Co si myslí veřejnost o kvalitě škol a potřebě inkluze

Vydáno:

V závěru kampaně Česko mluví o vzdělávání si její inicátor, obecně prospěšná společnost EDUin, nechal ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd zpracovat sociologické šetření, které mělo korigovat či potvrdit závěry kampaně a ověřit, nakolik jsou politicky realizovatelné. Šetření probíhalo prostřednictvím otázek, na něž respondenti odpovídali po internetu, a to na sociologickém vzorku veřejnosti a pak na panelu odborníků. Srovnání odpovědí těchto dvou skupin respondentů je asi nejzajímavějším výsledkem šetření.

Co si myslí veřejnost o kvalitě škol a potřebě inkluze
 
Tomáš
Feřtek
 
odborný konzultant EDUin, o.p.s.
KDO A NA CO ODPOVÍDAL
Opakujícím se závěrem debat, seminářů, setkání i internetových diskuzí v rámci kampaně bylo, že vzdělávací výsledky v podobě znalostí a dovedností jsou důležité, ale hlavním smyslem současné a budoucí školy a vzdělávání obecně má být socializace. Rozumí se tím uvedení dítěte do společnosti, důraz na etiku, hodnoty, spolupráci. Tato shoda byla překvapivá, velmi výrazná, ale ocitala se ve zjevném rozporu s v debatě také přítomnou a téměř všeobecnou podporou současného selektivního vzdělávacího modelu. Ten děti směruje velmi brzy na různé vzdělávací cesty – do speciálních, případně praktických škol, do elitních školek a škol, později do víceletých gymnázií. Mezi těmito dvěma hlavními výsledky debat je viditelný rozpor. Je velmi obtížné naučit děti chápat odlišnost a učit je toleranci, když se s jakkoli odlišnými dětmi vůbec nepotkají.
Šetření se proto soustředilo na otázku, zda i obecná veřejnost podporuje morální orientaci školy, jaký je její postoj k selekci ve školách
a případnému konceptu, který by postupně svedl různé děti do jedné společné školy, která by uměla respektovat jejich odlišné potřeby.
Šetření probíhalo na reprezentativním sociologickém vzorku 512 respondentů. Pozor, nešlo tedy výhradně o rodiče žáků, ale o
kompletní vzorek společnosti.
A pro srovnání jsme v rámci druhého výzkumu ty samé otázky položili panelu 220 odborníků. Opět upozornění, nešlo jen o učitele, ale odbornou veřejnost, která se účastní dlouhodobě debat o vzdělávací politice. Jde tedy spíše o aktivnější a informovanější část lidí pohybujících se ve vzdělávacím systému. I proto jsou některé jejich odpovědi překvapivé.
ZNÁMKA PRO ČESKÉ ŠKOLY
Obecně se potvrdilo, že
panel odborníků je skutečně informovanější, vidí více do hloubky problému, a proto je často mnohem kritičtější.
Nenechá se „opít rohlíkem“, tím, co se o vzdělávání říká v médiích středního proudu, proto na některé otázky odpovídal přesně opačně než méně informovaní zástupci obecné veřejnosti.
Dobře se to dá ilustrovat na celkové známce, kterou měli dotazovaní ohodnotit úroveň vzdělávání na základních školách v ČR. U veřejnosti to byla průměrná známka 2,67, přičemž víc než třetina dotázaných (38 %) dávala jedničku nebo dvojku. Odborníci byli mnohem kritičtější. Nejen, že jejich
průměrná známka se blížila trojce
(2,95), ale první dva stupně dala jen čtvrtina dotazovaných (26 %), ale čtyřku a pětku skoro pětina dotázaných (18 %), zatímco u veřejnosti to byla jen desetina (10 %).
Zcela odlišně vidí odborníci základní směřování školství. Obecně se veřejnost domnívá, že vzdělávání jde víceméně správných směrem, odborníci (na grafech postava s kravatou) si myslí opak. Vzdělávacímu systému vytýkají především to, že
nepřipravuje děti na reálný život, neučí je klást si otázky a myslet, ve vyučování převažuje teorie, memorování a chybí praktické znalosti a dovednosti.
POZNÁMKA
Dotazovaní samozřejmě neodpovídali na tak jednoduché otázky, jak je vidíte na grafech. Pokud vás zajímají podrobnější data a přesné znění otázek, stačí si o příslušné prezentace napsat. Adresu najdete na konci článku.
Podobně kritičtí jsou k přípravě učitelů. Tady je znát, že veřejnost má o problému pedagogických a učitelských fakult na rozdíl od odborníků minimum informací.
Zásadní rozdíl je i v hodnocení učitelských platů. Odborníci je považují většinově za nepřijatelné, dokonce je označují za jednu z příčin dlouhodobých potíží. Veřejnost srovnává platy s obecným průměrem a z tohoto hlediska jí přijde, že jsou přiměřené.
Obecně se dá říci, že veřejnost příliš nerozumí hloubce problému, který naše vzdělávací soustava má. Přes všechny výhrady se podle nich věc ubírá víceméně správným směrem. Odborníci naopak velmi citlivě vnímají
