Vedoucí školní jídelny, nebo rukojmí?

Vydáno:

Máme za sebou dlouhou zimu, kdy jsem se snažila, ale jistě ne jenom já, myslet pozitivně, a snažit se tak odvrátit vše negativní od plynulého chodu školního stravování i ze svého osobního života. Proto jsem psala raději o těch veselejších tématech a zážitcích, které mě potkaly, a snad i nadále potkávat budou.

Vedoucí školní jídelny, nebo rukojmí?
Petra
Šoukalová,
vedoucí školní jídelny při ZŠ Zárubova Praha 12
Před několika týdny jsem navštívila jedno školení, kde se sešel opět hojný počet vedoucích školních jídelen. Školení jsou také o diskusi, kde vedoucí sdělují své poznatky. Některé poznatky mě však natolik zneklidnily, až jsem musela vstát ze židle a přesednout si na místo, kde jsem dobře viděla všechny vedoucí a též i lépe slyšela. Tedy, abych neskákala z jednoho konce na druhý, co se poznatků týká, začnu hned od začátku, a tím je pozice vedoucí školní jídelny.
Pozice vedoucí školní jídelny je tedy jaká? Pokud budu a mohu hodnotit dle svého uvážení a smýšlení, pak by taková vedoucí měla především umět obhájit nejen samu sebe a své úkony, ale následně i svůj kolektiv, který je neméně důležitý, aby chod školní jídelny probíhal pozvolna a plynule. Bohužel jsem zjistila, že je tento plynulý běh neustále něčím a někým narušován či napadán. Vedoucí školní jídelny musí tedy také vědět, jak se bránit, a musí též vědět, co je její pracovní náplní a nesmí si nechat tuto práci nikým a ničím narušit. Obdivuji všechny vedoucí školních jídelen, které umějí říci NE.
Jak je možné, že některé vedoucí se dokážou až tak sklonit, a tím tak nechávají ohrožovat školní stravování? Uvědomme si, že je potřeba se správně informovat. Tedy je potřeba na sobě neustále pracovat, posilovat zdravé sebevědomí a snažit se být ve spojení s dalšími vedoucími. Proto je dobré se nechat proškolovat, ať už např. z oblasti hygieny, bezpečnosti práce, ale také nezapomínat sami na sebe! Účinná jsou například školení, kde je kladen důraz na řízení školní jídelny, tedy i pracovníků. Nevidím důvod, aby vedoucí školní jídelny chodila na kurzy vaření. Taková školení jsou pro kuchařky! Přece kuchařky také nechodí na školení, která jsou určená pro vedoucí.
Vedoucí školní jídelny jsem již osmým rokem a nastupovala jsem do tohoto zaměstnání zcela bez praxe. Nyní už mám nějaké poznatky a to, co se děje se školním stravováním, je opravdu na pováženou. Jak je možné, že do školního stravování zasahují nekompetentní osoby? Jak je možné, že je neadekvátně zasahováno do spotřebního koše? Jak je možné, že se nechávají schvalovat jídelní lístky od vedení školy? Jak je možné, že si vedoucí nechávají přidělovat práci, která vůbec nesouvisí s prací vedoucí školní jídelny? Jak je možné, že když se rozdávají odměny, nemá o takovém rozhodování vedoucí ani ponětí? Kde jsou mladé vedoucí? Jak je možné, že vedoucí školní jídelny má nalepené umělé nehty v křiklavých barvách? Jak je možné, že když vedoucí zažádá o rozšíření vzdělání, tak jí není vyhověno? Jak je možné, že když se nepodřídí vedoucí vedení školy, je jí poté vyhrožováno odebráním odměn a v horším případě i ztrátou zaměstnání?
Proč se všechno toto děje? Proč a z čeho mají vedoucí školních jídelen strach? Jak je možné, že kuchařka má větší váhu slova a rozhodování než sama vedoucí? Jak je možné, že vedoucí vaří, když chybí kuchařka? Je potřeba umět komunikovat. Nesklánějte se, nebuďte rukojmí! Vždyť jsme všichni jenom lidé, a tedy nemůžete na sobě nechat „štípat dříví“. Tím srážíte ty, kteří si za školním stravováním stojí a neu-stále se mají tendenci rozvíjet, a tím posouvají nejen sami sebe, ale i celý kolektiv školní kuchyně, potažmo celé školní stravování.
Zde uvedu jeden z mnoha příkladů:
Jednou se na mě obrátila vedoucí školní jídelny a byla velmi rozčarovaná. Vedení si pro ni vymyslelo „anketu“, kterou chtělo rozeslat všem rodičům školy. Důvod? Tedy si pročtěte a sami zvažte, zda je něco takového přípustné. Navíc, tak dlouhá anketa už není anketou, dle mého úsudku.
