Reforma v ZUŠ je víc než jen příležitost udělat si školu podle svého

Vydáno:

„Horší než být slepý", je vidět a nemít žádnou vizi. Reforma základního uměleckého školství je v plném proudu. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání (dále jen „RVP ZUV") je hotov. Nevznikal pouze na výzkumném pracovišti, ale za spolupráce ředitelů a učitelů pilotních škol ze všech čtrnácti krajů.

Reforma v ZUŠ je víc než jen příležitost udělat si školu podle svého
Bc.
Jiří
Stárek
manažer, projektu Pilot ZUŠ, ředitel ZUŠ Hostivař, Praha 10
V každém
kraji jsou nyní dvě až tři pilotní ZUŠ připraveny poskytnout své zkušenosti s tvorbou školních vzdělávacích programů
(dále jen „ŠVP“) a jejich ředitelé či koordinátoři jsou proškoleni tak, aby mohli předávat své zkušenosti dál. Každý z deseti tisíc učitelů ZUŠ v České republice obdržel
krátké motivační DVD
(aby věděl proč), všem školám byl poskytnut
Manuál pro tvorbu ŠVP
(aby věděly jak). Aktualizuje se přehled nejčastějších problémů ve zpracovaných ŠVP, aby se jim mohli v dalších ZUŠ při tvorbě vyhnout.
Realizační tým navštěvuje podle předem určeného harmonogramu jednotlivé pilotní ZUŠ a poskytuje jim servis pro případné úpravy ŠVP. Mohli bychom ještě podrobněji popisovat, co všechno projekt Pilot ZUŠ, který navázal na reformní práce zahájené již v roce 2005, přinesl. Je ale jasné, že
na začátku musela být nějaká vize.
Něco, co přimělo více než čtyřicítku ředitelů a učitelů přijmout roli „detektorů změn“ a pustit se (a to zcela zadarmo) do nelehké práce na reformě, jejíž budoucnost v té době byla dost nejasná.
Jaká to tenkrát byla vize?
PROČ RVP A ŠVP
Nejprve je třeba si říci, co bylo zadáním Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) k provedení reformy a co se považovalo z pohledu státu pro vzdělávání za žádoucí (a to nejen pro ZUŠ). V zásadě šlo
o provázání českého školství s principy evropské dimenze ve vzdělávání.
O pochopení, že p
řísná subordinace vzdělávacího procesu nemůže v globalizovaném světě
stačit a že je třeba ji nahradit širší participací těch, kteří ve vzdělávání hrají nějakou roli. Proto se přistoupilo k tzv.
dvoustupňovému kurikulu, kdy stát nastavuje pouhý rámec (zásady, principy, minima), aby mohl vzniknout dostatečný prostor k spoluúčasti učitelů, rodičů, místní komunity, odborné veřejnosti, zaměstnavatelů atd.
Vzdělávání by tak mohlo včas reagovat na aktuální potřeby společnosti
(tím ovšem není myšleno pouze tupé podléhání diktátu úspěšné zaměstnatelnosti). Jak kdysi uvedla na jednom semináři
tehdejší ministryně školství Petra Buzková:
„Při tak rozsáhlé a složité akci, jakou je reforma obsahu vzdělávání, platí víc než jindy ono známé: kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Naše vzdělávací soustava je stará dáma, která leccos pamatuje, a její podoba nemá jen jednu tvář. Je to zahrádka s mnoha různými rostlinami a to, co je pro jednoho příliš rychlé, jde podle jiných neskutečně pomalu. Co je podle mínění jedněch bezbřehý liberalismus, je pro druhé nepříjemné omezování pedagogické svobody. Nezbývá, než trpělivě hledat optimální stav. Zdá se, že model dvoustupňového kurikula (RVP na úrovni státu – ŠVP na úrovni školy) by k nalezení řešení mohl vést.“
Na stejném semináři ji doplnil tehdejší ředitel Výzkumného ústavu pedagogického v Praze, PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc.:
„Ekonomové dávno vědí, že stát je špatným hospodářem, pokud se snaží nahlédnout do každého podniku. My bychom měli vědět, že stát je špatným vzdělavatelem, pokud se pokouší dohlédnout a regulovat vzdělávání na každé škole. Proto i ve většině zemí úvahy o budoucnosti vzdělávání jsou založeny na postupné realizaci participačního modelu, kdy stát vymezuje na základě toho, že financuje vzdělávání, na základě toho, že je schopen formulovat jeho nejobecnější principy, že formuluje pouze základní rámec obsahu vzdělávání v jeho oborech, a ponechává obrovskou pedagogickou autonomii těm subjektům, kde se vzdělávání realizuje – školám.“
Zadání státu tedy bylo srozumitelné, a měly-li být ZUŠ vnímány jako samozřejmá součást vzdělávací soustavy České republiky, nezbývalo, než toto zadání bezproblémově přenést i do jejich prostředí. To
slovo „bezproblémově“ není nepodstatné.
