Proč reformy vzdělávání selhávají?

Vydáno: 3 minuty čtení

Vydáváme překlad studie Michaela Fullana, která na tuto otázku odpovídá.

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a projekt Partnerství pro vzdělávání 2030+ vydávají český překlad studie světově uznávaného experta na vzdělávací reformy Michaela Fullana Správné hybné síly pro úspěch systému jako celku.

Michael Fullan v přeložené studii pojmenovává důvody, proč se v posledních desetiletích nedaří dosáhnout systémové změny v systému vzdělávání, který považuje za zastaralý. Především ale navrhuje, jak změnit paradigma a díky tomu skutečně dosáhnout reformy vzdělávacího systému, kterou považuje za nezbytnou podmínku budoucí prosperity této společnosti.

Autor se v publikaci vyjadřuje k řadě dilemat, která jsou aktuálně diskutována i v českém prostředí, jako je rostoucí nerovnost v přístupu ke vzdělání, problematika hodnocení a klasifikace nebo důsledky “rozřazování” žáků na základě testů zaměřených na nacvičené akademické znalosti.

Kdo je Michael Fullan

Ředitel organizace New Pedagogies for Deep Learning je celosvětově uznávanou autoritou v oblasti reformy vzdělávání. Svým dlouholetým úsilím pomáhá dosáhnout morálního cíle definovaného jako „učení pro všechny děti“. Jako emeritní profesor a bývalý děkan na Ontario Institute for Studies in Education (OISE) na University of Toronto radí Michael tvůrcům politik a regionálním lídrům po celém světě, jak vést v oblasti vzdělávání. V prosinci roku 2012 obdržel Řád Kanady. Je držitelem čestných doktorátů z několika světových univerzit.

“Doba covidová, implementace S2030+, velké revize RVP ... Ať chceme nebo nechceme, vzdělávání v České republice prochází proměnou, která tady dlouho nebyla. Je s tím spojeno mnoho rizik, ale také velká šance. Ve chvílích velkých změn je potřeba jistého strategického nadhledu a pozitivní vize, abychom v těch změnách neztratili ten hlavní cíl: zlepšení učení každého žáka. Studie Michaela Fullana tak nemohla vyjít v lepší dobu,” říká k vydávané studii profesor Arnošt Veselý, vedoucí Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociální věd Univerzity Karlovy a spolutvůrce Hlavních směrů Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+.

Zdroj: 

  • Překlad studie Michaela Fullana Správné hybné síly pro úspěch systému jako celku je k dispozici zde.
  • Starší studii Michaela Fullana Choosing the wrong drivers for whole system reform (2011, ve které téma špatných a správných hybných sil otevřel, publikovalo Centrum pro strategické vzdělávání (CSE) v Melbourne) si můžete přečíst zde.
  • Záznam přednášky Michaela Fullana Leadership vedoucí ke zlepšování učení pro všechny žáky. Nové příležitosti k hluboké proměně, kterou přednesl na letošní Konferenci Úspěch pro každého žáka, najdete zde.

 

Zdroj: https://skav.cz/wp-content/uploads/2021/12/TZ-Fullan-Spravne-hybne-sily.pdf?fbclid=IwAR1j9Rfc3rqJgEamw8f43ywfP6kcBG4sBlhaUYiYB_jqZyHP8CoxJSl6iZE; Partnerství pro vzdělávání 2030+