Slovní hodnocení na vysvědčení nemá být formativní a neznamená převedení půlroční klasifikace do textové podoby. Pro souhrnné slovní hodnocení potřebujete průběžně shromažďovat kvalitní podklady založené na důkazech o učení žáků.
A Formativní hodnocení v průběhu tematického celku
Když se žák učí, poskytujte mu formativní zpětnou vazbu. Vybírejte, které výstupy budete hodnotit – není nutné hodnotit vše. Do hodnocení zapojte žáky.
B Sumativní hodnocení na konci tematického celku
Na konci tematického celku ohodnoťte žáky sumativně slovně. Zohledňujte vzdělávací a osobnostní předpoklady žáka i souvislosti, které ovlivňují jeho výkon. Používejte formulace, kterým žáci a rodiče rozumí.
C Slovní hodnocení na vysvědčení
Sumativní slovní hodnocení poskytnuté v průběhu pololetí použijte při tvorbě vysvědčení, kde shrnete míru osvojení učiva. Můžete popsat přístup žáka k učení nebo poskytnout doporučení obecnějšího charakteru.
Zásady a doporučení
- Plánujte tematické celky
- Stanovte SMART cíle
- Vyberte názorné ukázky
- Formulujte kritéria
- Naplánujte ověřování
- Zapojte žáky do hodnocení
- Připravte si reakce na důkazy
- Zaveďte žákovská portfolia
Více informací
Edukační laboratoř: https://www.edukacnilaborator.cz/wp-content/uploads/2021/02/Infografika-souhrnne-hodnoceni.pdf?fbclid=IwAR2TsA-yHoOGThH5wSJAV0oGwE6UA0ENgbsIYp8F-f7d7__I6V3BhuuAJD0