Wellbeing je termín, který se začíná objevovat ve slovníku vedoucích pracovníků, a tedy i ředitelů škol a školských zařízení. Co wellbeing představuje? A jak dosáhnout jeho naplnění u dovednostně, zkušenostně i věkově rozdílných pracovníků? Zapojením age managementu? Pojďme se na wellbeing podívat individuálně a zajistit si jeho prostřednictvím spokojené zaměstnance.
S
větová zdravotnická organizace (WHO) wellbeing definuje jako „Stav životní pohody, v níž každý jedinec realizuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, dovede pracovat produktivně a užitečně a je schopen přispět k rozvoji své komunity.“ Podíváme-li se na tuto definici pohledem vedoucího pracovníka, který chce podporovat wellbeing u svých kolegů, je jasné, že musíme:1.
Napomáhat rozvoji potenciálu každého pracovníka
2.
Podporovat jeho produktivitu a užitečnost
3.
Zvyšovat odolnost vůči stresu
Představme si nyní složení našeho pedagogického sboru (a klidně i nepedagogické kolegy) a zamysleme se, jak je možné u nich tyto tři aspekty wellbeingu efektivně a smysluplně podpořit. Určitě si nejpozději teď uvědomíme, že rozhodně nepomůže jednotný přístup. Ve škole máme totiž velmi heterogenní skupinu zaměstnanců z hlediska jejich věku, pracovních zkušeností, životních potřeb, ale třeba i jazykových nebo zdravotních omezení. Chceme-li skutečně své kolegy podpořit na cestě ke spokojenému, a nejen pracovnímu, životu, potřebujeme akceptovat jejich specifické potřeby, které často vychází z konkrétních životních fází. Takto individualizovaný přístup k zaměstnancům popisuje age management (Novotný et al., 2014), který stanovuje principy umožňující zaměstnavatelům akceptovat proměňující se životní okolnosti pracovníku. Age management není jenom o aktivním stárnutí, ale i o slaďování rodinného a pracovního života a celkově o akceptování rozdílných potřeb jednotlivce, které nastávají v průběhu aktivního pracovního života. Zavést principy age managementu do vedení školy nemusí být vlastně žádná složitá věda a nepotřebujeme na něj ani vynakládat žádné
extra
finanční prostředky. V podstatě „stačí“, když se budeme skutečně zajímat o potřeby našich pracovníků a reagovat na ně. V rámci tohoto příspěvku představujeme devět různých období a životních situací, které mohou pedagogičtí pracovníci v průběhu své kariéry prožívat, a nabízíme k zamyšlení klíčové oblasti potřebné k tomu, aby se v takovém období v naší škole cítili podporovaní, užiteční a neměli žádný zbytečný stres - tj. mohli zažívat opravdový a individualizovaný wellbeing.I-------------------I--------------------------------------------------------I I Životní okolnosti I Důležité principy I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Pedagog absolvent I - Uvědomme si, že ho vysoká či jiná škola na spoustu I I I věcí nepřipravila, a tyto věci mu dávkujme postupně I I I a optimisticky. I I I - Přidělme mu uvádějícího učitele, kromě důrazu na I I I odbornost pečlivě zvažujme přístup tohoto I I I zkušenějšího kolegy k práci i jeho hodnotový systém. I I I - Oceňujme nápady začínajícího kolegy a opatrně je I I I korigujme. Podpořme jeho nadšení a chuť do práce. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Studující pedagog I - Dohodněme se. Nezavírejme oči nad potřebou času na I I I studium a nastavme si rovnou na začátku školního I I I roku harmonogram a kritická období. I I I - Podpořme studujícího pedagoga a umožněme mu I I I neúčastnit se jiných vzdělávacích aktivit po dobu I I I jeho studia. I I I - Ujistěme ho, že si vážíme jeho vzdělává se pro I I I školu, a komunikujme tento postoj i ostatním - on I I I sice nyní studuje, ale pak nám díky tomu může lépe I I I pomoci. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Pedagog z jiné I - Oceňme jeho odbornost a využijme kontakty, které I I profese I umožní přemostit svět školy a svět práce. I I I - Vysvětleme mu, že neučí svoji odbornost, ale žáky I I I a něžně mu ukažme jejich limity (a doporučme, I I I ať v hodinách na spoustu odborných věcí zapomene). I I I - Vykomunikujme s rodiči jeho odbornost a zdůrazněme I I I přínosy pro školu. A buďme - nejen v komunikaci - I I I nápomocni. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Indisponovaný I - Kolega, který je dlouhodobě nemocný, určitě nechce I I pedagog I být odložen a zapomenut. Udržujme s ním kontakt, I I I ponechme ho v mailing listu. I I I - Respektujme jeho přání, jak chce o svých I I I zdravotních problémech hovořit, a pomozme mu v I I I komunikaci s kolegy a žáky. I I I - Pokud jeví zájem o práci, dejme mu ji a zapojme I I I ho. Řada věcí se dá dělat i doma a přiměřená I I I pracovní zátěž může pomoci cítit se užitečný. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Pedagog rodič I - Mít svoje dítě ve škole je určitě nejen I I I komunikačně náročné a konfliktu rolí se nevyhneme. I I I Otevřeně o něm mluvme a nedělejme, že žák našeho I I I kolegy je jako každý jiný. Není. I I I - Pokud jsou s dítětem kolegy nějaké problémy, I I I nastavme si způsob komunikace a otevřeně pojmenujme, I I I že teď s ním musíme mluvit jako s rodičem. Zeptejme I I I se ho na jeho potřeby v dané situaci. I I I - Umožněme mu učit v jiné třídě a nenuťme ho chodit I I I na třídní schůzky, dejme přednost individuálním I I I konzultacím. Nechtějme po něm roli prostředníka mezi I I I učiteli a rodiči nebo nějaké další funkce ve třídě I I I jeho dítěte. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Pedagog s malým I - Školka zavírá stejně jako škola, bude tedy nutné I I dítětem I akceptovat, že odpolední vyučování nebude pro toto I I I životní období vhodné. Možná ale udáte díky tomu I I I všechny nulté hodiny. I I I - Malé děti jsou často nemocné a vedení školy nemá I I I možnost, jak tuto skutečnost ovlivnit. Bude lepší I I I počítat s častějšími absencemi a připravit se na ně I I I - například vhodně rozepsanou suplovací pohotovostí I I I nebo u třídního učitele zvolením vhodného zástupce I I I apod. I I I - Výjezdy a odpolední akce jsou pro učitele s malým I I I dítětem často obtížně proveditelné, pokud si ale I I I na akci může vzít svoje dítě, s ošetřeným dohledem i I I I financemi, problém zmizí. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Pedagog pilíř I - Střední věk, zkušenosti, dobré zdraví a I I I optimistická nálada - to je pedagogický pilíř naší I I I školy. Pečujme o něj co nejvíce a hlavně tak, jak on I I I si péči představuje. Základy práce s interaktivní I I I tabulí už po páté skutečně slyšet nemusí. I I I - Nabídněme možnost vybrat si vzdělávání dle I I I vlastních potřeb. I I I - Nepřetěžujme ho rutinou, dávejme pilíři skutečné I I I kritické úkoly. Na méně kritických se mohou vycvičit I I I další budoucí pilíře. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Odcházející I - Nezavírejme dveře - ujistěme pedagoga před I I pedagog I důchodem, že pokud bude chtít, počítáme s ním na I I I záskoky, doučování, asistenci. Některé z nich je I I I možné nasadit i jako podporu pro začínající pedagogy I I I a skvěle tak předat identitu naší školy další I I I pedagogické generaci. I I I - Dejme ostatním kolegům jasně najevo, že zkušený I I I kolega je pro nás k nezaplacení a že jeho zkušenosti I I I jsou jedinečné. I I I - Dopřejme mu prostor pro přijímání novinek, I I I netlačme zbytečně a neočekávejme rychlost. Rychlost I I I nahrazují tito lidé spíše stabilitou, akceptujme I I I tuto skutečnost. I I-------------------I--------------------------------------------------------I I Rodilý mluvčí I - Jaký bude mít pro kolegu bez znalosti českého I I I jazyka smysl sedět na poradách v češtině? Žádný. I I I Pošleme ho domů a dejme mu místo toho jinou práci - I I I například korekturu cizojazyčné části webu apod. I I I - V rámci školního jazykového projektu přeložme I I I náplně práce a zásadní směrnice do jazyka, kterým I I I mluví naši kolegové. Usnadníme jim i dalším I I I příchozím adaptaci na naše pracovní zásady. I I I - Pomozme jim zdolat českou byrokracii. Představme I I I si, co pro ně musí znamenat vyplnění českého I I I formuláře, se kterým má řada českých vysokoškolsky I I I vzdělaných lidí problémy. Pomoci mohou starší žáci I I I nebo jazykem vládnoucí kolegové. I I-------------------I--------------------------------------------------------I
Výše uvedené příklady nám ukázaly, že pedagogové rozhodně nejsou homogenní skupinou se stejnými potřebami, naopak. Možná byste mohli namítnout, že nelze dělat úlevy v rozvrhu učitelce s malými dětmi, protože se nejedná o spravedlivý přístup a jak k tomu přijdou ti, kteří malé děti nemají. Při hlubším zamyšlení se ale zjistíme, že každý máme „něco“, někdo malé děti, a proto nemůže mít odpolední výuku. Někdo staré rodiče, o které se musí postarat, a někdo jiný zase musí ráno chodit pravidelně na injekce a bude rád za výuku odpoledne, aby si ráno mohl vyřídit lékaře. Někdo má zkušenosti, ale chybí mu rychlost, jiný je rychlý dost, ale zkušenosti musí ještě nabrat a další a další. Respektováním a individualizováním se naopak spravedlivému přístupu přibližujeme, stačí se jen skutečně zamyslet. Učitelé, kteří budou ve svém wellbeingu lépe usazeni, budou určitě spokojenější, z čehož pak budeme těžit úplně všichni. K promýšlení individuálního přístupu ke kolegům (a také k sobě) vám přejeme hodně elánu a také - a hlavně - odpočinkové léto!
ZDROJE
-
NOVOTNÝ, P. et al.
Age management: jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat: možnosti uplatnění age managementu v České republice: průvodce pro jednotlivce, organizace a společnost
. Plzeň: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-7-3.autorky blogu skolaroduzenskeho.cz
Zdroj: Pro Letní speciál Mgr. Zuzana Svobodová a Mgr. Irena Trojanová