Svoji motivační roli zde určitě sehrávala i jistá existenční obava z historicky se opakujících ataků na to, že ZUŠ nejsou školy, ale spíše jakési zájmové kroužky, volnočasové umělecké aktivity, které s regulérní školou mají málo společného. Toto
mylné nahlížení na umělecké vzdělávání v ZUŠ má své kořeny v normalizačních dobách minulého století, kdy „umělecká činnost“ na Lidových školách umění byla politicky ambivalentní a suplovala tak malou pestrost v nabídce různých zájmových kroužků.
Podobný pocit jisté neukotvenosti ve vzdělávacím systému pociťovaly při tvorbě rámcového vzdělávacího programu (dále jen „RVP“) např. i mateřské školy a není bez zajímavosti, že i zde proběhla reforma „bezproblémově“. Zkrátka: kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Obava o vlastní existenci ale není dostatečným důvodem pro nastavení dlouhodobé vize, která by v horizontu několika generací učitelů ZUŠ naplňovala jejich očekávání.
Jaká to tenkrát byla vize?
CO JE CÍLEM UMĚLECKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ?
Se značnou mírou nadsázky jsem na nejrůznějších přednáškách a seminářích učitele provokoval definicí toho, v čem reforma v ZUŠ spočívá:
„Smyslem vzdělávání na ZUŠ již není naučit hrát dítě na housle!“
Po této větě vždy následovala krátká pauza, v níž dali přítomní najevo jisté rozhořčení. Jak by to tedy mělo být?
Smyslem vzdělávání na ZUŠ je prostřednictvím hraní na housle vytvořit osobnost, která zastává určité hodnoty, životní postoje, ze které se stane díky hraní na housle „krásný člověk“. V tu chvíli přišlo davové uklidnění:
„Přesně tak to myslíme také.“
Stačilo tedy pouze upozornit, že reforma přináší možnost, abychom si tento náš skutečný cíl – i při veškerém nacvičování stupnic, přednesů, etud, soutěžení a známkování u postupových zkoušek – mohli znovu připomenout.
Takto srozumitelně se vysvětlovalo a konsenzuálně přijímalo zadání státu k vytvoření RVP ZUV, které vychází ze všeobecně platného evropského vzdělávacího kontextu. Z potřeby dát vzdělávání jistou iniciační podobu a od pouhého jednosměrného předávání poznatků vést žáky i k naplňování hodnotných životních postojů. Uspokojování vzdělávacích potřeb by mělo probíhat tak, že úloha učitele by se posunula od snahy, „aby žák věděl“, k tomu, „aby žák chtěl vědět“. Od doporučujících rad pana Komenského tedy nic tak odlišného.
NA JAKÝCH PRINCIPECH BY MĚLO UMĚLECKÉ VZDĚLÁVÁNÍ FUNGOVAT
Dalším aspektem „státní zakázky“ na změny ve vzdělávání byl způsob, jakým by mělo vzdělávání probíhat.
„Je obecně známo, že je mnohem snazší pracovat s fakty a mnohem obtížnější je pracovat s myšlenkami, že je mnohem jednodušší pracovat s dílčími poznatky než předávat žákům ucelené obrazy světa. Ale šuplíky, které se týkají jednotlivých oborů nebo předmětů vzdělávání, jsme si v podstatě vytvořili my a nefungují v dětských hlavách, kde ono poznání je v každém případě integrované. Dále jde o to, že dosavadní standardní postupy uplatňované ve vzdělávání, tzn. paměť, memorování by měly být do budoucnosti nahrazeny doménami novými, tzn. tvořivostí, invencí, experimentem, schopností domýšlet věci do ucelených souvislostí,“
řekl k tomu dále
PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc.
