Linka bezpečí aneb Víte, jak to funguje?

Vydáno:

Zavolání na Linku bezpečí považuji od dětí za hrdinský čin. I když garantujeme v našich službách anonymitu, dovedu si představit, že je pro dítě těžké začít si povídat o problému s někým, koho nikdy nevidělo a koho nezná. Pojí se s tím jistá dávka obav a nejistot. Přijde mi důležité, abychom se na naše klienty nedívali jako na někoho, kdo si se svou situací neví rady. Oni už první krok v řešení své situace udělali tím, že kontaktovali Linku bezpečí, a to není málo...

Linka bezpečí aneb Víte, jak to funguje?
Mgr.
Peter
Porubský
 
vedoucí Linky bezpečí
CO JE LINKA BEZPEČÍ?
 
Největší, nejstarší, jediná celostátní dětská linka
důvěry neboli krizová linka v ČR.
 
Transparentní nezisková společnost, kterou stát financuje pouze z 27 %, zbytek pokrývají firemní a individuální dárci.
 
Je v provozu
24 hodin denně
po celý rok.
 
Je dostupná
zdarma
z celé České republiky jak z pevných linek, tak z mobilních telefonů.
 
Je
anonymní
- to znamená, že primárně nezjišťujeme jméno a adresu bydliště klienta, pokud nám je sám nesdělí.
 
Služba, která poskytuje svoji pomoc
nejen po telefonu, ale i e-mailem a prostřednictvím chatu.
CO LINKA BEZPEČÍ NABÍZÍ A PRO KOHO JE PRIMÁRNĚ URČENA?
Linka bezpečí plní důležitou úlohu v systému primární, sekundární i terciární prevence. Je důležité, aby děti ve škole získaly kromě povědomosti o číslech 112, 150, 155 a 158 také povědomí o čísle 116 111. To patří Lince bezpečí, službě, která je určena právě této cílové skupině.
Poskytuje pomoc a poradenství dětem a mladým lidem, kteří se nacházejí v tíživé životní situaci takového rozměru, že ji nemohou nebo nedokážou zvládnout vlastními silami.
Své služby nabízí dětem do dosažení 18 let a studentům denní formy studia do dosažení 26 let.
Slouží především těm, kteří si nevědí rady se svými problémy, cítí se ohroženi, osamělí, zrazení, zmatení a z nejrůznějších důvodů se nechtějí nebo nemohou svěřit někomu ze svého okolí. Přesto však potřebují pochopení, podporu, důvěru a zároveň kvalifikovanou radu a pomoc. Volajícím, kteří se na Linku bezpečí obracejí, je dáván dostatečný prostor k tomu, aby mohli hovořit s konzultantem o své situaci a dospět společně k možnému a vhodnému řešení.
S ČÍM SE MOHOU DĚTI NA LINKU BEZPEČÍ OBRÁTIT?
Závažnost dětských starostí a problémů bývá někdy podceňována, což může být velká chyba. Každé trápení, které dítěti leží na duši, je pro něj tíživé a důležité. Proto na Lince přistupujeme ke každému hovoru velmi zodpovědně, s maximální vážností a jeho naléhavost nikdy nehodnotíme. Děti zde nejčastěji řeší
starosti související se vztahy
- problémy v rodině, se spolužáky, vrstevníky, problémy s láskou a partnerstvím.
Mezi další častá témata volání patří
šikana, problémy ve škole, syndrom CAN
(týrání, zneužívání či zanedbávání dítěte),
osobní problémy
(nespokojnost se sebou, strach a úzkost, deprese, sebevražedné tendence),
problémy spojené se sexuálním zráním, závislosti
a nově také
problémy spojené s internetem.
CO DĚTI ČEKÁ, KDYŽ NA LINKU BEZPEČÍ ZAVOLAJÍ?
Hlavními principy telefonické krizové intervence jsou aktivní naslouchání, práce s emocemi, práce se zakázkou hovoru a další techniky, které vedou k
emočnímu zklidnění
klienta a ke změně v jeho obtížné situaci.
Pokud dítě vytočí číslo 116 111, dovolá se nejdříve na ústřednu Linky bezpečí. V případě, že je ústředna obsazena (bohužel kvůli nedostatku financí a nízkému počtu konzultantů se k nám dovolá pouze každé třetí dítě), uslyší:
Ahoj, tady je Linka bezpečí. Právě je bohužel obsazeno. Zkus prosím zavolat později.
Ústředna slouží jako vstup na Linku bezpečí.
Zde má volající prostor sdělit ve zkratce, kvůli čemu volá, případně co od hovoru očekává. Pokud se na Linku obrátí někdo, kdo nespadá do její klientské skupiny, případně potřebuje služby, které Linka bezpečí neposkytuje, je odkázán na jiná pracoviště. Je-li volající klientem Linky bezpečí, je mu nabídnuto přepojení na některého z konzultantů, který se mu bude věnovat.
Konzultant pak s dítětem situaci podrobně probere a společně hledají východisko a řešení problému. Pomoc Linky bezpečí spočívá především v tom, že umožňuje dětem, aby se
bez obav někomu svěřily se svými problémy
a mohly se poradit, jak se zachovat v určitých životních situacích. Pracovníci také disponují informacemi (například z oblasti sociálně-právní ochrany dítěte), které mohou být pro řešení situace velmi zásadní. Děti zde najdou podporu, porozumění, radu či se mohou domluvit na zprostředkování konkrétní pomoci. V případě, že se jedná o
ohrožené dítě
(na útěku, týrané, zneužívané, zanedbávané, dítě v ohrožení zdraví nebo života), nabízí konzultant okamžitou pomoc. Dítěti, které s takovou pomocí souhlasí a sdělí osobní údaje, je zprostředkována pomoc prostřednictvím dalších instituci - orgánů sociálněprávní ochrany dětí, organizací, které nabízejí okamžitou pomoc pro ohrožené děti, záchranné služby či policie.
JAK SE NA LINKU BEZPEČÍ MOHOU DĚTI OBRÁTIT?
Děti se mohou kromě klasického telefonického kontaktu obrátit na Linku bezpečí také prostřednictvím internetu. V některých situacích je pro ně bezpečnější, příjemnější či snazší o svých starostech psát než mluvit. E-mailovou poradnu a chat Linky bezpečí mohou využít i české děti, které se právě nacházejí v zahraničí, případně mají hendikep, který jim kontakt po telefonu znemožňuje (například sluchovou vadu či vadu řeči).
Existují tedy tyto možnosti kontaktu:
 
