Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami oceňováním jejich pokroku ve formě certifikátů

Vydáno:

Představujeme projekt „Cesta k hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (P-Scales)“ - inovativní způsob hodnocení žáků se SVP a tvorby individuálního vzdělávacího plánu.

Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami oceňováním jejich pokroku ve formě certifikátů
Ing.
Kateřina
Nevřalová
 
Euroface Consulting, s. r. o.
Hodnocení
P-Scales
je založené na oceňování pokroku ve vzdělávání a motivaci žáků udílením certifikátů za splnění kritérií v jednom předmětu a na jedné úrovni. Princip byl převzat z Velké Británie, ale obsah – učební výstupy a hodnoticí kritéria – je nově vytvářen s ohledem na potřeby v České republice. Do projektu se zapojila ZŠ Opava, Havlíčkova 1, příspěvková organizace, škola zaměřená na žáky zrakově postižené a žáky s vadami řeči, a učitelé na této škole vytvářejí výukové materiály a projekt pilotně ověřují.
P-Scales
jsou
učební výstupy a detailní hodnoticí kritéria navržená pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Jsou nástrojem pro měření pokroku ve vzdělávání dětí, pro které není vhodné poměřovat jejich znalosti a dovednosti se standardními školními vzdělávacími plány.
P-Scales
vznikla již v roce 1998 ve Velké Británii, kde je jejich používání u diagnostikovaných dětí povinné.
Do České republiky byla kritéria přenesena prostřednictvím projektu
Leonardo da Vinci SAFE
(2010–2012). Projekt umožnil překlad a první adaptaci kritérií na podmínky dalších evropských zemí včetně České republiky. První pilotáž také naznačila směry možného využití v České republice. V současnosti v rámci projektu OP VK (CZ.1.07/1.2.25/02.0007) probíhá implementace
P-Scales
na zmiňované ZŠ Opava.
Cílem
P-Scales
je poskytnout pedagogickým pracovníkům nástroje pro hodnocení pokroku žáků, jejichž speciální vzdělávací potřeby je natolik limitují, že
běžné postupy nejsou dostačující a děti by při jejich využívání opakovaně selhávaly.
Kritéria úspěšnosti byla vytvořena
pro žáky bez věkového omezení a s různým typem speciálních vzdělávacích potřeb.
Nejde o vyčerpávající popis všech kritérií, která mohou děti naplňovat. Záměrem bylo vytvořit rámec, jehož prostřednictvím lze mapovat pokrok žáků za užití postupů pedagogické diagnostiky. Systém nemůže plně nahradit komplexní diagnostiku ani celkovou přípravu školních vzdělávacích programů (potažmo individuálních vzdělávacích plánů), ale může být doplněním.
Původní, ve Velké Británii používaná kritéria (viz www.theingots.org/community/pscales), jsou nastavena pro žáky s těžkým mentálním postižením, ale jejich princip může
být přínosný i pro žáky, kteří selhávají v běžné výuce z důvodu dyslexie / specifické poruchy učení, vady řeči, poruchy chování
apod.
Z tohoto důvodu došlo k zapojení ZŠ Opava, školy přizpůsobené potřebám dětí zrakově postižených a dětí s vadami řeči, a přenosu systému na rámcový vzdělávací program. Hodnoticí kritéria nyní vyvíjíme pro jednotlivé předměty základní školy.
Progres žáků je zaznamenáván na osmi úrovních, od nejnižší P1 po nejvyšší P8, vodítkem pro určení úrovně je míra samostatnosti žáka, s jakou naplňuje stanovené kritérium; např. v předmětu prvouka dokáže žák na úrovni P4 orientačně popsat cestu z bydliště do školy, na úrovni P5 vysvětluje tuto cestu přesně.
Možnosti využití
P-Scales
lze shrnout takto:
 
diagnostický nástroj
 
vymezují projevy chování, které lze u žáků pozorovat a jimiž můžeme zhodnotit, zda dané úrovně žák dosáhl
 
podpora pro učitele
 
jejich prostřednictvím můžeme stanovit, jakých dalších kroků chceme při vzdělávání žáků dosáhnout a co lze od žáků na určité úrovni vývoje očekávat, jak se osvojené znalosti mohou projevit, nač zaměřit naše úsilí při vzdělávání žáků
Učitelé, kteří se zapojili do pilotního ověřování, potvrdili, že používání
P-Scales
na ně neklade zvláštní požadavky. Specifikovali
tři hlavní body, na které se učitel musí při použití
P-Scales
zaměřit:
 
stanovování individuálních plánů rozvoje,
 
intenzivní komunikaci se žáky,
 
spolupráci s rodiči.
Projekt
Cesta k hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (P-Scales)
je financován EU a státním rozpočtem České republiky z
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Více informací lze nalézt na
www.euro-face.cz
.