V našem článku se zabýváme primární prevencí násilí v blízkých vztazích, tedy tím, co lze dělat ještě před výskytem či eskalací násilného chování. Primární prevence se v této oblasti ukazuje jako velice důležitá a účinná intervence.
- Za prvé longitudinální studie vývojových trajektorií ukazují, že pozdější zneužívání intimních partnerů (oběma pohlavími) lze předvídat v období dospívání.
- Druhým důvodem, proč se zaměřit na prevenci, jsou výzkumy účinků programů včasné prevence, které prokazují dobrou efektivitu a dlouhodobě přetrvávající výsledky těchto programů4). Naopak intervence po výskytu násilí jsou spíše neúspěšné.5)
Především se zaměřujeme na možnosti prevence realizované ve škole.
V textu přinášíme první krok v tvorbě účinných programů, totiž identifikaci rizikových a protektivních faktorů a návrh obecných intervencí (většinou již v našem prostředí existujících), které mohou být ve školské prevenci využité.
Na základě mezinárodních i českých dlouhodobých výzkumů6) byly identifikovány a stanoveny rizikové faktory, které jsou spojeny s větší pravděpodobností páchání násilí v blízkých vztazích.
Jedná se o faktory, které k výskytu násilí přispívají, ale nemusí být všechny přímo kauzálně příčinné. Násilí v blízkých vztazích, jako každé rizikové chování, je unikátní výslednicí vzájemných interakcí rizikových i protektivních faktorů. Ne každá osoba, u které se rizikové faktory objevují, používá násilí, nicméně statisticky tato pravděpodobnost významně roste.
Uváděné faktory jsme shromáždili napříč několika výzkumy při mapování zahraniční praxe, především jsme ale vycházeli z dat americké agentury Centers for Disease Control and Prevention7). Do tabulky jsme doplnili také faktory, které vyklíčovala analýza dat ohledně násilí v blízkých vztazích Nadace Sirius ve spolupráci s Centrem LOCIKA a PAQ Research8).
Faktory jsou definovány na různých úrovních – individuální (ta je pro přehlednost rozdělena ještě na další části), vztahové (rodinné), komunitní a celospolečenské. Porozumění těmto faktorům může pomoci identifikovat různé příležitosti k cílené a efektivní prevenci. V našem textu se zabýváme zejména faktory, které jsou ovlivnitelné preventivní intervencí ve školském prostředí.
Rizikové faktory a možná intervence pro násilí v blízkých vztazích:
Rizikové faktory pro násilí v blízkých vztazích
|
Možné intervence
|
Individuální rizikové faktory – Situační zátěže
- Nezaměstnanost
- Nízké dosažené vzdělání
- Neplánované/nechtěné těhotenství
- Mladý věk partnerů (matky)
|
- Prevence předčasného ukončení vzdělávání žáků
- Podpora doučování a podpory pro akademicky selhávající žáky
- Sexuální výchova, prevence rizikového sexuálního chování
- Dostupná antikoncepce a možnost přerušení těhotenství
|
Individuální rizikové faktory – Osobnostní charakteristiky a rizikové chování
- Nízké sebevědomí
- Sklon k emočním závislostem
- Deprese
- Pokusy o sebevraždu
- Užívání alkoholu a drog
- Málo přátel a izolace od ostatních lidí
- Agresivní nebo delikventní chování v mládí a dětství
- hněv a hostilita
- Antisociální rysy osobnosti
- Špatná kontrola chování / impulzivita
|
- tzv. „Mental Health Promotion“ (Podporaa rozvoj duševního zdraví)
- Destigmatizace psychického onemocnění
- Reedukační a psychologické intervence pro indikované děti
- Programy specifické prevence v oblasti adiktologie (závislostí)
- Podpora osobnostního rozvoje žáků
- Podpora zdravého sebeuvědomění
- Výuka komunikačních dovedností a principů zdravé a respektující komunikace
