Kapacity mateřských a základních škol - dotazník

Vydáno: 14 minut čtení

Ve dnech 28. března až 7. dubna 2022 proběhne v systému sběru dat mimořádné šetření ke kapacitám mateřských a základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení. Data budou vyplňovat jednotlivé mateřské a základní školy bez ohledu na zřizovatele.  

Dotazník: https://sberdat.uiv.cz/login

Co je cílem šetření?

  • aktuální stav přijímání dětí/žáků z Ukrajiny ke vzdělávání  
  • aktuálně volné skutečné kapacity ve školách 
  • možnosti navýšení kapacit škol od září 2022. 

Toto šetření považujeme za zásadní pro strategické plánování dalšího postupu v oblasti poskytování vzdělávání pro děti a žáky prchající z Ukrajiny v okamžitém (jaro 2022) i střednědobém horizontu (školní rok 2022/2023). 

Ukázka dotazníku

Otázky pro MŠ

  • Kolik dětí-příchozích z Ukrajiny bylo k dnešnímu datu přijato do Vaší školy kpředškolnímu vzdělávání?
    • Počet dětí-příchozích z Ukrajiny přijatých k předškolnímu vzdělávání
    • z toho k povinnému předškolnímuvzdělávání
  • Kolik dalších dětí-příchozích z Ukrajiny, bez ohledu na v současnosti zapsaný nejvyšší povolený počet dětí v rejstříku škol a školských zařízení pro Vaši školu, byste mohli v tento okamžik přijmout k předškolnímu vzdělávání?
    Platí, že na nové kapacity senevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví.
    • Počet dětí-příchozích z Ukrajiny, které můžete v tento okamžik přijmout kpředškolnímu vzdělávání
  • Pro kolik dalších dětí (nad rámec odpovědi na otázku č. 2) byste ve Vaší škole mohli od 1. září 2022 vytvořit nové kapacity?
    Platí, že na nové kapacity se nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví. Kapacity stanovte po konzultaci skoordinátorem pro kapacity škol Vašeho zřizovatele.
    • Počet dětí, pro jejichž umístění by mohly být vytvořenynové kapacity

Otázky pro ZŠ

  • Kolik žáků-příchozích z Ukrajiny bylo k dnešnímu datu přijato do Vaší školy kzákladnímu vzdělávání?
    • Počet žáků-příchozích z Ukrajiny přijatých kzákladnímuvzdělávání
  • Kolik dalších žáků-příchozích z Ukrajiny, bez ohledu na v současnosti zapsaný nejvyšší povolený počet žákův rejstříku škol a školských zařízení pro Vaši školu, byste mohli v tento okamžik přijmout k základnímuvzdělávání?
    Platí, že na nové kapacity se nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví.
    • Počet žáků-příchozích z Ukrajiny, které můžete v tento okamžik přijmout
      • do běžné třídy se žáky různých ročníků na 1. stupni (malotřídka)
      • do běžné třídy se žáky pouze 1. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 2. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 3. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 4. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 5. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 6. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 7. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 8. ročníku
      • do běžné třídy se žáky pouze 9. ročníku
      • do speciální třídy se žáky pouze 1. stupně
      • do speciální třídy se žáky 2. stupně nebo obou stupňů
  • Pro kolik dalších žáků(nad rámec odpovědi na otázku č. 2) byste ve Vaší škole mohli od 1. září 2022 vytvořit nové kapacity?
    Platí, že na nové kapacity se nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví. Kapacity stanovte po konzultaci skoordinátorem pro kapacity škol Vašeho zřizovatele.
    • Počet žáků, pro jejichž umístění by mohly být vytvořeny nové kapacity

 

Metodická podpora ke sběru dat

V případě, že požadovanou odpověď vuvedených podkladech nenaleznete,je možné využít následujících kontaktů:

  • pro věcné dotazy k problematice tel.771243340,e-mail: kapacity@msmt.cz,
  • pro technické dotazy ke sběru dat z tohoto šetření kontaktujte Vám přiděleného zpracovatele.

Všechny uvedené hodnoty vyplňujte k tomuto okamžiku, tj. na základě Vám aktuálně dostupných informací.

Pokud se tyto informace do ukončení tohoto šetření změní, aktualizujte je, prosím (tj. nejpozději do čtvrtka 7. 4. 2022,14 hodin).

Pokyny k vyplnění pro MŠ

Otázka č. 1

Dětmi-příchozími z Ukrajiny jsou myšleni cizinci:
  • kterým byla poskytnuta dočasná ochrana v souvislosti s válkou na Ukrajině. Prokazuje se vízovým štítkem nebo záznamem o udělení dočasné ochrany,
  • kterým bylo uděleno vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu na území ČR, který se nově automaticky ze zákona považuje za vízum pro cizince s dočasnou ochranou. Prokazuje se uděleným vízovým štítkem nebo razítkem v cestovním pasu.
 
Uveďte počet přijatých ke vzdělávání k okamžiku, kdy data vyplňujete, tj. na základě Vám aktuálně dostupných informací. Pokud se tyto informace do ukončení tohoto šetření změní, aktualizujte je, prosím (tj. nejpozději do čtvrtku 7. 4. 2022 14 hodin).
Údaj o počtu přijatých dětí-příchozích z Ukrajiny je potřeba sebrat rychle a umožnit průběžnou editaci údajů (podle aktuálního stavu), proto se tento údaj sbírá i touto formou.
Plánujeme znovuotevření sběru stejnou formou, o kterém budete informovániprostřednictvím datové zprávy.