nehybnost našeho školství, výrazné vady v přípravě učitelů a minimální možnost udržet ty kvalitní učitele ve školách.
A především si je vědoma, že tyto dlouhodobé nedostatky stále výrazněji narážejí na rychle se měnící svět, kterému naše vzdělávání stále méně stačí.
PROČ VĚTŠINA PODPORUJE SELEKCI
Hlavním smyslem šetření bylo podložit konkrétními čísly dlouhodobý dojem, že veřejnost podporuje selekční systém ve školách, aniž si je ale vědoma jeho důsledků.
Pokud jde o směřování, cíle školy a vzdělávání, panuje mezi odborníky a veřejností víceméně shoda. Za nejdůležitější cíl vzdělávání považují obě skupiny schopnost vychovat člověka odpovědného k okolí, který chápe morální hodnoty a je schopen komunikovat. Rozdíl je jen v důrazu – u všech tří složek si to myslí 80 % odborníků a necelých 70 % veřejnosti.
Jen pro srovnání: vzdělávací cíl, který je mediálně nejpropíranější –
příprava na život a budoucí povolání
– získal v tomto šetření 58 % hlasů veřejnosti a 54 % hlasů odborníků. Z toho je vidět, že v obou skupinách mají morální hodnoty a socializace výrazný náskok. Proto je zajímavé, že šetření fakticky potvrdilo odhad, že výrazná většina veřejnosti podporuje selekci ve vzdělávání.
Osmdesáti procentům oslovených ze sociologického vzorku vyhovuje oddělování dětí do různých vzdělávacích proudů.
Argumentem je nejčastěji to, že děti se nejlépe cítí mezi svými (tedy podobně nadanými), nikdo se jim neposmívá, učitelé se jim mohou lépe věnovat, hloupí nebrzdí chytré a podobně.
Zajímavé je, že
i odborníci vyjádřili sice podstatně nižší (65 %), ale pořád vysokou míru podpory.
Přitom iluzemi o prospěšnosti segregace netrpí. Například na otázku, jestli systém oddělených vzdělávacích proudů zabraňuje šikaně – velmi častý argument veřejnosti pro rozdělené školství –, odpovídají odborníci jednoznačně, že tomu tak není. Přesto jim selekční systém většinově vyhovuje. Proč?
Odpověď najdeme při bližším pohledu do dat výzkumu a v odpovědi na otázku, nakolik by podporovali společnou (sloučenou) školu. Tedy takovou, kam chodí celé spektrum dětí a která je přitom schopná respektovat a naplnit jejich potřeby.
V reakci na tuto otázku se totiž překvapivě odpovědi obou skupin skoro neliší. Taková škola by vyhovovala 57 % odborníků a 56 % veřejnosti. Jen upozorňujeme, že v obou případech se jedná o ty samé respondenty jako u předchozích otázek.
Výhody společné školy
vidí obě skupiny v zásadě stejné. Taková škola by byla
bližší reálnému světu, umožňovala by lepší socializaci, zvyšovala by míru tolerance a respektu.
Tolerantnější jsou obě skupiny k začlenění dětí s handicapem (souhlasí 55 % odborníků a 51 % veřejnosti), více pochybností mají u talentovaných dětí (souhlasí 57 % odborníků, ale jen 46 % veřejnosti). Proč tedy podporují selekci, když jsou si vědomi výhod školy pro všechny děti?
Není to nijak složité. Obě skupiny prostě nevěří tomu, že by současný stát byl schopen zorganizovat společnou školu tak, aby opravdu naplnila potřeby dětí. Její rizika vidí ve zvýšené finanční a organizační náročnosti, ztrátě individuálního přístupu a v příliš vysokých požadavcích na učitele, které by vedly k jejich přetěžování.
Za podporou selektivního systému tedy zhruba z poloviny stojí příslovečný vrabec v hrsti oproti holubovi na střeše. Ano,
velká část odborníků i podstatná část veřejnosti si je vědoma vad selektivního systému, ale naučila se v něm orientovat, a je tedy pro ni přijatelnější než snaha o změnu s velmi nejistým výsledkem.
CESTA SOUSTAVNÉ PODPORY
Šetření tak fakticky podpořilo závěry kampaně
Česko mluví o vzdělávání
a do značné míry i to, co navrhuje ministerstvo školství v právě zveřejňované Strategii vzdělávání ČR do roku 2020. Vzhledem k naladění veřejnosti i reálným možnostem současných základních škol nejsou na místě žádné razantní změny. Jednak by šly proti názorům odborníků i veřejnosti, jednak je vzdělávací systém na rychlé změny citlivý. Proto je rozumnější systematicky zvyšovat schopnosti škol hlavního proudu přijímat a integrovat děti z obou stran spektra. To není teorie, už dnes máme dost základních škol, které zdatně konkurují víceletým gymnáziím a zároveň umí do tříd ku prospěchu všech začlenit i děti s nějakým omezením či handicapem. Pokud bude takových škol přibývat, pravděpodobně se časem alespoň částečně zmírní proselekční postoj české veřejnosti. Předpoklady pro tento názorový obrat tu zjevně jsou.
O prezentace s podrobnými výsledky šetření si můžete napsat na
tomas.fertek@eduin.cz.