Představujeme Logohrátky

Vydáno:

Vývoj řeči a komunikace lze pokládat za jeden z nejdůležitějších a nejvýznamnějších procesů v životě člověka, který začíná již v novorozeneckém období. Je významným prostředkem lidské komunikace a její včasný a správný rozvoj ovlivňuje i rozvoj vnímání, paměti, představivost a myšlení. Kromě biologických faktorů má obrovský vliv na rozvoj řeči prostředí, jenž dítě obklopuje, a tím je především rodina, ale i mateřská škola. Oslabení v oblasti řeči může mít negativní dopad a vliv na kvalitu myšlení, poznávání, učení, na obtíže v sociální interakci, na hodnocení sebe sama, ale i na potíže v oblasti čtení, psaní, počítání.

Představujeme Logohrátky
Mgr. Bc.
Jana
Kovářová,
ředitelka mateřské školy V Lukách Rakovník, lektorka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
V posledních letech patří právě špatná výslovnost k jednomu z důvodů pro odklad povinné školní docházky. Přitom výslovnost není jen jedna z oblastí rozvoje řeči. Je rozdělena do několika jazykových rovin:
-
rovina týkající se sluchové diferenciace hlásek a jejich výslovnost představuje schopnost rozlišovat hlásky a jejich správné či nesprávné znění;
-
další rovina zahrnuje používání slovních druhů, tvarů slov a jejich skládání do vět;
-
další oblastí je slovní zásoba, její rozšiřování a používání;
-
poslední rovina se týká užívání řeči z praktického hlediska.
Naše mateřská škola je od roku 2011 zapojena v kampani Celé Česko čte dětem. Tehdy jsme si zcela zásadně uvědomili nesmírný význam čtení. Pravidelné hlasité čtení učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí. Zapojení do kampaně bylo počátkem našeho zaměření právě na jazykovou a řečovou úroveň dětí. V dalších letech jsme díky rozvojovému programu MŠMT „Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání“ získali nejen prostředky na pořízení didaktických pomůcek podporujících rozvoj řeči, ale i jemnou a hrubou motoriku. Současně se naskytla možnost, aby téměř všechny paní učitelky absolvovaly kurz zaměřený na pedagogickou podporu přirozeného rozvoje řeči. V souvislosti s každoročním projektem vzniklo i motto vyjadřující, že řeč není pouze o výslovnosti.
Dívej se - kolem sebe, co tě obklopuje, na to, s čím se setkáváš, s kým se setkáváš, pozoruj věci a lidi kolem sebe, prostě vše, co je kolem tebe.
Poslouchej - co lidé dělají, říkají, vše, co slyšet můžeš.
Přemýšlej - o tom, co můžeš vidět, slyšet, a nejen o tom. Pokus se zapamatovat, cos slyšel, viděl, prožil, udělal.
A o tom všem povídej.
Začalo období záměrných každodenních aktivit ve všech třídách, jež přispívají k prevenci řečových poruch. Více zacílenou aktivitou umožňující individuální přístup jsou tzv. Logohrátky. Aktivita zaměřená na individuální práci s menší skupinkou dětí probíhá pravidelně jedenkrát týdně v odpoledních hodinách a účastní se jí maximálně dvanáct dětí (podle zájmu dětí, rodičů a potřeb dítěte).
Preventivní cvičení zahrnují kromě jiného následující oblasti:
-
procvičování zrakového a sluchového rozlišování, procvičování zrakové a sluchové paměti a rozvoj nejen slovní zásoby, ale též správné výslovnosti a vhodnosti používání významu slov, jejich skládání do vět a souvětí, ale též i se správnou gramatikou;
-
podpora rozvoje jemné a hrubé motoriky, které jsou též důležitými předpoklady pro správný vývoj řeči (správné držení tužky, uvolněnost ruky při kreslení, celková pohybová obratnost celého těla);
-
artikulační a dechová cvičení podporující obratnost mluvidel - jazyk, tváře, zuby;
-
rozvoj slovní zásoby - vyprávění, vymýšlení příběhů, hledání rozdílů, shod.
Co vše by mělo dítě v oblasti řeči zvládat před zahájením povinné školní docházky v základní škole?
-
Pozná a pojmenuje běžné věci na obrázku - používá i souvětí, nejen holé věty.
-
Pozná a pojmenuje činnost na obrázku - volí vhodné slovní obraty a slovesa používá ve správném tvaru.
-
Chápe významy běžných slov - rozumí a chápe, co mu říkáme, podle toho také koná.
-
Reprodukuje jednoduchou říkanku - pamatuje si jednoduchou báseň.
-
Chápe nadřazené a podřazené pojmy - například ví, že jablko, hruška, třešeň, švestka jsou ovoce, umí vyjmenovat dopravní prostředky.
-
Tvoří a pojmenuje antonyma, synonyma - tzn., že chápe, že některá slova mají stejný význam, ale jinak znějí (milý, příjemný, přívětivý) a dále chápe, že slova mají i své protiklady (malý x velký, dole x nahoře, všechno x nic).
-
Vypráví podle obrázku - nepojmenovává pouze to, co vidí, ale vidí v obrázku i souvislosti děje, pozná okolnosti děje apod.
-
Vypráví příběh, pohádku, interpretuje - umí vyprávět to, co slyšelo, co vidělo, co samo prožilo.
-
Chápe vtipy a hádanky - chápe humor.
-
Pozná a pojmenuje nesmyslnost obrázku - například auto má místo kol kostky.
-
Skloňuje a mluví gramaticky správně, používá přítomný, minulý a budoucí čas, rozlišuje mezi jednotným a množným číslem.
-
Aktivně navazuje kontakt s druhými dětmi.
-
Umí položit otázku - např. naše oblíbená hra „Na co právě myslím“ podněcuje děti k tomu, aby pokládaly otázky správně a účelně.
Veškeré tyto aktivity a činnosti probíhají formou hry, činnosti mají většinou rychlý spád a jsou střídány činnosti klidné s aktivitami více pohybově kreativnějšími.
Naší snahou je co nejvíce rodiče informovat o našich aktivitách, jež mají preventivní charakter, nejedná se tedy o přímou nápravu řečových vad. Rodiče mají k dispozici informace ve školním časopisu Kvítek a na facebookových stránkách školy. Od dubna 2016 nově nabízíme tzv. otevřenou hodinu, kdy může kdokoli z rodičů navštívit naše Logohrátky - ať již pasivním pozorováním, či aktivním zapojením.

Související dokumenty