V souvislosti se zaváděním revidovaných rámcových vzdělávacích programů (RVP) přichází Národní pedagogický institut České republiky (NPI) s širokou nabídkou metodické podpory pro školy a jejich vedení. Formy podpory zahrnují celou škálu vzdělávacích programů, od aktivit územních metodických kabinetů, přes stovky workshopů a seminářů, adresnou podporu v podobě individuálních konzultací, moderovaných diskuzí a webinářů, až po otevřené vzdělávací zdroje dostupné všem školám. Veškeré nabízené služby jsou bezplatné díky projektu Podpora kurikulární práce škol, který je financován EU a MŠMT.
„Cílem je především usnadnit školám přípravu a přechod na nové vzdělávací programy a dodat jim maximum informací o možných inovacích nebo zkušenostech odborníků ze vzdělávací oblasti. Máme připravenou řadu skupinových i individuálních vzdělávacích akcí, materiálů a informačních zdrojů, které českým školám zdarma poskytneme,“ říká k nabídce podpory Ivo Jupa, ředitel NPI.
Metodické kabinety Metodické kabinety představují platformu spojující učitele ze všech typů škol, odborníky a zástupce školské komunity, která funguje na národní i územní úrovni. Kabinety pracují podle principů učících se komunit ve 35 územích a zahrnují šest sekcí, které pokrývají všechny hlavní vzdělávací oblasti. Aktivní členové kabinetů se společně věnují prohlubování svých dovedností a reflexi výuky a sdílejí své zkušenosti a postupy. V kabinetech se tvoří praktické ukázky výukové jednotky, jako např. metodiky, pracovní listy, komentáře didaktiků nebo videozáznamy výuky. Učitelky a učitele v metodických kabinetech budou podporovat mentoři a mentorky, kteří jim pomůžou rozvíjet jejich dovednosti a zlepšovat výuku. Mohou tak získat praktické dovednosti pro plánování, realizaci a vyhodnocování výuky s ohledem na žáka. „Profesní učící se komunity fungují jako jakýsi trenažér kompetencí,“ vysvětluje Matěj Bulant, ředitel NPI ČR zodpovědný za oblast Kurikula odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání a dodává: „Kabinety jsou významným prostředníkem mezi školami a MŠMT, úzce spolupracují s dalšími vzdělávacími institucemi, jako jsou pedagogické fakulty, vzdělávací centra a odborné asociace.“ V rámci aktivit územních kabinetů chystá NPI téměř 10 500 akcí přímé podpory pro školy formou workshopů, intervizí, seminářů, webinářů, kolegiálních hospitací nebo kolokvií.
Všechny aktuální informace najdete na https://velke-revize-zv.rvp.cz/blog/nabizime-podporu-a-vzdelavaci-programy-k-revizim-rvp
Metodické kabinety jsou přístupné všem učitelkám a učitelům, kteří mají zájem se seznámit s principy revize RVP. Volné pozice do metodických kabinetů jsou zveřejněny na webu NPI. Všechny potřebné informace získají školy také na krajských pracovištích NPI.
Adresná podpora Adresná podpora NPI je určena pro minimálně 500 škol a cílí na jejich konkrétní potřeby při zavádění revidovaného kurikula a úpravě školních vzdělávacích programů (ŠVP). Podpora zahrnuje workshopy, individuální i skupinové konzultace, koučink a mentoring. Školy dlouhodobě spolupracují s průvodcem, který provede mapování jejich aktuálního stavu a navrhne vhodnou podporu k úpravě školního vzdělávacího programu. „Do první vlny podpory se přihlásilo přibližně 50 škol z celé ČR, ve kterých aktuálně probíhá mapování. Následně průvodce navrhne balíček služeb k inovaci ŠVP připravený na míru potřebám dané školy,“ upřesňuje Matěj Bulant. Tento typ podpory klade důraz na samostatné vyhodnocování pokroku danou školou.
Online podpora a otevřené vzdělávací zdroje NPI také nabídne široce dostupnou online podporu v podobě metodických materiálů a online vzdělávání. Tento typ podpory zahrnuje webináře, tutoriály, e-learning, moderované diskuze apod. Kromě toho NPI buduje databázi kvalitních vzdělávacích materiálů, které podporují kompetenčně orientovanou výuku, a zpřístupní je všem učitelům pro inspiraci a pomoc při přípravě výuky. „Pro každý očekáváný výsledek učení plánujeme nalézt 3 až 5 otevřených vzdělávacích zdrojů nejrůznějších forem jako jsou např. pracovní listy, videa, zvukové záznamy, zdroje obsahující využití mobilní aplikace, interaktivní prezentace a výukové hry, hybridní učebnice nebo zdroje využívající umělou inteligenci,“ doplňuje Bulant. Systematizovaná databáze bude součástí portálu rvp.cz a do konce roku 2024 bude obsahovat prvních 300 zdrojů.
Modelové školní vzdělávací programy Důležitou součástí podpory budou také modelové školní vzdělávací programy (ŠVP) určené pro základní školy bez ohledu na jejich dosavadní zkušenosti s tvorbou ŠVP a práci s ním. Školy budou moct podle svých potřeb a zaměření převzít část, resp. části modelového ŠVP, nebo s ním pracovat jako s celkem. Modelové ŠVP budou sloužit jako inspirace pro tvorbu vlastních vzdělávacích programů a zároveň školám pomohou zavádět nové standardy revidovaného RVP.
NPI nabídne tři různé přístupy – tradiční, integrovaný a tematický. Tradiční modelový ŠVP odpovídá dosavadní organizaci výuky většiny škol a předměty odpovídají vzdělávacím oborům RVP pro základní vzdělávání. Integrovaný modelový ŠVP dělí vzdělávací obsah do předmětů vytvořených integrací vzdělávacích oborů a tematický modelový ŠVP formuluje vzdělávací obsah formulovaný do tematických celků a na témata bude nahlížet z různých oborů. Vytvořené modelová ŠVP budou ve školním roce 2025/2026 pilotovány v rámci plánovaného pokusného ověřování ve 100 školách.
Všechny aktuální informace najdete na https://velke-revize-zv.rvp.cz/blog/nabizime-podporu-a-vzdelavaci-programy-k-revizim-rvp
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 21. listopadu 2024, NPI ČR