MŠMT připravilo návrh změn rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro gymnázia.
Odborná veřejnost má možnost se k návrhu vyjádřit v rámci veřejné konzultace, a to do 21. 7. 2021. K tomu slouží formulář níže na stránce revize.edu.cz.
Cíl revize
Cílem revize je modernizovat obsah vzdělávání v digitální oblasti tak, aby odpovídal dynamice a potřebám 21. století. Návrh navazuje na již provedené úpravy v digitální oblasti pro RVP ZV a změny vycházejí z požadavků Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (SDV) i z cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Jaké jsou důvody změn v RVP pro gymnázia? Jaké jsou to změny a proč k nim dochází nyní? Jak a dokdy bude připomínkování RVP pro gymnázia probíhat? Více v rozhovoru s Michalem Černým, ředitelem odboru základního vzdělávání a mládeže, MŠMT.
Jaké jsou změny
Úpravy se týkají Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (RVP G) a Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia se sportovní přípravou (RVP GSP). Obsahově je ICT kurikulum v obou RVP totožné.
V návaznosti na úpravy provedené v RVP ZV jsou navrhovány následující změny:
- Doplnit novou klíčovou kompetenci, a to digitální. Digitální kompetence navazuje na digitální kompetenci v RVP ZV a dále ji rozvíjí.
- Nahradit vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie vzdělávací oblastí Informatika s obsahem navazujícím na vzdělávací obsah vzdělávací oblasti Informatika v RVP ZV.
- V průřezových tématech upravit dílčí odkazy na původní vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie tak, aby odpovídaly novému obsahu digitální kompetence.
- Aktualizovat terminologii a dílčí formulace v obsahu kapitoly 11 Podmínky pro vzdělávání na gymnáziu tak, aby odpovídaly změnám v digitální oblasti obecně i změnám ve vzdělávacím obsahu.
- Zapracovat do kapitoly 8 Zásady pro tvorbu školního vzdělávacího programu pro čtyřletá gymnázia a vyšší stupeň víceletých gymnázií podkapitolu k úpravám školních vzdělávacích programů.
V rámcovém učebním plánu RVP G a RVP GSP zůstává časová dotace beze změn.
Změny v obsahu vzdělávacích oblastí (začlenění rozvoje digitálních kompetencí, práce s digitálními technologiemi) budou, podobně jako v základním vzdělávání, součástí úprav při komplexních revizích rámcových vzdělávacích programů.
Navržené změny byly ověřeny
Koncept průřezové digitální kompetence a nový obsah informatiky byly ověřeny ve výuce pilotních škol v projektech pedagogických fakult Rozvoj digitální gramotnosti a Podpora rozvíjení informatického myšlení. Pedagogické fakulty současně připravily učební materiály do výuky a vzdělávání pro učitele. Více se dozvíte na webu Digigram nebo iMysleni.
Jak podávat náměty nebo připomínky k návrhu
Odborná veřejnost má možnost seznámit se s návrhy RVP G a RVP GSP na této stránce.
Každý může podat návrh, připomínku nebo námět k navrženým úpravám prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Tyto podněty budou následně do 31. 8. 2021 vypořádány. Jejich posouzení bude provádět NPI ve spolupráci s MŠMT. Finální návrh RVP se zapracovanými připomínkami bude postoupen ke schválení na MŠMT.
Podněty prosím podávejte pouze k navrženým změnám nebo souvisejícím doplněním. Úpravy ve vzdělávacích oblastech budou součástí až tzv. velké revize, která bude zahájena v návaznosti na komplexní revize RVP pro základní vzdělávání.
Pokud se chcete vyjádřit k navrženým změnám, zašlete nám svůj podnět. Své připomínky můžete zasílat do 21. 7. 2021.