Mapy učebního pokroku pomáhají rozvíjet gramotnosti

Vydáno:

Mezinárodní šetření PISA měří gramotnosti a také ČŠI se začíná na gramotnosti zaměřovat. Jak dopadne měření na vaší škole? Koncept funkčních gramotností není žádnou velkou novinkou. Na téma gramotnosti se pořádají konference, je možné získat kvalitní didaktické a metodické materiály na jejich rozvoj, existují kurzy a školení. Většina škol s konceptem gramotností formálně pracuje ve svých školních vzdělávacích programech. Jsou však školy skutečně připravené na externí ověřování kvality vzdělávání v oblasti funkčních gramotností?

Mapy učebního pokroku pomáhají rozvíjet gramotnosti
 
Martin
Drnek
 
projektový manažer společnosti Scio
Doposud se např. s testováním PISA, které pracuje výhradně s gramotnostmi, přímo setkal pouze vzorek českých škol. V tomto ohledu se však můžeme brzy dočkat významné změny. Česká školní inspekce by ráda své hodnotící nástroje posunula právě směrem k
ověřování funkčních gramotností
a kvalitu škol neposuzovala podle jejich schopnosti žáky „nabiflovat“ znalostmi, ale sledovala, zda podporují a rozvíjejí jejich kompetence umožňující tyto znalosti využívat. Tento záměr je částečně deklarovaný i v
Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016.
Samotný záměr ČŠI v tomto ohledu můžeme hodnotit pozitivně. Je v souladu se současnými pedagogickými trendy a může motivovat školy k většímu důrazu na gramotnosti. V důsledku současné odborné diskuse a vývoji situace tak téma gramotností začíná řešit čím dál větší množství škol a ředitelé si kladou otázku, zda při podobném ověřování výsledků vzdělávání obstojí.
Ve společnosti Scio realizujeme projekt Mapy učebního pokroku. Jeho cílem je poskytnout žákům, učitelům a rodičům mapu, která jim pomůže orientovat se ve vybraných gramotnostech v rámci šesti předmětových oblastí. Námi připravená mapa pochopitelně neopomíjí ani testováním PISA nejčastěji ověřované gramotnosti, jako je čtenářská, matematická a přírodovědná. Základním školám tedy
projekt otevírá dveře směrem k systematickému sledování a rozvoji gramotností.
Učitelé ve škole každý den odvádějí velký kus práce, pokud se však konkrétního pedagoga zeptáte přímou otázkou kdy, jak a s jakým výsledkem rozvíjí např. čtenářskou gramotnost, muže být jeho odpověď nejistá. Pochopitelně s žáky čte, seznamuje je s novými typy textů. Určitě s žáky píše a učí je osvojit si nové postupy a čtenářské strategie. Na otázku, zda žáky vede k rozvoji čtenářské gramotnosti, tak odpoví výčtem aktivit, u kterých předpokládá, že jdou správným směrem. Intuice a zdravý lidský rozum v mnoha případech postačí. Pokud však chce pedagog mířit přesně a své kroky systematicky a cíleně plánovat, potřebuje nejen jasně definovaný cíl a vhodně zvolené metody, ale i zpětnou vazbu k jednotlivým krokům, kterými bude procházet a které mu umožňují přizpůsobovat strategie a postupy aktuálním potřebám žáků.
Mapy učebního pokroku nabízejí systémovou podporu v rozvoji gramotností. Umožňují podrobné postižení žákovských znalostí a dovedností. Pro lepší přehlednost je žáka možné sledovat v šesti strukturovaných úrovních. Tyto úrovně lze vnímat také jako kontrolní body, ve kterých lze jasně identifikovat, které části sledované gramotnosti jsou u jednotlivých žáků rozvíjeny ve větší míře a které méně. Na základě znalosti aktuálního stavu žákovského rozvoje lze přesněji zvolit odpovídající strategie a metody, které povedou k dalšímu rozvoji.
K ověření dosažené úrovně slouží diagnostické nástroje.
Jedná se o aktivity, projektové náměty a jednoduché a rychlé ověřovací online testy. Aktivity a projektové náměty pracují se systémem rubrik hodnocení, které zavádějí do hodin principy kriteriálního hodnocení, prvky sebehodnocení žáků a okamžité konkrétní zpětné vazby. Díky rubrikám je hodnocení objektivní a učiteli jasně říká, jaké aspekty žákovských činností jsou při aktivitách podstatné, jaké typické projevy může očekávat a jak podat zpětnou vazbu směrem k žákům.
Zkušenosti pedagogů z roční pilotáže různých nástrojů jsou převážně pozitivní. Například Martina Vondrová ze ZŠ Londýnská poznamenává, že
„pro ředitele škol je integrace map učebního pokroku přinejmenším výhodná. Mapy objektivizují hodnocení žáků, poskytují zpětnou vazbu nejen vyučovaným, ale i vyučujícím. Vznikají měřitelná data a z toho vyplývající průběžné cíle. K profesnímu portfoliu učitele přibývá významná složka, která je čitelná pro všechny stejně a neskrývá v sobě nebezpečí dezinterpretací (Na základě čeho jste žáka takto hodnotil? Vhledem k jakým kritériím jste jej hodnotil? Jak jste odlišil osobní pokrok od průměrné výkonnosti skupiny? Na základě čeho volíte následné metody?). Pedagog se stává univerzálnějším, aniž by musel ustupovat ze svého osobitého pedagogického stylu.“
S pozitivní odezvou se setkává i elektronická aplikace, dostupná na adrese mup.scio.cz. Ta umožňuje komplexní a uživatelsky přívětivou administraci celého projektu ze strany školy. Učitelé zde naleznou veškeré dostupné diagnostické nástroje, mají zde možnost evidovat dílčí kroky žákovského pokroku. Žáci v systému získávají svůj individuální profil s informací o své aktuální pozici na mapě, mají zde záznam o jednotlivých krocích, které absolvovali při cestě k vyšším úrovním, stejně jako cíle a úkoly, které je čekají v bezprostřední návaznosti, a představují tak zónu nejbližšího rozvoje. Dle Jany Šváchové ze 2. ZŠ Rakovník
„... je nanejvýš pozitivní, že,mapa’ je pro každého připravena ve virtuálním světě, což je pro žáky, kteří ovládají moderní technologie, více než zajímavé. Už testování na počítačích je při pilotování bavilo.“
Společnost Scio vytvořila funkční systém, který ve školách podpoří zavádění metod formativního hodnocení. Zpětná vazba ze strany učitelů a ředitelů nám dává naději, že naše úsilí mělo smysl. S pozitivními ohlasy se zatím setkáváme i ze strany odborné veřejnosti, zástupců MŠMT či ČŠI. Jsme velice rádi, že námi připravené mapy a celý systém hodnocení můžeme otevřeně sdílet se všemi, kteří mají o projekt zájem. Projekt byl podpořen ze zdrojů Evropského sociálního fondu a rozpočtu České republiky, využívání aplikace a všech nástrojů je díky tomu pro všechny školy v České republice zdarma. Pro více informací můžete navštívit webové stránky
mup.scio.cz
nebo si rovnou napsat o přístup do aplikace na adrese
mup@scio.cz.
O projektu
Projekt Mapy učebního pokroku (Podpora vzdělávání žáků prostřednictvím průběžného hodnocení CZ.1.07/1.1.00/26.0096.) je financovaný z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v rámci Evropského sociálního fondu. Projekt je realizován společností Scio, předním poskytovatelem služeb ve vzdělávání.