Odborníci na vzdělávání, aktuální témata, ministr školství a diskuse. To vše a mnohem více představila konference Škola jako místo setkávání

Vydáno: 5 minut čtení

Ve středu 4. 10. proběhl v centru Prahy první ročník konference Škola jako místo setkávání. Na akci, které se zúčastnil a úvodní slovo pronesl ministr školství Mikuláš Bek, se v rámci bohatého programu potkalo široké spektrum účastníků. Cílem konference totiž bylo nabídnout přednášky, workshopy i diskusní panely celým školním týmům, tedy vedení, střednímu managementu, pedagogům, zástupcům školních poradenských pracovišť, managementu mateřských škol, ale i zřizovatelům. Během celodenního programu zavítalo na akci více než 300 posluchačů. Organizátorem konference byla společnost Wolters Kluwer ČR – redakce Řízení školy – ve spolupráci se ZŠ Poznávání, s. r. o., a NPI ČR.

V rámci dopoledního programu představili zástupci ministerstva, České školní inspekce a Národního pedagogického institutu aktuality ze svých resortů. Následovalo slavnostní vyhlášení 10. ročníku soutěže o nejlepšího zástupce ředitele školy Zlatá karabina. Poté se již program rozdělil do šesti bloků, které probíhaly paralelně v jednotlivých sálech a návštěvníci konference si volili preferované téma. Mohli vybírat z následujících sekcí:

Sekce Digitální vzdělávání se podrobněji věnovala třem trendům ovlivňujícím školy, které byly v obecnější rovině představeny v dopolední plenární části konference. Všechno dění v digitálním vzdělávání je rámované online a kybernetickou bezpečností, proto bylo toto téma logicky první volbou. V tématu tzv. „malé“ revize RVP v oblasti ICT se diskuze točila nejvíce okolo procesu řízení změny a jak do ní zapojit všechny aktéry ve školách. Pomyslným a nejvíce očekávaným diskuzním tématem byla generativní umělá inteligence, její dopady na školy a změny, které do vzdělávání přinese.

Pedagogický lídr, blok, v jehož rámci se hledaly odpovědi na otázky: Kdo je pedagogickým lídrem? Na jaké své dovednosti a inteligence může zaměřovat pozornost? Jak ve škole vytvářet bezpečné prostředí a pečovat o klima? Jak a čím podporovat profesní učení? Mimo to se diskuse zaměřila i na nové trendy podpory ředitelů a představeny byly příspěvky z praxe škol, kde lídři zaměřují svou pozornost prioritně na dopad výuky na učení všech žáků ve škole.

Témata v sekci Školní a kariérové poradenství kombinovala výzkumné studie, příklady dobré praxe i představení ucelených tzv. evidence-based preventivních a intervenčních programů. Klíčová témata sekce byla spjatá především s oblastí kariérového poradenství, prevencí rizikového chování, podporou duševního zdraví a cílenou i prevencí školního neúspěchu. V přednáškách se podařilo zaměřit pozornost na všechny věkové skupiny edukačního procesu.

Sekci Inspirace do výuky zahájil příspěvek Michala Černého z MŠMT k aktuálnímu dění ohledně revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jeho dalšímu postupu i upravenému harmonogramu. Poté posluchače za pomyslné hranice přenesla Pavlína Kroužková z Domu zahraniční spolupráce, která poukázala na možnosti cest do zahraniční nejen v programu Erasmus+ a jejich nesporný benefit pro všechny zúčastněné. V sekci byly představeny také inovativní výukové metody jako SOLE (self-organized learning environments), virtuální co-teaching a projektová výuka. Aktivně se účastníci zapojili během workshopu, kdy si vyzkoušeli metodu RRRrrr i zažitkově-dramatické pojetí historie v podání nadace Post Bellum. Blok zakončil příspěvek zachycující nový pohled na finanční vzdělávání a prezentace pilotních materiálů k metodice k finančnímu vzdělávání, na kterých nyní pracuje Nadace České spořitelny. 

Sekce Předškolní vzdělávání představila příspěvky praktické i teoretické s přesahem do praxe, zaměřila se na podporu partnerského vztahu mezi rodinou a mateřskou školou. Odpovídala na otázky: Co si mohou dovolit rodiče a co paní učitelky? Jak spolupracovat s rodinou dítěte s OMJ? Nechyběla ani praktická ukázka narativního divadla Kamishibai a mnoho dalšího.

Kdo nese odpovědnost za vzdělávání? Poslední sekce se zabývala tím, jak nastavit celé školství, aby plnilo optimálně svoji funkci, kdo v něm za co zodpovídá a má k tomu dostatečné nástroje a kompetence. Skloňovala se i otázka toho, zda plní institut povinné školní docházky v tuto chvíli ideálně požadavky doby, nebo nastal čas na reformu.

„Kdybych měla zvolit jedno slovo, které vystihuje tuto konferenci, tak to bylo právě setkávání. Setkávali se lidé ze škol, institucí, organizací, akademici i zřizovatelé, a to z celé republiky. Diskutovalo se ve všech třech patrech, u kávovarů, v rámci programu jednotlivých sekcí. Názorové spektrum bylo opravdu široké a radost ze setkávání veliká. A to je důvod, proč se s vervou pustit do přípravy 2. ročníku konference Škola jako místo setkávání. Těším se na viděnou 4. 10. 2024,“ říká Naďa Eretová, šéfredaktorka redakce Řízení školy.

Podrobnější informace můžete sledovat na stránkách www.skolajakomistosetkavani.cz.

Záštitu nad akcí převzalo MŠMT, NPI ČR a Nadace České spořitelny, za což velmi děkujeme. Stejně jako za laskavou podporu následujícím subjektům: Unicorn, Gordic, Spectrasol, VMS Vision, AG FOODS. Speciální poděkování patří ZUŠ Jana Hanuše za originální hudební doprovod.

Zdroj: Redakce Řízení školy