Mgr. Tomáš Zatloukal, MBA, působí od roku 2013 na pozici ústředního školního inspektora. Je absolventem Pedagogické fakulty a Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Je celoživotním pedagogem, působil jako středoškolský učitel a později jako ředitel gymnázia, byl členem Výboru pro vzdělávání a kulturu Evropského parlamentu, pracoval jako náměstek ústřední školní inspektorky, následně jako zástupce vrchní ředitelky sekce evropských fondů a ředitel odboru vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zkušenosti má také se zřizovatelskými kompetencemi a s řízením školství na úrovni územně samosprávných celků. Je zástupcem České republiky v Centru pro výzkum a inovace ve vzdělávání OECD (CERI), v řídicích radách mezinárodních šetření PISA a TALIS, ve Valném shromáždění Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) a také ve Valném shromáždění Stálé mezinárodní konference inspektorátů.
O jakou změnu ve vzdělávání svou činností jako Česká školní inspekce usilujete?
Naší snahou je zvýšit povědomí jak školské, tak i ostatní veřejnosti o kladení důrazu na vzdělávací výsledky žáků. To znamená, že cílem vzdělávání je získat znalosti, dovednosti, kompetence, které potom budou využitelné v dalším vzdělávání a v profesní dráze každého žáka. Školy nemají možnost ovlivnit prostředí, ze kterého k nim žáci přicházejí, ale všichni víme, že vzdělávací výsledky jsou hodně ovlivněny socioekonomickým statusem rodin žáků. Hlavním úkolem školy je eliminovat toto nepříznivé prostředí anebo naopak rozvíjet to příznivé. Dále bychom chtěli poukazovat na neefektivitu vzdělávacího systému, který je koncipován selektivně, a tak podporovat vzdělávání v heterogenních třídách a školách, což je také předpoklad pro snižování vnější a vnitřní diferenciace škol, protože ve výsledku takový vzdělávací systém vytváří předpoklady pro maximální využití potenciálu všech žáků. My bychom možná ambicí měli víc, ale spíše považujeme za efektivní se soustředit na některé z nich a ty rozvíjet.Jak v tom podporujete školy a pedagogy?
Jaké nároky jsou kladeny na učitele?
To je dobrá příležitost, abychom si udělali výčet všeho toho, co učitel má znát. Pak si možná uvědomíme, že nebude mnoho profesí, které kladou takové rozsáhlé nároky na své zaměstnance. Učitel totiž musí mít hluboké obsahové znalosti svých vyučovaných vzdělávacích oborů, musí umět pedagogicky diagnostikovat žáky, to také znamená identifikovat u nich úroveň vzdělávacích předpokladů. Na základě této znalosti potom může uplatňovat adekvátní formy výuky. Musí znát efektivní i aktivizující metody výuky, být schopen řídit třídu (management třídy) a mít dovednosti pracovat i s dětmi s problematickým chováním, kterých máme v systému v desítkách tisíc. Učitel by měl také znát techniky formativního hodnocení, aby mohl průběžně vyhodnocovat vzdělávací pokrok žáků a poskytovat jim průběžnou zpětnou vazbu. V rámci formativního hodnocení se vyhodnocuje nejen pokrok, ale také příčiny, proč se žákovi něco nedaří, a to umožňuje stanovit další postup pro jeho další zlepšování. Taková zpětná vazba je navíc motivační a vytváří prostředí bezpečné pro žáka, ve kterém se může dále rozvíjet. Učitel musí být také schopen krizové komunikace, a to jak na úrovni školy, tak i s rodiči. Musí mít dostatečnou úroveň digitálních kompetencí, protože současné prostředí, ve kterém vzdělávání probíhá, je diametrálně odlišné od toho před pěti, deseti, patnácti lety. Když si ale srovnáme tehdejší prostředí a podmínky pro vzdělávání se současností, tak je aktuální situace dramaticky rozdílná. Zásadní změnou je i nová role učitele ve třídě, kdy se setkává s dalším pedagogem, a to buď v roli asistenta, nebo je sám součástí tandemové výuky. A na tuto spolupráci nebyli učitelé připravováni ani na fakultách, ani ve své praxi ve školách. Znamená to nové prostředí, novou situaci, nové metody spolupráce, a to od fáze přípravy, průběhu až po vyhodnocování výuky. Učitel musí tedy mít takovou komplexní paletu dovedností a kompetencí, které bychom jen obtížně nacházeli u jiných profesí - od pedagogických záležitostí přes řízení, komunikaci po osobní rozvoj. Pokud vůbec najdeme podobnou profesi s takovými nároky, tak bude s velkou pravděpodobností mnohem lépe placená.Jaký dopad očekáváte na úrovni žáků?
Co pro vás znamená myšlenka úspěchu pro každého žáka? Jak se projevuje ve vaší práci?
Jakou hodnotu v této vizi vidíte pro společnost?
My tu hodnotu vidíme dvojí, a to jak hodnotu individuální, tedy pro každého žáka, tak hodnotu společenskou. Pro žáka je hodnotou schopnost uplatnit se v oblastech, které ho zajímají, ve kterých se chce dále rozvíjet, a má pro to vytvořené předpoklady. V průběhu vzdělávání získal potřebnou úroveň kompetencí, které mu umožní efektivně se vzdělávat dál, uplatnit se, seberealizovat a prožít kvalitní život. Celospolečenská hodnota spočívá v tom, že takový člověk přináší výrazné benefity, sociální i ekonomické. Je schopen efektivně spolupracovat týmově, komunikovat, vytvářet příznivé prostředí pro dosahování stanovených cílů. Ekonomický přínos pak znamená, že přináší hodnoty svým zaměstnavatelům a zprostředkovaně prostřednictvím daňových výnosů vrací investice do vzdělávání a vytváří tak příležitosti pro ostatní.