Distanční výuka se v současné době stala nedílnou součástí pedagogického procesu. Před řediteli škol tak vyvstala nutnost rozšířit své manažerské dovednosti i v této oblasti. Za základní kroky při řízení distanční výuky lze považovat:
Analýzu stávající situace
Využití analytických nástrojů (např. SWOT analýza ke zjištění aktuální situace v oblasti pedagogických pracovníků, materiálního vybavení i možnostech žáků).
Vytvoření jasné vize
Na základě zjištění skutečností a ve spolupráci s pedagogy vytvoření dlouhodobého cíle v oblasti distanční výuky.
Nastavení strategie k dosažení stanovené vize
Strategický plán představuje cestu k dosažení stanoveného cíle. Důležité je stanovit konkrétní činnosti, personální zajištění i termíny.
Komunikaci nastavených pravidel se všemi aktéry (pedagogy, žáky, rodiči)
V rámci strategického plánu budou nastavená i pravidla realizace distanční výuky. Tato pravidla je nutná sdělit všem zúčastněným, aby bylo možné, v případě potřeby, na ně později poukázat.
Realizaci distanční výuky s průběžnou zpětnou vazbou
V okamžiku zahájení distanční výuky musí být jasné konkrétní zpětnovazebné mechanismy, a to jak ze strany vedení, tak ze strany pedagogů, žáků a rodičů.
Celkové vyhodnocení po skončení distanční výuky
Ucelená zpětná vazba od všech aktérů distanční výuky po jejím skončení umožní její efektivnější nastavení v budoucnosti
Vzory: SWOT a STEP analýza, Plán přípravy a realizace distanční výuky, Kontrolní činnost v rámci distanční výuky, Pravidla realizace distanční výuky
Zdroj: Pracovní situace Řízení školy online: Řízení distanční výuky, https://www.rizeniskoly.cz/cz/pracovni-situace/rizeni-distancni-vyuky.zs-1156.html