Využití vzdělávacích programů EU - program Comenius

Vydáno:

Program Comenius byl zaměřený na předškolní a školní vzdělávání. Prostřednictvím grantů podporoval mezinárodní spolupráci škol a spolupráci zřizovatelů škol (obcí, krajů). Dále podporoval aktivity žáků starších 15 let, studentů vysokých škol pedagogického směru a pracovníků ve vzdělávání ve smyslu možnosti účastnit se studijních pobytů, stáží nebo kurzů.

Využití vzdělávacích programů EU - program Comenius
Pravidla pro realizaci a průběh projektu
 
Miroslava
Strakatá
 
ředitelka MŠ Maršovice a studentka 3. ročníku SMG
PROJEKT COMENIUS -PARTNERSTVÍ ŠKOL
Pro naši školu byl nejpřínosnější projekt Comenius - partnerství škol. Tyto projekty byly zaměřené na spolupráci několika škol stejného typu (mateřské školy, základní školy nebo střední školy), přičemž každá zúčastněná škola zapojená v konkrétním projektu musela být z jiné země. Školy musely být ze zemí zapojených do programu LLP (Life Long Learning Programme - Program celoživotního učení), alespoň jedna z nich musela být ze zemí EU. Školy kromě stejného věku žáků musely mít také podobný obsah výuky, podobné vzdělávací zaměření. Od podobného vzdělávacího zaměření nebo vzdělávací priority škol se odvíjelo společné téma projektu, na kterém školy během projektu spolupracovaly. Vyskytovala se například témata: umění, životní prostředí, kulturní dědictví, evropské občanství, jazykové vzdělávání, informační a komunikační technologie a další. Společné projektové téma bylo náplní ŠVP nebo součástí ŠVP.
Grant
Vždy jedna škola v každém projektu byla koordinující, ostatní školy byly tzv. partnerské. Koordinující školou se stala zpravidla ta, která měla nejlepší předpoklady zajistit plynulou komunikaci mezi partnery a která měla na starost také některé společné organizační záležitosti (například dohled nad časovým harmonogramem, podávání zpráv národním agenturám apod.). Všechny školy participující v projektu vystupovaly jako rovnocenní partneři, všechny školy získaly na realizaci projektu prostřednictvím národních agentur grant. Koordinující škola měla grant vyšší z důvodu větší odpovědnosti a rozsáhlejší administrativy. Výše grantu se odvíjela také od počtu mobilit během projektu.
Délka projektu
Žádost o schválení projektu se podávala v únoru, vyjádření o schvalovacím řízení školy obdržely v červnu/červenci. Projektové aktivity schválených projektů běžely od 1. srpna prvního školního roku a končily 31. července druhého školního roku. Národní agentuře podávaly školy průběžné zprávy o projektu a na závěr projektu podávaly závěrečnou zprávu.
Partnerská schůzka
Partnerská schůzka bylo mezinárodní setkání učitelů a žáků k diskuzi nad projektem (plánování, monitoring, hodnocení apod.). Partnerské schůzky v projektech spolupráce mateřských škol probíhaly tak, že výjezdů se zúčastňovali pouze pedagogové, kteří dětem pobyt v partnerské MŠ zprostředkovávali zpravidla nějakou dětmi oblíbenou loutkou nebo maňáskem. Schůzka se konala vždy na některé z partnerských škol, v organizování projektových schůzek se školy střídaly.
Hledání partnerské školy
Hledání vhodné školy do projektu se nabízelo několika způsoby - např. účast na přípravné návštěvě (viz Speciál pro MŠ č. 5/2014); vlastní kontakty na zahraniční školy; využití kontaktů od partnerů školy - rodičů, místních a regionálních úřadů, různých firem, sponzorů apod.; databáze Naep.
PROJEKT COMENIUS -PARTNERSTVÍ ŠKOL V PRAXI
Projekt
Comenius - partnerství škol
