Hejného metoda - cesta k radosti z poznávání

Vydáno:

Před téměř 80 lety začala v rodině Hejných vznikat zajímavá metoda poznávání a učení. Především v matematice, ale jak brzy pochopíte, nejen v ní. Léta poctivé učitelské a vědecké práce přinesla ovoce. Díky tomu dnes v o.p.s. H-mat, založené právě profesorem Milanem Hejným, můžeme konstatovat a hodnotit: Hejného metodou se učí v roce 2014 ve více než 350 třídách po celé ČR.

Hejného metoda – cesta k radosti z poznávání
Ing.
Tomáš
Rychecký
 
ředitel H-mat, o.p.s.
Jak říká pan profesor, tím hlavním, co jemu osobně a jeho kolektivu spolupracovníků přináší radost, jsou příběhy. Zkušenosti, které píší učitelé, rodiče a někdy i samotní žáci. Příběhy o tom, jak jim Hejného metoda vyučování, podepřená učebnicemi, pomohla změnit vztah k matematice, jak se na hodiny matematiky těší, jak je každá nová výzva aktivuje k práci. Jsme rádi, že narůstá počet učitelů, kteří se s metodou chtějí seznámit podrobněji.
Pro tyto učitele pořádá
H-mat
během školního roku mnoho seminářů. O prázdninách jsme se setkali na šesti několikadenních letních školách určených učitelům prvního stupně setkáme s 250 učiteli, s mnohými poprvé.
Organizujeme i jednu
letní školu
pro učitelky mateřských škol a jednu pro učitele druhého stupně. Dohromady tedy přes 350 učitelů dobrovolně a ve volném čase pozná Hejného metodu detailněji přímo od těch nejzkušenějších lektorů.
V ČEM SPOČÍVÁ PODSTATA „HEJNÉHO METODY“?
Pokud jde o základní kámen, pak je jím intelektuální autonomie žáků. Třída je velice dynamický a vynalézavý organizmus a při dobrém vedení je schopna v podstatě celou matematiku objevit sama. Věříme v sílu poznávání, které přechází při kompetentním, ale nevtíravém vedení učitelem přímo do schopností dětí.
Prostředí při výuce „Hejného metodou“ – svět dětí
Děti odmalička obklopuje reálný svět. Na rozdíl od dospělých ho vidí svýma očima, přiměřeně svému věku. Malý chlapec milující od útlého věku autobusy o nich ví všechno. Kde jezdí, kolik mají dveří a oken, jak se do nich nastupuje a vystupuje... Vše, co s autobusy souvisí, hltá a zpracovává do svých zkušeností. Ani si neuvědomuje, že je to často matematika. Hadi, krokování, krychlové stavby a dalších zhruba 25 krajin dětského světa – to jsou příklady prostředí, kde děti objevují matematiku přirozenou, zvídavou cestou. Na učiteli je vše zorganizovat tak, aby toto poznávání dostalo strukturu, budovalo schémata, ve kterých každý z nás zkušenosti uchovává. A pochopitelně, ve vhodný okamžik, učí děti popisovat tato schémata matematickým jazykem. Při plném respektování myšlenkového postupu a vývoje dítěte.
Není kam spěchat
Při výuce Hejného metodou věříme, že
hloubka pochopení
je důležitější než rychlost. Solidní základy a porozumění podpořené prožitkem a dovednostmi stavíme nad rychlost a kvantitu výuky a předávání znalostí. Výhodou je, že radost z matematiky ve vyšších ročnících u „Hejného svěřenců“ roste. Těm, kteří chtějí závodit a soutěžit, v tom rozhodně nikdo nebrání, ale není to náš primární cíl.
Hodnocení je stres
Pouhým měřením nikdo své dovednosti pro život nezlepšil. Můžeme měřit, vážit, hodnotit, porovnávat... vymýšlet metriky, abychom se v nějakém žebříčku umístili vysoko. Tuto energii raději v Hejného metodě věnujeme analýze porozumění jednotlivých žáků. Jak při výuce samotné, tak hlavně v předstihu, na základě vyhodnocení záznamů práce žáka. Abychom mu mohli připravit přiměřené úlohy. Aby měl šanci na úspěch. To považujeme za klíčový zdroj radosti a pozitivní energie do dalšího poznávání.
Nebojte se chybovat
Dnešní společnost nepromíjí chyby. To jen přidává další stresové stavy. Hejného metoda se snaží
předcházet u dětí zbytečnému strachu.
Chyby využíváme jako prostředek k učení. Analýza chyby vede k hlubší zkušenosti, díky které si děti daleko lépe pamatují dané poznatky. Podporujeme děti, aby si chyby našly samy, a učíme je vysvětlovat, proč chybu udělaly. Vzájemná důvěra mezi dítětem a učitelem pak podporuje radost žáků z odvedené práce.
