Výsledky jednání Senátu o peticích Za zachování základních škol praktických a Za vytvoření podmínek pro kvalitní vzdělávání

Vydáno: 2 minuty čtení

Senát Parlamentu ČR na svém zasedání 21. března 2013 projednal hned dvě petice, směřující proti zhoubné vládní politice v oblasti školství a vzdělávání.

První petice s názvem „Za vytvoření podmínek pro kvalitní vzdělávání“, kterou iniciovali zástupci odborů, občanských sdružení i odborníků a jíž podepsalo více než 20 tisíc občanů, odmítá chybné systémové návrhy ministerstva školství.

Senát proto dnes doporučil ministrovi ustavit koordinační skupinu, která bude složena ze zástupců odborů, občanských sdružení a odborníků a která se bude strategií MŠMT zabývat. Ministr má také zásadně přepracovat a aktualizovat výhledy státního rozpočtu v kapitole školství pro roky 2014 a 2015 tak, aby byly jeho strategické záměry vůbec reálné. Rovněž se Senát shodl na tom, že je nutné odstranit nedostatky a nespravedlnost v platových předpisech pro zaměstnance školství.

Ve druhé projednávané petici, která nese název „Za zachování základních škol praktických“, odmítá více než 76 tisíc petentů vládní plán na plošnou likvidaci praktických škol.

Senát s petenty souhlasil a jasně pravicové koalici vytkl fakt, že vládní Strategie boje proti sociálnímu vyloučení nebyla dostatečně projednána s odbornou veřejností. Podle Senátu je proto nutné tento systémový dokument výrazně přepracovat a především najít peníze na její realizaci. Další vládní kroky, které by vedly k destrukci praktických škol v ČR, jsou nepřijatelné.

Věřím, že dnešní kritika a nespokojenost občanů, odborníků, zástupců odborů i většiny Senátu P ČR přiměje ministra a celou vládní koalici k výrazné změně v dosavadní chybné politice v této oblasti. Jsem přesvědčen o tom, že pro další úspěšný rozvoj českého vzdělávání je nejvyšší čas pro zastavení nefunkčních vládních experimentů. Ministr Fiala musí zásadně změnit přístup při přípravě strategických řešení, projednávat své kroky s odbornou veřejností i politickou opozicí a především přijímat pro školství pozitivní řešení, která české vzdělanosti skutečně pomohou.