v naší mateřské škole vznikl na základě předchozí absolvované Přípravné návštěvy v Norsku v říjnu 2005, kde jsem získala partnery pro projekt. V norském Stavangeru jsem navázala spolupráci s kolegyněmi z mateřských škol z Velké Británie, Norska, Litvy a Slovinska. Později se do našeho projektu zapojila ještě mateřská škola z Chorvatska. V té době nebylo Chorvatsko ještě členem EU, proto byla chorvatská MŠ v projektu v roli silent partnera. Považuji však za nutné říci, že chorvatská MŠ plnila v projektu plnohodnotnou partnerskou úlohu, ačkoliv si část projektových aktivit hradily chorvatské učitelky z vlastních zdrojů nebo za pomoci sponzorů.
Další organizací, jež se zapojila do projektu, byla Ochrana fauny České republiky. Na základě úspěšného dvoukolového schválení projektu jsme obdrželi finanční prostředky z EU prostřednictvím Naep na realizaci projektu.
Zapojení asociovaného partnera do projektu
Jednou z podmínek zapojení asociovaného partnera do projektu byla spolupráce organizace s danou školou a důležité bylo téma spolupráce, což jsme splňovali. Spolupráce MŠ s OFČR vznikla během letních prázdnin 2003, kdy jsme společně s Ochranou fauny vypracovali nový ŠVP, jehož náplní se na základě této spolupráce stalo environmentální téma s názvem „Se skřítkem na výpravách do říše zvířat“.
Cílem ŠVP bylo blíže seznamovat děti s volně žijícími živočichy, jejich vztahy a úlohou v přírodě a naučit je základním principům ochrany živočichů a jejich životního prostředí. Maskotem dětí z naší MŠ se stala postavička skřítka Mecháčka, který je doprovázel při všech činnostech. Hlavním partnerem z organizace OFČR byla RNDr. Petra Nová, Ph. D., která navštěvovala děti v mateřské škole jednou měsíčně s naplánovaným programem vyplývajícím ze ŠVP. Často jsme také s dětmi navštěvovali stanici s hendikepovanými živočichy, která byla součástí OFČR, a děti zde měly možnost zapojit se do různých přírodovědných programů. Tato spolupráce korespondovala s tématem projektu Comenius. Naše skupina se přihlásila k tématu „A Sense of Nature“, což jsme volněji pojali ve významu „Poznáváme přírodu všemi smysly“.
Obecná charakteristika projektu
Z názvu projektu „Poznávání přírody všemi smysly“ vyplývala obecná charakteristika projektových činností, na níž jsme se s partnery dohodli: Děti budou objevovat a zkoumat přírodní prostředí v oblasti své mateřské školy prostřednictvím pozorování, vlastních zkušeností a prožitků. Povedeme děti k pozitivnímu vztahu k rostlinám, živočichům a přírodnímu prostředí, které je obklopuje, a současně budeme u dětí rozvíjet smysl pro odpovědnost pečovat o životní prostředí. Rozmanitými projektovými aktivitami budeme dětem pomáhat pochopit, že přírodní prostředí v různých zemích může být podobné našemu nebo může být více či méně odlišné. V průběhu projektu si budou děti z partnerských mateřských škol vyměňovat přírodniny ze své lokality, výrobky a výkresy, fotografie z činností. Bude to způsob jejich vzájemné komunikace, vyjádření jejich zkušeností, myšlenek a tvořivých řešení. Učitelky a další dospělí budou spolu komunikovat prostřednictvím e-mailů, aktualizací webových stránek a pravidelných partnerských schůzek.
PRVNÍ PROJEKTOVÝ ROK - ŠKOLNÍ ROK 2006/2007
Náplní prvního roku spolupráce s partnerskými mateřskými školami bylo seznamování se s partnerskými zeměmi, jejich polohou na evropském kontinentě, státními vlajkami a jednoduchými geografickými údaji. Další stěžejní činností bylo zkoumání blízkého přírodního prostředí, sbírání přírodnin, výtvarné a tvořivé činnosti s přírodninami, prohlížení a porovnávání přírodnin, smyslové poznávání přírodnin.
Příklad projektových činností dětí:
 