V základních uměleckých školách je právě tvořivost přirozenou náplní i součástí studia – stačilo tedy opět si to pouze připomenout.
Onu „státní zakázku“ pro vytvoření RVP ZUV bych uzavřel požadavkem, aby
poskytované vzdělání nebylo jen „pro vzdělání“, ale aby vždy mohlo odpovědět na různé otázky, které si žák klade.
Proč se vůbec chodí do školy? Proč se učím zrovna tuto látku? Proč se tomu věnujeme tak krátce nebo dlouho? K čemu mi to bude v budoucí praxi? V čem mi to pomůže lépe zvládnout dospělý život?
Učitel jako osoba hodná důvěry a respektu, by měl umět nabídnout odpovědi. S výroky
„máme to v osnovách, přikazují nám to učební plány“
si v 21. století již nevystačí. Ostatně jedním z nedostatků, který dosud provázel celou kurikulární reformu v ČR, byly nedostatečné odpovědi právě na tyto otázky.
CO CHCEME
RVP dostaly zmíněné principy do vínku, při tvorbě svého RVP ZUV je ZUŠ musely přijmout a respektovat. Zásadním požadavkem státu tedy byla
liberalizace vzdělávacího procesu a maximální podpora vzdělávací autonomie ve školách.
K tomu bylo zapotřebí vrátit
profesní odpovědnost učitelům
a umožnit jim
zavádění nových forem a metod do výuky.
Důležitým prvkem reformy byl i posun v uvažování o tom, co je smyslem vzdělávání na ZUŠ. Pochopení, že škola, která skutečně plní onu „státní zakázku“ a poskytuje kvalitní vzdělávání, není ta, která utrží nejvíce cen v soutěžích a největší procento jejich žáků je přijato na konzervatoře; je to ta, která v co největší možné míře
směřuje žáky k osvojování si klíčových kompetencí, které RVP ZUV (jako zásadní kurikulární dokument pro ZUŠ) nyní definuje.
Rovný přístup k uměleckému vzdělávání v ZUŠ
se zdá samozřejmostí, ale i zde bude k dokonalému naplnění „státní zakázky“ zapotřebí určitého posunu v uvažování. Posledním principem, na kterém je RVP ZUV postaven, je udržování a rozvíjení kulturních tradic. Bez ohledu na společensko-politické prostředí jdou ZUŠ, s ohledem na charakter své vzdělávací činnosti, v této oblasti již dlouho příkladem.
Nelze ovšem popřít, že bez již zmiňované podpory autonomie škol by se tento požadavek státu v budoucnu naplňoval v multikulturním prostředí o mnoho obtížněji. V příslušné kapitole RVP ZUV týkající se principů, na nichž je dokument postaven, se dále uvádí:
„Smyslem základního uměleckého vzdělávání je nejen poskytnutí základů uměleckého vzdělání v jednotlivých uměleckých oborech, ale především pěstování potřebných vlastností a žádoucích životních postojů žáků prostřednictvím vlastní tvorby a setkávání se s uměním.“
ANALÝZA UKÁZALA, KUDY SE DÁT (A NEDAT)
Aby bylo zřejmé, do jaké míry se základního uměleckého vzdělávání týkají požadavky definované evropskými institucemi, byla vypracována podrobná SWOT analýza ZUV. Šlo o to, aby
bylo možné navrhnout vyváženou podobu dokumentu, který umožní provést změny tam, kde je jich zapotřebí, ale přitom nepoškodí to, co už dobře funguje
– abychom zkrátka nevylili vaničku i s žákem. Analýza zůstala otevřená v průběhu celé tvorby RVP ZUV a upravovala se podle aktuálních reakcí z učitelského i ředitelského terénu.
Neoddiskutovatelnými přednostmi, které bylo třeba zachovat a posílit, patří podle této analýzy především
komplexnost a systematičnost vzdělávání, jeho dostupnost, odborné zajištění výuky, možnost individuálního přístupu k žákům a naplňování principu celoživotního vzdělávání.
Vedle zachovávání tradice uměleckého vzdělávání, datující se od konce 17. století, se hlavním cílem jevily i kultivace a rozvíjení kulturního života v daném regionu.
