Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců

Vydáno: 11 minut čtení

březen 2022

Přístup k předškolnímu vzdělávání a poskytování předškolního vzdělávání

  1. Občané EU nebo rodinní přestupníci občana EU mají přístup k předškolnímu vzdělávání jako občané ČR a nemusejí dokládat oprávněnost svého pobytu na území ČR.
  2. Děti, které nejsou občany EU nebo nejsou rodinným příslušníkem občana EU, a splňují jednu z podmínek, která jim zaručuje stejný přístup k předškolnímu vzdělávání jako občanům EU, musejí při zahájení vzdělávání doložit oprávněnost svého pobytu na území ČR.
  3. I děti, které mají přístup k předškolnímu vzdělávání jak občané EU, se stávají dítětem mateřské školy na základě žádosti o přijetí k předškolnímu vzdělávání doložené povinnými přílohami danými školským zákonem (např. potvrzením o očkování dle § 34 odst. 5 školského zákona).

Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Povinnost předškolního vzdělávání

  1. Pro děti – občany České republiky nebo jiného členského státu EU, kteří pobývají na území České republiky déle než 90 dnů, je předškolní vzdělávání povinné. Zákonný zástupce je povinen zajistit, aby dítě plnilo povinnost předškolního vzdělávání některým ze způsobů stanovených školským zákonem.
  2.  Pro děti – jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, je předškolní vzdělávání povinné. Zákonný zástupce je povinen zajistit, aby dítě plnilo povinnost předškolního vzdělávání některým ze způsobů stanovených školským zákonem.
  3. Pro děti – účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany – je předškolní vzdělávání povinné. Zákonný zástupce je povinen zajistit, aby dítě plnilo povinnost předškolního vzdělávání některým ze způsobů stanovených školským zákonem.

Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Přístup k základnímu vzdělávání

Pro zákonné zástupce dětí (žáků) je podstatné, že

  1. děti mají právo na poskytování základního vzdělávání stejně jako občané ČR, pokud děti pobývají na území ČR,
  2. povinnost vzdělávání ve školách na území ČR (povinná školní docházka) se na děti nevztahuje okamžitě, ale poté, co pobývají nebo jsou oprávněni pobývat na území ČR trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů,
  3. povinnost předškolního vzdělávání ve školách na území ČR (povinná školní docházka) se na děti vztahuje, pokud jsou děti účastníkem řízení o udělení mezinárodní ochrany.

Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Poskytování podpůrných opatření

Žákům cizincům je dále možné poskytovat podpůrná opatření.  V případě podpůrných opatření druhého a vyššího stupně je podmínkou poskytnutí podpůrného opatření doporučení školského poradenského zařízení a souhlas zákonného zástupce žáka.

K podpůrným opatřením druhého vyššího stupně patří např. výuka českého jazyka jako jazyka cizího (druhý a třetí stupeň podpory – příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Pokračování v základním vzdělávání v základní škole po splnění povinné školní docházky

Pokud se žák – cizinec v základní škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení v minulosti nevzdělával (a proto ani nemůže pokračovat v základním vzdělávání v základní škole), nemůže se v základní škole vzdělávat, a tak pokračovat v základním vzdělávání po splnění povinné školní docházky).

 Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Případné ukončení základního vzdělávání

Dítě (žák) se přijímá k základnímu vzdělávání od určitého data na dobu neurčitou (typicky do doby splnění povinné školní docházky). Školský zákon neumožňuje přijetí k základnímu vzdělávání na předem známou, omezenou dobu. To však neznamená, že žák musí následně plnit povinnou školní docházku až do doby splnění povinné školní docházky v dané základní škole.

Pokud by zákonný zástupce neoznámil ukončení základního vzdělávání žáka ve škole, použije se § 50 odst. 4 školského zákonaPokud se cizinec neúčastní vyučování nepřetržitě po dobu nejméně 60 vyučovacích dnů, nedoloží důvody své nepřítomnosti v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem a ani po následné písemné výzvě ředitele školy zaslané na poslední známou adresu zákonného zástupce cizince ve lhůtě 15 dnů ode dne odeslání výzvy nesdělí, že bude i nadále navštěvovat danou školu, přestává být dnem následujícím po uplynutí této lhůty žákem školy.

 Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Přístup ke střednímu a vyššímu odbornému vzdělávání a poskytování středního a vyššího odborného vzdělávání

  1. Občané EU nebo rodinní přestupníci občana EU mají přístup ke střednímu vzdělávání nebo vyššímu odbornému vzdělávání jako občané ČR a nemusejí dokládat oprávněnost svého pobytu na území ČR.
  2. Osobám, které nejsou občany EU nebo nejsou rodinným příslušníkem občana EU, a pobývají na území ČR oprávněně, se zaručuje stejný přístup ke střednímu a vyššímu odbornému vzdělávání jako občanům EU. Musejí však při zahájení vzdělávání doložit oprávněnost svého pobytu na území ČR.
  3. I uchazeči, které mají přístup ke střednímu a vyššímu vzdělávání jako občané EU, se stávají žákem/studentem střední nebo vyšší odborné školy poté, co proběhne správní řízení o přijímání ke vzdělávání. Správní řízení je zahájeno podáním žádosti o přijetí případně doložené přílohou danou zákonem (potvrzení o zdravotní způsobilosti).

Pro střední školu je důležité, že žáka přijímá ke střednímu vzdělávání a nerozhoduje o přestupu žáka ze zahraniční školy do školy v ČR. Důvod spočívá v tom, že přestup žáka z jedné střední školy do jiné střední školy je možný pouze mezi školami zapsanými v rejstříku škol a školských zařízení.

 Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

 

Poskytování školního stravování

Dle § 20 odst. 1 školského zákona děti, žáci, studenti, kteří jsou občany EU nebo jsou rodinnými příslušníky občana EU, mají přístup ke školnímu stravování za stejných podmínek jako občané ČR. Ostatní děti, žáci – cizinci nebo studenti – cizinci nemají zaručen přístup ke školnímu stravování za stejných podmínek jako občané ČR. Ředitel veřejného zařízení školního stravování (školní jídelny, výdejny) však může i těmto cizincům stanovit výši úplaty tak, jak ji stanoví občanům ČR.

 Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Zájmové vzdělávání ve školní družině, školním klubu

Dle § 20 odst. 1 školského zákona děti, žáci, kteří jsou občany EU nebo jsou rodinnými příslušníky občana EU, mají přístup k zájmovému vzdělávání ve školní družině nebo školním klubu za stejných podmínek jako občané ČR.

Ostatní žáci – cizinci nemají zaručen přístup k zájmovému vzdělávání poskytovanému ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání v pravidelné denní docházce za stejných podmínek jako občané ČR. Ředitel veřejného školského zařízení pro zájmové vzdělávání (školní družiny, školního klubu) však může i těmto cizincům stanovit výši úplaty za zájmové vzdělávání v pravidelné denní docházce tak, jak ji stanoví občanům ČR.

 Podrobněji - Pracovní situace, kategorie žáci cizinci, Nyní konkrétně včetně názorných schémat: Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
(
Pro přístup do placených částí webové aplikace je nutné se přihlásit. Pokud nemáte platnou licenci, zaregistrujte se ke zkušební verzi Řízení školy online na 30 dnů zdarma - rizeniskoly.cz/registrace)

Zdroj: Pracovní situace Řízení školy online: https://www.rizeniskoly.cz/cz/pracovni-situace/prijimani-ke-vzdelavani-cizincu-vzdelavani-cizincu-ukoncovani-vzdelavani-cizincu.zs-1451.html (Publikováno: 7. 3. 2022 Autor: PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.)