- Rozvoj sociálních kompetencí
- Indikované intervence k nahrazení násilného chování společensky přípustným chováním
- Dostupnost psychiatrických služeb pro děti
|
Individuální rizikové faktory – Postoje v oblasti vztahů
- Touha po moci a kontrole ve vztazích
- Postoje přijímající nebo odůvodňující násilí
- Nepřátelskost vůči ženám
- Víra v přísné genderové role (přirozená dominance mužů nad ženami a přínos agrese ve vztazích)
|
- Rozvoj sebeřídících dovedností
- Včasná depistáž mladistvých s nezdravými normami
- Výchova k respektu lidských práv včetně práv žen
- Nácvik nenásilného řešení konfliktů
|
Individuální rizikové faktory – Zátěž z dětství
- Historie oběti fyzického nebo psychického zneužívání (jedná seo jeden z nejsilnějších prediktorů pachatelství)
- Historie prožívání fyzického trestání jako dítě
- Historie prožívání špatného rodičovství jako dítě
- Přítomnost u násilí mezi rodiči jako dítě
|
- Práce s traumatem přeživších
- Včasná depistáž
- Programy na podporu rodičovských kompetencí
- Dostupné psychologické terapeutické služby
- Cílená práce s agresory
|
Rizikové faktory vztahů (rodiny)
- Manželské konflikty, hádky a napětí ve vztahu
- Žárlivost a majetnictví v intimních vztazích
- Dominance a kontrola vztahu jedním partnerem
- Ekonomický stres v domácnosti
- Nezdravé rodinné vztahy a interakce
- Rodiče s nízkým vzděláním
- Sociální izolace a nedostatek sociální podpory
|
- Dostupné poradenské služby pro manželea partnery
- Programy na rodičovské dovednosti
- Finanční poradenství
- Vyspělé veřejné mechanismy finanční ochrany znevýhodněných
- Rozvoj komunitních služeb
|
Faktory komunity
- Chudoba a související faktory
- Vysoká míra nezaměstnanosti
- Nízký sociální kapitál rodiny
- Nedostatek institucí, vztahů a pozitivních norem, které formují společenské interakce komunity
- Špatná podpora sousedství a soudržnosti
- Neochota či nezájem prostředí vymezovat se vůči projevům násilného chování
- Vysoká míra užívání a dostupnosti alkoholu
|
- Nabídka sociálního bydlení
- Prevence vytváření sociálně vyloučených lokalit
- Lokální programy finanční podpory
- Rozvoj komunitních služeb
- Omezení prodeje alkoholu a tabákových výrobků
|
Celospolečenské faktory
- Nerovnost pohlaví (genderová nerovnost), např. omezování vstupu žen na trh práce, muži živí rodinu a přijímají rozhodnutí
- Kulturní normy, které podporují agresi vůči ostatním
- Společenská příjmová nerovnost
- Slabé zdravotní, vzdělávací, ekonomické a sociální politiky
|
- Veřejné intervence na změnu celospolečenských postojů ohledně násilí
- Osvětové kampaně
- Kultura podporující rovnost pohlaví na lokální úrovni (např. v zaměstnání)
- Kultura odmítání násilí napříč společností
- Celospolečenský systematický monitoring ohrožení dětí a patřičně vybavená strukturální místa záchytu (lékař, školka, škola)
|
Uvedené informace mohou sloužit jako rámec při plánování preventivního programu školy. Komplexní, evaluované programy zaměřené přímo na primární prevenci násilí v blízkých vztazích zatím v našem prostředí nemáme. Přesto řada organizací dělá na poli prevence násilí v blízkých vztazích mnoho dobré práce a věříme, že ze vzájemné spolupráce se brzy takové programy vzniknou Nyní je třeba také pracovat na legislativním a ekonomickém ukotvení školské primární prevence násilí v blízkých vztazích v systému školské primární prevence.
Zdroj: Pro časopis Školní poradenství v praxi Mgr. Pavel Dosoudil, Bc. Roman Petrenko, Jana gricová