„Anketa“  (která ani nenesla jméno toho, kdo tuto anketu vymyslel)   
Jste spokojeni s kvalitou stravování ve školní jídelně? ano spíše ano spíše ne (tyto odpovědi si doplňte ke každé další otázce)
Chodí Vaše dítě ze školní jídelny nasycené?    
Stěžuje si Vaše dítě na velikost porcí?
Stěžuje si Vaše dítě, že mu ve školní jídelně nechutná?
Stěžuje si Vaše dítě na intenzivní kořeněnou chuť pokrmů? (tato vedoucí používá spíše bylinky)
Vyhovuje Vašim dětem zařazování bulguru, kuskusu, jáhel, krup, pohanky do  jídelního lístku?   
Stěžuje si Vaše dítě na jednání zaměstnanců školní jídelny? (v této jídelně za dobu působení této vedoucí nedošlo ani k jednomu konfliktu jak ze strany strávníků, tak ze strany rodičů)
Používáte elektronické přihlašování a odhlašování obědů?   
Kontrolujete si v objednávkovém systému školní jídelny, zda Vaše dítě skutečně odebralo zaplacený oběd?
Myslíte si, že současná cena oběda (19 Kč, 21 Kč, 26 Kč) odpovídá kvalitě a množství? (upozorňujeme, že se jedná pouze o částku na suroviny, všechny ostatní náklady na provoz jídelny jsou hrazeny z prostředků školy) - a já upozorňuji, že takové ceny obědů tato vedoucí nemá a ani nikdy neměla
Vyhovují Vám úřední hodiny ve školní jídelně? (tato vedoucí je rodičům k dispozici celých 8 hodin pracovní doby)
Vybírá si Vaše dítě z jídelníčku i bezmasá jídla? (podotýkám, že účelem školního stravování není vychovávat vegetariány)
Vadí Vám zařazování uzeného masa do jídelníčku? (tato vedoucí používá uzené jen v krajním případě - plněné bramborové knedlíky nebo zapečené těstoviny, které se nevaří každý měsíc)
Vadí Vám zařazování luštěnin do jídelníčku? (otázka na nesprávném místě - spotřební koš)
Uvítali byste v jídelníčku (za měsíc) větší množství ryb? (otázka na nesprávném místě - spotřební koš)
Je podle Vás počet jídel se zařazením čerstvého ovoce dostačující?    
Považujete za nutné, aby byla dětem denně nabízena teplá polévka?
Považujete za dostačující nabídku nápojů ve školní jídelně? (upozorňuji, že v této jídelně mají 4 druhy nápojů denně včetně čisté vody)
Vadí Vám zařazování tzv. pohotovostních potravin (masové polotovary, knedlíky  s uzeným masem, knedlíky s borůvkami, brusinkami, nugátem)? (též upozorňuji, že se v této jídelně nic takového nepodává)
K některým otázkám se ani raději nechci vyjadřovat, to by nám zde tento článek možná ani nestačil. Této vedoucí jsem tedy poradila, ať si nechá „anketu“ zhlédnout odborníky, a pokud ona sama s tímto nesouhlasí, pak ať nedovolí tuto anketu rozeslat mezi rodiče. A vskutku. Odborníci na slovo vzatí se postavili za paní vedoucí, která se s vedením domluvila na jasném NE. Za prvé tím ochránila školu před jistou ostudou a za druhé tím zabránila, aby byla poškozena školní jídelna. To však neznamenalo, že vše bylo vyřešeno. Naopak, paní vedoucí navrhla, že sestaví anketu sama a posléze ji odešle ke schválení na vedení školy. Proč ne. Udělala vstřícný krok a ona je tou kompetentní osobou, která je ve školní kuchyni celé dny, tedy ona musí nejlépe vědět, jak položit otázky, aby se slučovaly s podstatou věci, kterou ale tato anketa vlastně ani neměla. Nakonec z ankety pro rodiče sešlo.
Prosím tedy všechny vedoucí, ať jsou více kreativní. Když se ocitnou v nesnázích a nevědí si rady, ať neklopí hlavu. Vždyť nejde jenom o ně, ale také o jejich podřízené a kompletně o celé školní stravování. Je mnoho studijních materiálů, školení, kde člověk pozná školící osoby, na které je možno se obrátit, a tím získat informace a též argumenty, které jsou podložené zákony nebo vyhláškami. Takové vedení školy musí být poté právem pyšné na takovou vedoucí, která se orientuje ve svém oboru. Ač takové vědomosti mohou zprvu popudit. Není též ostudou obrátit se na některou jinou vedoucí, a tak se s ní v případě nesnází poradit o daném problému. Nebuďte na vše sami. Naše povolání není jednoduché.
