Rodičovská linka Sdružení Linka bezpečí

Vydáno:

Podoba rodiny se u nás zásadně mění. Mnoho dětí vyrůstá jen s jedním rodičem nebo se v průběhu svého života musí adaptovat na řadu proměn v rodinném zázemí, nemluvě o snižující se ekonomické úrovni rodin. Všechny tyto faktory mají výrazný vliv na pohodu a vztahy v rodině, které se též bezprostředně odrážejí ve výchově. Nejen rodiče, ale i ostatní dospělí čím dál častěji potřebují bezpečný prostor pro sdílení svých starostí a obav, které se bezprostředně dotýkají dětí. Právě pro ně byla, jako jeden z projektů Sdružení Linka bezpečí, v roce 2001 založena Rodičovská linka, ojedinělá, smysluplná a profesionální sociální služba, která tento bezpečný a anonymní prostor svým klientům nabízí.

Rodičovská linka Sdružení Linka bezpečí
Mgr.
Kateřina
Schmidová,
 
vedoucí Rodičovské linky
Co Rodičovská linka nabízí?
Konzultanti poskytují telefonickou krizovou intervenci, rodinné a výchovné poradenství a základní sociální poradenství pro klienty z celé ČR nebo hovořící česky. Rodičovská linka provozuje pro své klienty i e-mailovou poradnu.
Komu je Rodičovská linka určena?
Službu využívají především rodiče, kteří potřebují odbornou radu, jež se týká jejich dětí, dospívajících a mladých dospělých. Dále je linka určena
prarodičům, ostatním rodinným příslušníkům
a
dospělým, kteří potřebují odbornou konzultaci v zájmu dětí.
V neposlední řadě linka nabízí své služby pedagogům mateřských, základních a středních škol.
Výhodou Rodičovské linky je, že v případě akutních problémů s dětmi, dospívajícími a mladými dospělými nabízí klientům téměř okamžitou pomoc. Zároveň poskytuje i základní sociální poradenství a kontakty na konkrétní odborná zařízení a návazné instituce.
S jakými tématy klienti nejčastěji volají?
Nejvýraznějším tématem na Rodičovské lince jsou rodinné vztahy. S klienty řešíme především problémy v rodinné komunikaci. Tento termín zahrnuje různá témata, např. nastavení jednotných rodinných výchovných hranic nebo nesouhlas s výchovnými postupy ze strany druhého rodiče. V častých případech se pak jedná o krize rodinných vztahů jako takových a velmi často s volajícími rodiči společně hledáme také možnosti zlepšení
obtížné komunikace s dospívajícími dětmi.
Další velkou potřebou klientů bývá konzultace problémů týkajících se rozvodu, porozvodového uspořádání péče o dítě nebo tzv. sporu o dítě. Naše zkušenosti bohužel potvrzují trendy dnešní společnosti, především rozpad poloviny rodin kvůli rozvodu nebo partnerskému rozchodu rodičů. Na tuto situaci pak navazují další vztahy a situace, k nimž vedou kombinace různých legalizovaných i neformálních vztahů mezi dospělými a dětmi, složených rodin, které na Rodičovské lince také velmi často řešíme.
Dalším typickým tématem, které na Rodičovské lince klienti konzultují, je
téma výchovných problémů dětí, dospívajících a mladých dospělých.
Jedná se jak o běžné, tak i závažné výchovné obtíže dětí, např. zvýšenou agresivitu, lhaní, opakované krádeže, zneužívání návykových látek a jiné situace, které rodinu bolestně zasáhnou a zraňují. Se zhoršující se ekonomickou situací českých rodin se stále častěji setkáváme i s případy mladých dospělých, kteří si berou na sebe půjčky, nepracují a vůči svým rodičům zvyšují svoji agresivitu.
Mezi specifická témata Rodičovské linky patří i problémy spjaté se školou. V jejich rámci s volajícími řešíme především adekvátní reakci na šikanu ve škole a stále více se objevující kyberšikanu, potíže s prospěchem, záškoláctví a vztahy dětí s učiteli. S těmito problémy se na nás kromě rodičů obracejí také pedagogové základních škol.