A na jaké nedostatky analýza ukázala? Nereálně nastavené a obtížně splnitelné učební plány, nízkou variabilitu možností výuky hudební nauky, její příliš teoretické a abstraktní pojetí, neuspokojivé procento absolventů, kteří se po ukončení studia věnují umělecké činnosti (v jakékoli formě), zkreslené a často až zdeformované hodnocení významu a smyslu uměleckých soutěží, nedostatečnou flexibilitu ve vnímání nových uměleckých směrů a disciplín, nedostatečnou počítačovou gramotnost učitelů a jejich nevyhovující legislativní i odborné znalosti jak o vzdělávání na ZUŠ, tak v pedagogice obecně (to je ale spíše problém škol, které pedagogy připravují).
CO MŮŽE RVP ZUV PŘINÉST
Jaké příležitosti by tedy měl RVP ZUV otevřít a které oblasti podporovat nebo i legalizovat? Měl by umožnit
používání netradičních metod a forem pedagogické práce a zavádění inovativních výukových postupů, decentralizovat výukové obsahy pro větší sepětí s praxí, integrovat umělecké obory i jednotlivé předměty a na druhé straně profilovat školy v návaznosti na specifika regionu i na složení pedagogického sboru.
Měl by také podpořit hypermediální tendence ve společnosti, umění i pedagogice, aktivizovat síť uměleckých rad na všech úrovních a vedle definování základních atributů ZUV a správné odborné terminologie i legalizovat současnou, dobře fungující a osvědčenou praxi, která je v současnosti často v rozporu s požadovanými normami. Předpokládá se i zvýšená aktivita v procesu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na školách, rozšiřující se nabídka i větší mediální podpora vzdělávání na ZUŠ.
Vědomi si zadání a vybaveni množstvím podkladů, pustili se členové realizačního týmu projektu Pilot ZUŠ společně s koordinátory (většinou řediteli) pilotních škol do tvorby RVP ZUV. Výběr pilotních škol byl zcela transparentní a pozdější vývoj potvrdil, že jakékoliv účelové sestavování vzorku pilotních škol by bylo ke škodě. S žádostí o doporučení škol do projektu jsme oslovili Českou školní inspekci, MŠMT, Asociaci ZUŠ ČR, Ústřední uměleckou radu ZUŠ ČR, zástupce zřizovatelů a další orgány a organizace.
Vznikl tak seznam škol, který nejvýstižněji charakterizoval tento segment vzdělávání v příslušném kraji. Poté se přistoupilo k dalšímu členění tak, aby se na tvorbě RVP ZUV podílela jak škola velká, tak malá, škola soukromá, církevní, škola zřízená krajem nebo obcí, škola řízená hudebníkem, výtvarníkem, tanečníkem nebo divadelníkem (každá umělecká profese totiž do určité míry ovlivňuje podobu manažerského přístupu při řízení školy), škola sloučená s jiný typem školy (ZUŠ a ZŠ) atd.
Kritérií pro zařazení do pilotních škol bylo více. To skutečně podstatné ale bylo, že
každý kraj takto získal tři reprezentanty v podobě pedagogických sborů pro možnost spolupodílet se na tvorbě konkrétních textů v RVP ZUV.
Zvolená cesta
tvorby zásadního kurikulárního dokumentu, tzv. zespoda, se ukázala jako správný krok.
Musím osobně přiznat, že si dnes dovedu představit i pohodlnější cesty, jak něco takového vytvořit, ale nejsem si jist, zda by výsledek (RVP ZUV) byl tak „bezproblémově“ přijímán, jako je tomu nyní při tvorbě ŠVP.
Znali jsme zkušenosti, které získali kolegové z předchozích prací na RVP jiných typů škol. Proto jsme věděli, že existují v zásadě tři nebezpečí, kterých je potřeba se vyvarovat, chceme-li dotáhnout tvorbu RVP ZUV do zdárného konce. Jaké jsme si vzali poučení?
 
Debatujte s odbornou veřejností
dříve nad obsahy než nad učebními plány.
V opačném případě se k obsahu, tedy k diskuzi o skutečné reformě výuky, již nikdy nedostanete;
 
Hlídejte postoj klíčových osob, včetně zadavatele.Tzv. předstíraná změna je největší demotivátor pro všechny, kteří se do reformy aktivně pustí;
 
Pozor, abyste pro stromy brzo nepřestali vidět les! Jinak řečeno, při veškerých vášnivých debatách o konceptu dokumentu, pilování jednotlivých vět, nastavování závazných parametrů, určování smysluplných obsahů a reálných vyučovacích hodin je nutné, abyste
nepřestali myslet na to podstatné, tedy „proč“?
