Co je nového v dietním školním stravování aneb po roce bez jednoho dne

Vydáno:

Je to skoro na den přesně jeden rok od chvíle, kdy byla oficiálně prezentována příprava metodiky k realizaci dietního stravování do školských stravovacích zařízení podle vyhlášky č. 17/2015 Sb., tak můžeme lehce bilancovat. Je vidět, že skeptiky avizovaný nedostatek nutričních terapeutů se nepotvrdil a v seznamu proškolených nutričních terapeutů se pomalu blížíme k číslu 200, což odpovídá zhruba 1/3 výkonných nutričních terapeutů v ČR. Průběžně se nám hlásí další zájemci a jejich regionální dostupnost je také vyhovující. Od března loňského roku proběhlo 9 bezplatných zaškolení, která jsou jednou z podmínek pro zařazení nutričního terapeuta do tohoto oficiálního seznamu. Stihli jsme už i jedno společné setkání „fungujících“ NT, které bylo velmi přínosné sdílením vzájemných zkušeností, a připravujeme další.

Co je nového v dietním školním stravování aneb po roce bez jednoho dne
Mgr.
Tamara
Starnovská,
předsedkyně sekce výživy a nutriční péče ČAS
Horkou novinkou letošního roku je na míru „ušitý“ unikátní on-line systém pro správu a administraci činností potřebných pro nastavení a evidenci systému dietního stravování. V tuto chvíli je k dispozici pro spolupracující NT, ale do budoucna je plánováno zřízení části přístupné zařízením, která se dietnímu školnímu stravování věnují. Tento systém pomáhá spolupracujícím nutričním terapeutům s evidencí aktivit potřebných při spolupráci se zařízeními, generuje formuláře, pomáhá s kontrolou funkčnosti nastaveného systému i termínů. První nutriční terapeuti už v tomto systému pracují a předpokládáme, že postupně budou takto pracovat všechny spolupracující kolegyně. Systém je to jedinečný i v rozsahu informací, které lze díky němu v oblasti dietního školního stravování monitorovat a následně vyhodnocovat. Už by tedy neměla nastat situace obdobná pionýrským začátkům, které neměly daleko k detektivnímu pátrání po potřebných informacích.
Z aktuálního monitoringu fungování dietního stravování víme, že 77 zařízení školního stravování v rámci republiky má bezpečně nastaveno dietní školní stravování. „Nejpopulárnější“ je stále dieta s omezením lepku (tvoří 68 % připravovaných či poptávaných diet), pak dieta šetřící (12 %) v těsném závěsu za skupinou různých alergií či jejich kombinací (18 %). Potvrzuje se tedy i správnost výběru diet pro plošné zavedení do školního stravování. Pro bezpečné nastavení dietního školního stravování v jednom zařízení bylo průměrně potřeba 9,6 hodin práce konzultujícího nutričního terapeuta, což odpovídá částce 4330,50 Kč. Jsou to čísla, která navazují na naše první zkušenosti a nijak se od prvních výsledků neodlišují.
První vlaštovka jaro nedělá, což znamená, že nás čeká ještě mnoho práce - náhodné zjištění z terénu
V každém kraji je samozřejmě mnoho škol a školek a mnohé z nich jsou členěny tak, že jedna organizace spravuje více škol či mateřských škol. Pokud jde o školy mateřské, je z dosavadních zkušeností zcela evidentní, že půjde vždy o významně nutričně náročnější problematiku. Z celkového počtu dětí je často relativně velký podíl dětí s alergiemi, protože nejvíce alergií se projevuje právě v této věkové skupině dětí. Proto vždy bude pro většinu z těchto zařízení potřebné realizovat dietní stravování, které umožní těmto dětem získat dostatečné dávky potřebných živin pro růst a vývoj při bezpečném výběru surovin, bez potravin rizikových z hlediska alergie dítěte. Dietní stravování tak potřebuje i větší skupina dětí (ve škole může jít o jedno či dvě děti, v mateřské škole to bude dětí 5-10). To současně znamená, že pro tyto děti a také jejich rodiče se nutriční terapeut stává klíčovou osobou pro zajištění zdravého vývoje dítěte. Zatím ale leckde stravování v takových zařízeních řídí a dohlíží na něj profese jiná, často vedoucí jídelny, pokud si neví radu, často volí konzultaci se stálými kontrolními orgány, protože buďto neví, kde má nutričního terapeuta hledat, nebo ani neví, že ho hledat má. Kontrolní orgány však nejsou profesionály v nutriční péči a jejich snaha o pomoc či poskytnutá rada tedy nemusí být optimální. Pozvolna se ukazuje, že na úrovni kraje či v případě jeho velké rozlohy i na úrovni okresu má smysl pomýšlet na pozici odborníka s nutričním vzděláním, který bude dostupný jako koordinátor a konzultant, na kterého by bylo možné se v případě problémů, otázek či nejasností obrátit. Lidová tvořivost pak může vést k velmi riskantnímu řešení, kdy budou nadále jídelníčky pro dietní stravování připravovat kuchařky či vedoucí jídelny, a v lepším případě požádají nějakou NT, aby jim výsledné jídelníčky zkontrolovala, což pochopitelně nemůže vykazovat jako garanci systému. Pokud jde o menší města či lokality, bývá zvoleno řešení „nevaříme“, a tím vystaví rodiče dětí velmi stresující zkušenosti, kdy matka nemůže nastoupit do práce. V důsledku různých poplašných zpráv a nepodložených informací pak žijí ve stresu jak rodiče dětí, tak pracovnice ve školní jídelně. Přínos lokální koordinátorky by v takové situaci byl jednoznačně pozitivní.
www.sekce-vnp.cz je webová stránka Sekce výživy a nutriční péče České asociace sester, která byla MŠMT pověřena k vypracování metodiky pro aplikaci dietního stravování do zařízení školního stravování a nastavení systému jejího fungování. Najdete zde zajímavé i důležité informace k této problematice a prostřednictvím kontaktních mailů na webové stránce uvedených můžete se zástupci sekce také komunikovat.
Na www.sekce-vnpcas.cz se dozvíte, jak postupovat při nastavování dietního školního stravování v souladu s platnou legislativou a metodickým doporučením. Zároveň s námi můžete přes uvedené kontakty cokoli týkající se dietního školního stravování konzultovat, případně nám posílat své zkušenosti, připomínky, názory aj., vše jsme připraveni řešit.