 - seznámení s ukázkami vybraných ICT nástrojů využitelných při výuce - dílna - tvorba testových úloh (skupinová i individuální forma) - diskuse nad specifiky a možnsotmi elektronického zadávání testových úloh |
Přestávka |
Práce s uvolněnými úlohami PISA v systému InspIS SET |
- účel a určení systému InspIS, základní seznámení s moduly InspIS - základní komponenty systému (katalog úloh – využití úloh z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních úloh; katalog testů – využití testů z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních testů) - průvodce zadáním, realizací a vyhodnocením testu ve zjednodušeném režimu školního testování - praktické ukázky využití uvolněných testových úloh z mezinárodních šetření - praktické ukázky sestavení vlastního testu - možnosti využití školního testování a mobilní aplikace InspIS SETmobile |
Závěr, ukončení semináře |
Zdroj: Pro časopis Řízení školy, PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, MPA, náměstek ústředního školního inspektora