Myslet na to, že i samotný dokument RVP ZUV je jenom pouhým prostředkem k něčemu většímu, na čem nyní společně pracujeme. Jak řekl jeden z pilotních kolegů:
„Ač se toho profesně určitě nemůžeme dožít, hýbeme dějinami uměleckého vzdělávání v českých zemích, což je mimořádně vzrušující.“
DNEŠEK ZHODNOTÍ BUDOUCNOST
V současné době všechny ZUŠ usilovně pracují na textech svých ŠVP. Do konce školního roku 2011/2012 již mnoho času nezbývá a honba za jakýmikoliv užitečnými informacemi se stupňuje. Z monitorovacích návštěv pilotních škol a podrobného studia jejich ŠVP již dnes máme řadu poznatků, díky kterým můžeme upozornit na nejčastěji se opakující nedostatky.
Jako podstatná se ukazuje
nedostatečná konkrétnost výchovných a vzdělávacích strategií. Věty
„motivujeme žáky k tomu, aby...“
nehovoří jasně o tom, co skutečně prokazatelně děláme. Často stačí větu pouze vhodně přeformulovat, aby se nevytratil její smysl a uváděná strategie pak byla zjistitelná, pozorovatelná a hodnotitelná. Formulace by měly být natolik jasné, aby nebylo potřeba dalšího dovysvětlování.Není potřeba, aby strategií bylo mnoho. Jde o to, aby jejich počet umožňoval jejich přijetí (zapamatování) učiteli a ti je následně skutečně používali. Podobně je tomu u formulací školních výstupů.
Školní výstupy
jednotlivých předmětů (jejich vzdělávací obsah) by měly být formulovány tak, aby
byly pozorovatelné
(viditelné) a daly se tak
následně hodnotit
(např. „Žák předvede, vyjmenuje, namaluje.“).
To určitě nesplňují slovesa, např.
„žák rozvíjí, seznamuje se, osvojuje si, zná“
atd.
U učebních plánů je nezbytné vždy přidělovat hodinové dotace k jednotlivým předmětům v daném ročníku.
Nastavení vyučovacího předmětu v ŠVP musí mít smysl – didaktickou opodstatněnost, tedy především jasně definovaný vzdělávací obsah a určenou hodinovou dotaci v příslušném ročníku. Předmět je ohraničen minimální časovou dotací půl hodiny a má přidělený vzdělávací obsah vyjádřený školními výstupy. Takový předmět se pak také uvádí na vysvědčení. V kapitole hodnocení je potřebné popsat nejen
zásady hodnocení žáka
(principy, na kterých je toto hodnocení postaveno), ale také způsoby hodnocení (jak hodnocení provádíme, jak často – v jakých časových intervalech, jakou formou apod.).
Na začátku celé reformy byla nějaká vize.
Když jsem přebíral vysokoškolský diplom na Pedagogické fakultě UK, naklonil se ke mně jeden z profesorů a řekl:
„Pracujte na tom, aby z vás ředitelů a učitelů byly skutečně sebevědomé osobnosti, to je to, co české školství potřebuje nejvíce.“
Myslím, že učitel, který bude mít možnost si sám napsat osnovy, podle kterých pak bude učit, začne své práci více věřit. Ředitel, který nebude muset předstírat, že plní mnohdy nereálně nastavené učební normy a bude mít možnost tyto normy upravovat podle potřeb dětí i místní reality, nebude muset lhát. A lidé, kteří nemusejí lhát a své práci věří, jsou pak lidé samostatní a především sebevědomí. Pro učitelský stav je reforma velká příležitost osvobodit se od paradigmat minulých století, zapomenout na své nevolnictví a nebýt pouhými učiteli klavíru, ale stát se (nejen pro žáky) skutečnými osobnostmi. To je pro existenci základních uměleckých škol z pohledu „sub specie eternitatis“ možná dnes to nejdůležitější.
Zkrátka horší než být slepý, je vidět a nemít žádnou vizi.

Související dokumenty