ROLE UČITELE A JEHO PODPORA OD H-MAT
Postavení učitele při výuce Hejného metodou se významně odlišuje od tradičního pojetí. Učitel je organizátor výuky, garant smysluplnosti konaných aktivit a psycholog. Při výuce samotné je pedagog v pozadí, aktivita se odehrává mezi dětmi a učitel ji pouze usměrňuje v případě potřeby.
To vyžaduje mimo jiné velkou dávku sebekontroly a trpělivosti učitele. Nezasahovat do intelektuální autonomie dítěte, nevyzrazovat postup či výsledek předčasně, vyčkat s komentáři na vhodný okamžik – na první pohled jednoduchá pravidla jsou však v realitě skutečným testem osobnosti učitele. V
H-matu
si náročnost a
potřebu proškolování
uvědomujeme – pro všechny zájemce máme připraveno několik variant seminářů, ukázkových hodin, rozborů, včetně připravovaných a stále častěji používaných videoanalýz.
Podpora učitele vyučujícího Hejného metodou se skládá z následujících modulů, ze kterých si mohou zájemci vybrat dle potřeb a osobních preferencí:
Základní seminář
Seminář nabízí základní myšlenky metody vyučování matematice podle prof. Hejného a stručný přehled prostředí, která zakládají porozumění pojmu číslo, číselná operace a geometrický tvar. Účastníci se seznámí prostřednictvím vlastního řešení úloh s poznávacím procesem v matematice, se zásadami, jak tento poznávací proces naplánovat při koncipování výuky.
Prohlubující seminář k jednotlivým prostředím
V semináři budou podrobněji probrána některá matematická prostředí podle výběru z nabídky:
Krokování a Schody, Autobus, Děda Lesoň, Rodina, Hadi, Pavučiny, Sčítací trojúhelníky, Násobilkové čtverce, Sousedé, Barevné trojice, Cyklostezky, Dřívka, Origami, Čtverečkovaný papír...
Budou probrány cíle jednotlivých prostředí, matematické myšlenky, které přinášejí a které připravují do vyšších ročníků, kompetence, které u žáků rozvíjejí, vhodné didaktické postupy při práci v nich, úskalí, kterým je vhodné se vyhnout.
Seminář na obecná témata
Seminář bude věnován tématům, jako je hodnocení, tvorba gradovaných testů, slovní úlohy, diagnostika žáka, komunikace s rodiči, uplatnění našich žáků na druhém stupni. Seminář bude dialogický a během diskuze budou mít účastníci možnost prodiskutovat otázky, které je v souvislosti s novým pojetím výuky matematiky zajímají. Podle aktuálního zájmu účastníků je možné část semináře zaměřit podrobněji na konkrétní téma, matematickou oblast, metodu. Rovněž je možné podle zájmu věnovat zvýšenou pozornost některému konkrétnímu ročníku.
Supervize
Lektor navštíví jednu výukovou hodinu u jednoho učitele školy. Po hodině výuku lektor spolu s učitelem reflektují, zdůrazní silné stránky výuky, lektor pomáhá odhalit příčiny případných problémů a nabízí doporučení ke zkvalitnění vyučovacího procesu.
Videosupervize
Lektor si sám pořídí nebo dostane předem k dispozici videonahrávku vyučovací hodiny učitele, nejlépe té, ke které již byla dána zpětná vazba vzápětí po její realizaci. Natočenou vyučovací hodinu lektor s učitelem hluboce analyzují a případně připravují efektivnější výukové postupy. Aktivity se může zúčastnit i více učitelů.
Věříme, že uvedené metody lektorování učitelů pomohou zvýšit sebevědomí a radost učitelů z práce. To je cíl
H-matu.
Na závěr nám dovolte ještě jednou ocitovat pana profesora Hejného, kdy na dotaz, jak hodnotí dnešní výuku, směřuje v myšlenkách do budoucna:
„Můj subjektivní pohled je zaměřen spíše na vizi do budoucna, na to, jak danou situaci zlepšit, než na hodnocení současného stavu. Přitom důvěrněji znám pouze situaci v matematice. Vidím zde tři směry ke zlepšení:
 
Zvyšovat společenskou prestiž vzdělání (to je úkol i pro masmédia).
 
Oslabit dnes panující víru v kvantitativní data a posilovat hodnoty mravní.
 
Vyhledávat a podporovat,učitele, kteří zpívají’, abych užil metaforu K. Čapka k označení těch učitelů, kteří učí mladou generaci radosti ze života, pramenící ze smysluplné i jiným prospěšné práce.“