Setkáváme se i s tématy, která se týkají psychických obtíží u dětí, jako např. sebepoškozování, sebevražedné myšlenky či depresivní a úzkostné stavy.
Dalším tématem, se kterým se na nás klienti obracejí, je
podezření na týrání, zneužívaní nebo zanedbávání dítěte
v rodině nebo v jeho okolí. Volající velmi často prožívají zoufalství, pokud se dozvědí, že je dětem v rodině nebo mimo ni výrazně ubližováno, ale oni nevědí, jakým způsobem by měli vhodně zasáhnout. Velmi často chtějí zůstat v anonymitě, a to kvůli obavám, že by trestním oznámením mohli ohrozit sebe nebo své blízké.
Co klienty čeká, když zavolají?
Konzultant nejdříve příběhu volajícího velmi pozorně naslouchá. Volajícímu poskytne dostatečný prostor k tomu, aby mohl hovořit o své situaci. V případě, že je rozrušený, například pláče, jeho emoce nejprve konzultant přijme, reflektuje a následně jeho pocity postupně stabilizuje a tzv. ukotvuje. V průběhu hovoru pak společně s klientem hledá opěrné body v rodině nebo blízkém okolí (např. vlastní rodiče, partner, kamarád atp.) a rozšiřuje pro něj možnosti řešení problému.
V případě, že se volající obrací na konzultanta linky s jasným a srozumitelným dotazem, klade mu doplňující otázky, které jsou potřebné pro adekvátní odpověď. Poté, co je problém srozumitelně pojmenován a konzultant linky má dostatečné údaje,
může volajícímu nabídnout poradenství.
Konzultant na základě svých odborných zkušeností a znalostí poskytuje klientovi během hovoru potřebné informace nebo určitá doporučení. Konzultant linky zná hranice možné pomoci po telefonu a v případě potřeby a na základě svých praktických zkušeností doporučí klientovi kontakt na vhodná odborná pracoviště, která mu poskytnou adekvátní pomoc, jejíž možnosti klientovi řádně vysvětlí.
V případě anonymního oznámení o podezření na týrání a zneužívání dítěte konzultant motivuje uživatele, aby se neprodleně obrátil na oddělení sociálně-právní ochrany dítěte či na policii. Pokud ve svém telefonátu volající uvede jméno a adresu bydliště dítěte, u kterého má podezření na týrání, zneužívání a zanedbávání, jsme povinni tuto skutečnost podle zákona oznámit odboru sociálně-právní ochrany dítěte příslušného místního či městského úřadu v místě bydliště dítěte.
Co klienty čeká, když nám napíšou?
V odpovědi mohou očekávat podporu, pochopení a zpětnou vazbu na své dotazy. Dále nabídku možných řešení jejich situace, včetně odborných doporučení, popř. odkazů a kontaktů na organizace a instituce, které se daným tématem zabývají a poskytnou jim potřebnou pomoc.
Kdo pracuje na Rodičovské lince a e-mailové poradně?
Telefonickou krizovou intervenci a poradenské služby na Rodičovské lince zajišťují výhradně psychologové a odborní pracovníci, kteří mají za sebou mnohaletou praktickou zkušenost a znalosti z oblasti rodinného a výchovného poradenství. Nezbytnou součástí odborné dovednosti je
absolvování výcviku v telefonické krizové intervenci.
Odpovědi e-mailové poradny Rodičovské linky zpracovávají odborní pracovníci, kteří mají mnohaleté praktické zkušenosti a znalosti z oblasti rodinného a výchovného poradenství. Nezbytnou součástí jejich odborné kompetence je absolvovaný akreditovaný výcvik v internetovém poradenství. Systém zpracování dotazu zajišťuje pisateli anonymitu a všechny odpovědi jsou kontrolovány odborným garantem. Na e-mailové adrese obdrží klient odpověď v nejkratším možném termínu, zpravidla do tří pracovních dnů.

Související dokumenty