Nebojte se např. též připomenout, že je dobré mít spoustu volna, jako snad žádné jiné zaměstnání nemá, ale to volno něco stojí. Máme sice volněji v době ředitelského volna či prázdnin, ale stále velmi malé platové ohodnocení. Tedy já osobně nevidím žádnou výhru v tom, že jsem vedoucí školní jídelny, ale cítím ze své dosavadní praxe, že jsem schopna tomuto povolání rozumět, a tedy se ho snažím posouvat dopředu. Nevidím žádný důvod k tomu, aby za vedoucí školních jídelen rozhodoval někdo jiný. Je potřeba si uvědomit, že tato funkce je velmi podstatnou a důležitou pro naše dospívající děti.
Víte o tom, že např. ve Švýcarsku školní stravování již zaniklo? Dětem ve školkách už není podaná ani voda. Vše si musejí nosit samy a vše musejí doma připravovat rodiče. Pokud za sebe necháte rozhodovat své nadřízené či podřízené, pak se za pár let tento případ bude týkat i nás. Protože i tuto práci nebude chtít už nikdo po nás vykonávat, necháme-li si zasahovat do své práce, která je velmi důležitou součástí zdravého životního stylu dospívajících dětí. Důležité je také to, že většina dospělých si neuvědomuje, že se vaří pro děti, ne pro dospělé. Tedy jak může vůbec někdo navrhnout, aby byly např. slánky na každém stole ve školní jídelně? Nepíši o ničem, k čemu bych neměla prokazatelné důkazy.
Milé vedoucí, prosím vás, nesklánějte hlavu samy před sebou, nesklánějte hlavy před školním stravováním. Pokud mají přijít inovace, tak mohou přijít jen a pouze tehdy, kdy se změní např. vyhláška o školním stravování. Jděte příkladem nejen svým podřízeným, ale i strávníkům a nadřízeným. Snažte si udržet zdravé sebevědomí a buďte krásné.
Pokud mohu uvést ještě jeden z mnoha příkladů, tak vím o školní kuchyni, kde je vedoucí na správném místě a podřízení k ní mají respekt. Vše funguje a všichni se snaží si obhajovat svou pracovní pozici, což jim ona sama umožňuje a vede je k tomu, aby se tak i cítili. Celý kolektiv je sehraný, usměvavý a těší se z každého dne, kdy uvaří a následně si při výdeji chodí děti přidávat a komunikují a sdělují své zážitky z vyučovacích hodin a vše jde tak nějak v rodinné atmosféře. Do té doby, než přijde osoba, která chce tento kolektiv za každou cenu rozvrátit a je schopna do kolektivu vnášet zvláštní situace, jen aby vedoucí školní jídelny ponížila a vyvrátila její postupy, které celý kolektiv školní kuchyně uceluje. Ano, i to se děje a nezbývá než tuto osobu trpět, protože vedoucí tu není od toho, aby sestavovala kolektiv svých nadřízených, což se v opačném případě skoro vlastně děje. Tato vedoucí je však silná a svůj kolektiv na tuto osobu řádně připravila. Však každý se musí přesvědčit na vlastní kůži, o tom už je život. Stalo se, a nakonec se celý kolektiv přiklonil zpět ke své vedoucí a před touto osobu ji ochraňují, a tak chrání i sami sebe. Ano, je to jako z pohádky, protože ta má vždy dobrý konec.
Jen si nejsem jistá, zda školní stravování je ta pohádka, jak se může na první pohled někomu zdát. Pokud si necháte zasahovat do své práce, ať už svými podřízenými, či nadřízenými, pak školní stravování nikdy nikam neposuneme. Komunikujte, informujte se, vzdělávejte se, zapojte se, buďte aktivní a i nadále mi přispívejte poznatky a svými zkušenostmi. Pokud mi jen bude dovoleno, ráda tyto poznatky zpracuji. Školní stravování je třeba též omlazovat, tak se snažme vytvářet prostředí i pro své nástupkyně. Vždyť není nic krásnějšího, než že má naše práce nějaký smysl, který je náležitě oceněn a v neposlední řadě finančně ohodnocen. Nyní mě napadá další téma, a tím je: Kde jsou naše peníze? Ale o tom třeba až zase příště. Možná mě napadne něco jiného, však to se sama nechám překvapit.

Související dokumenty