Telefonicky na bezplatné číslo 116 111.
Toto číslo je jednotné evropské číslo pro dětské krizové linky. Staré číslo Linky bezpečí 800 155 555 stále funguje a v současné době na něj volá již pouze 20 % klientů. Většina dětí využívá nové číslo.
 
E-mailem na adresu pomoc@linkabezpeci.cz
. Na dotaz odpovídáme do 3 dnů.
 
Prostřednictvím chatu Linky bezpečí
přes odkaz chat.linkabezpeci.cz. Chat funguje každý den od 15 do 19 hodin. O víkendu také od 9 do 13 hodin.
KDO PRACUJE NA LINCE BEZPEČÍ?
Nepřetržitý provoz Linky bezpečí zajišťuje 80 zaměstnanců. Klíčovou roli přitom hrají konzultanti a konzultantkya dvanáct vedoucích směn, kteří pracují v třísměnném provozu. Počet konzultantů na směnách se mění dle denní doby a prázdninových období, které mají vliv na počet volajících dětí. V jednu chvíli může být na směně až pět konzultantů, kteří mohou vést hovory souběžně.
Všichni zaměstnanci, kteří pracují v přímé péči o klienty, absolvovali
akreditovaný kurz telefonické krizové intervence
v rozsahu 150 hodin. Na chatu Linky bezpečí a v e-mailové poradně pracují konzultanti, kteří navíc absolvovali výcvik v internetové či chatové intervenci.
Každý rok pak zaměstnanci absolvují následné vzdělávání, různé semináře, přednášky nebo workshopy. Svým
propracovaným systémem vzdělávání konzultantů
je Linka bezpečí vzorem pro zahraniční dětské krizové linky.