Žáci 4. ročníku, kteří chtějí skládat maturitní zkoušku z matematiky, musejí, kromě jiného, absolvovat cca tři didaktické testy (srovnatelné s maturitními) a splnit je na určitý počet bodů. Pokud se jim to nepodaří, jsou údajně klasifikováni nedostatečnou nebo jsou neklasifikováni. Toto ustanovení má škola ve svých pravidlech pro hodnocení. Já se domnívám, že takto postupovat nelze, neboť by část žáků (ti, kteří chtějí maturovat z matematiky) měla jiné podmínky než ostatní.
ODPOVĚĎ:
Je pravdou, že pravidla školního řádu, podle kterých se hodnotí výsledky vzdělávání žáků (a to jak pravidla získávání podkladů pro hodnocení, tak vlastního hodnocení), mají být v rámci určitého vyučovacího předmětu jednotná pro všechny žáky (s výjimkou případů poskytování podpůrných opatření – viz dále). Ze skutečnosti, že se žák přihlásí k určitému zkušebnímu předmětu maturitní zkoušky, nelze dovozovat odlišná pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáka v tomto nebo obdobném předmětu v průběhu středního vzdělávání.
Odlišnost pravidel hodnocení výsledků vzdělávání žáka je možná tehdy, pokud určitý způsob hodnocení výsledků vzdělávání žáka doporučí školské poradenské zařízení žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami jako podpůrné opatření [viz § 16 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění; vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění].
Od výše popsaných situací je samozřejmě nutné odlišovat postup, kdy si žáci ve 4. ročníku volí vyučovací předmět blízký zkušebnímu předmětu maturitní zkoušky nebo totožný se zkušebním předmětem maturitní zkoušky a jsou následně hodnoceni podle jednotných pravidel v rámci tohoto volitelného vyučovacího předmětu.