seznamování se zeměmi kamarádů;
 
všeobecné seznamování s přírodou;
 
vzájemná výměna balíčků s přírodninami z okolí mateřské školy v každé zemi, zkoumání a porovnávání přírodnin z partnerských zemí, výstavka z přírodnin;
 
zasílání vánočních přání vyrobených z přírodnin;
 
stavba domečku z přírodnin v okolí mateřské školy;
 
výměna výrobků a výkresů s použitím přírodnin;
 
činnosti zaměřené na smyslové poznávání přírodnin - výměna fotografií.
Partnerská schůzka ve Slovinsku
Koordinátorem celého projektu byla Mateřská škola Tezno, jež se nachází v Mariboru. Právě tam se začátkem října 2006 uskutečnila první partnerská schůzka. Za účasti médií nás v příjemném prostředí zahrady Mateřské školy Tezno přivítala ředitelka Cvetka Rošker, děti nás uvítaly chlebem a solí. Dalšími významnými hosty byli starosta Mariboru Boris Sovič a zástupkyně slovinského ministerstva školství pro oblast předškolního vzdělávání Fanika Fras Berro. Po uvítacím ceremoniálu jsme se odebrali dovnitř mateřské školy, kde jsme zhlédli velmi pěkné vystoupení dětí. Následně nás ředitelka MŠ seznámila poutavou prezentací blíže s mateřskou školou, její filosofií, identitou a vzdělávacím programem. Starosta Mariboru zdůraznil důležitost projektu, mezinárodní spolupráce a vedení dětí k poznávání přírody a ochraně přírodního prostředí.
Zástupkyně ministerstva školství nám ve své prezentaci nastínila strukturu vzdělávacího systému ve Slovinsku a podrobněji nás seznámila se systémem předškolního vzdělávání. Naši partnerskou školku jsme si prohlédli v doprovodu učitelek, které odpovídaly na naše dotazy týkající se provozu a organizace MŠ. Na zahradě na nás poté čekala velmi důležitá aktivita - společně s dětmi jsme zasadili strom přátelství na památku
Comenius setkání
v Mariboru a jako symbol pro náš začínající tříletý projekt.
Během několikadenní partnerské schůzky ve Slovinsku jsme trávili převážnou část času v mateřské škole, aktivně jsme se zúčastňovali činností s dětmi a jejich učitelkami, což byla příležitost poznat blíže tamní předškolní vzdělávání. Kromě naší partnerské MŠ jsme navštívili také některé další mateřské školy v okolí. Při pracovních jednáních jsme všichni představili stručně svou zemi a svou mateřskou školu. Nastínili jsme první kroky v projektových činnostech každé země a společně jsme sestavili plán projektových aktivit s dětmi na další období. V průběhu partnerské schůzky ve Slovinsku jsme rovněž měli možnost poznat blíže město Maribor, jeho historii a kulturu a mariborské okolí, čímž jsme získali představu nejen o školském systému Slovinska, ale také o městě, ve kterém se jedna z našich partnerských mateřských škol nachází.
Partnerská schůzka ve Velké Británii
Druhá partnerská schůzka se konala v dubnu 2007 v Matchborough First School v městečku Redditch ležícím ve střední Anglii. Podobně jako ve Slovinsku nás přivítali ředitel školy Bill Ivory, děti a starosta města. Během prezentací jsme se stručně seznámili se školským systémem ve Velké Británii, podrobněji se vzdělávacím programem a organizací naší partnerské školy, navštívili jsme další okolní školy, především předškolní skupiny. Zapojovali jsme se do činností s dětmi a jejich učitelkami. Zajímavostí bylo, že v navštívených školách v Anglii nosí děti stejnokroje (včetně předškolních dětí), ve kterých se věnují i pohybovým aktivitám v areálu školy. V areálu škol byla většinou asfaltová nebo betonová plocha ke hrám, neviděla jsem travnaté plochy ani prolézačky nebo jiné herní prvky, pískoviště měly děti ve velkých nádobách připomínajících vaničky. Přesto i tato škola plnila projektové environmentální vzdělávání a k tomu učitelé s dětmi využívali velmi zajímavé centrum environmentálního vzdělávání Bishops Wood Center, které jsme také navštívili. Ve zmíněném centru si školy různého typu objednávají vzdělávací programy pro děti, žáky a studenty.
Na partnerské schůzce zástupce každé MŠ prezentoval v powerpointové formě projektové činnosti s dětmi, které proběhly za uplynulé období na každé jednotlivé MŠ, a společně jsme plánovali aktivity na další školní rok. Se školou ve Velké Británii jsme se však, ač neradi, museli rozloučit. Ve škole došlo ke změně ředitele a nový ředitel nepovažoval Comenius projekt za prioritu své školy, proto tato škola ukončila své působení v projektu již po prvním roce. Tato situace nám všem velmi zřetelně ukázala, proč je důležité zapojení více škol v projektu. Jedno z pravidel bylo, že v Comenius projekt umusí spolupracovat alespoň tři školy z různých zemí Evropy, a pokud jedna z nějakého důvodu spolupracovat přestane, skončí i celý projekt. Vzhledem k tomu, že v našem projektu po ukončení anglické školy zůstávalo ještě pět dalších zemí, mohli jsme bez problémů v projektu pokračovat.
POZNÁMKA REDAKCE
Pokračování článku přineseme v příštím Speciálu pro MŠ v únoru 2015.

Související dokumenty

Poradna

Granty