Otázka č. 2

Otázka směřuje na to, jaké jsou aktuální faktické možnosti poskytování vzdělávání (a souvisejících služeb) ve škole. Při odpovědi nezohledňujte formální, rejstříkovou kapacitu školy(tedy oficiální údaj o nejvyšším povoleném počtu dětí veVaší škole zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení). Uvádějte aktuální možnost přijetí, tedy kolika žádostem o přijetí ke vzdělávání ke dni vyplňování dotazníku byste byli schopni vyhovět (pro potřeby tohoto šetření ignorujte fakt, že nad rejstříkovou kapacitu děti přijímat nemůžete).
Při úvaze mějte na paměti, že podle nově přijatého zákona č. 67/2022 Sb. (Lex Ukrajina) se na školu a školské zařízení, které vzdělávají nebo poskytují školské služby cizinci, nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví. Tyto podmínky nemusí být (jsou-li v prostorách vzděláváni také děticizinci) splněny jak ve stávajícím objektu školy, tak v případných dočasných jiných prostorách nezapisovaných do rejstříku, ve kterých bude probíhat vzdělávání. Pro vzdělávání lze využívat dočasná další místa vzdělávání--primárně další prostory sloužící pro vzdělávání nebo poskytování školských služeb (střediska volného času, ZUŠ, školní družiny či kluby, společné prostory domovů mládeže, objekty škol v přírodě apod.), není však vyloučeno využívat i jiné prostory.
Děti nelze přijímat nad rámec zapsané rejstříkové kapacity. Otázka č. 2 však zjišťuje, jaké jsou faktické kapacity škol bez ohledu na rejstříkovou kapacituV případě, že je faktická kapacita školy vyšší než rejstříková, musí škola (případně zřizovatel školy) pro potřeby přijetí dětí ke vzdělávání nad rámec stávající rejstříkovékapacity požádat o její navýšení.
Navýšení kapacity školy může spočívat v navýšení počtu dětí ve třídách nebo ve vzniku nové třídy.
Lex Ukrajina neprolamuje pedagogické podmínky pro realizaci vzdělávání stanovené školskými právními předpisy zejména nejvyšší povolený počet dětí, žáků či studentů ve třídě, oddělení či studijní skupině; ty zůstávají stále limitem s možností povolení výjimky z nejvyššího počtu ze strany zřizovatele podle § 23 odst. 5 nebo § 111a školského zákona.
Příklad 1: Vaše škola má v rejstříku škol a školských zařízení zapsán údaj o nejvyšším povoleném počtu dětí “120”. Reálně školu navštěvuje ale pouze 100 dětí. V případě zájmu máte možnost přijmout dalších 30 dětí (máte pro ně personální, materiální a prostorové zabezpečení). V takovém případě bude Vaše odpověď na otázku č. 2 “30”. Nevadí, že byste přijetím 30 dětí překročili o 10 zapsanou rejstříkovou kapacitu školy.

Otázka č. 3

Otázka směřuje k nárůstu kapacit škol od září 2022. Zejména, pokud je ve Vaší obci zřizováno více škol, je potřeba odpověď na otázku konzultovat sVaším zřizovatelem(zřizovatelé školy byli o sběru dat informování). Po konzultaci s koordinátorem stanoveným Vaším zřizovatelem posuďte, pro kolik dětí by bylo možné fakticky rozšířit kapacitu Vaší školy pro období od 1. září 2022. Uvažujte v kontextu úpravy v Lex Ukrajina, tedy že na školu a školské zařízení, které přijímají ke vzdělávání cizince, se nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví (zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Více viz výklad k otázce č. 2.
Posuďte tedy zejm. prostorové a personální možnosti --zejm. zhodnoťte, zda je možné využít dosud nevyužité prostory v rámci školy či jinde (např. prostor družiny základní školy, prostor domu dětí a mládeže, základní umělecké školy apod.). Zmapujte, zda mezi nově příchozími nebo mezi zde žijícími osobami původem z Ukrajiny jsou učitelky mateřské a základní školy či osoby podobných profesí a snažte se je využít pro práci ve škole (jako nepedagogické pracovníky, pokud nesplňují podmínky pro výkon činnosti pedagogického pracovníka).
Příklad 2: Vaši školu navštěvuje 60 dětí ve třech třídách. Je možné navýšit počet dětí ve třídě na 24 a dále využít prostor místní základní umělecké školy, ve kterém lze vzdělávat dalších 24 dětí. Vaše odpověď tedy bude “36” (4+4+4+24)

 

Pokyny k vyplnění pro ZŠ

Otázka č. 1

Žáky-příchozími z Ukrajiny jsou myšleni cizinci:

  • kterým byla poskytnuta dočasná ochrana v souvislosti s válkou na Ukrajině. Prokazuje se vízovým štítkem nebo záznamem o udělení dočasné ochrany,
  • kterým bylo uděleno vízum k pobytu nad 90 dnů za účelemstrpění pobytu na území ČR, který se nově automaticky ze zákona považuje za vízum pro cizince s dočasnou ochranou. Prokazuje se uděleným vízovým štítkem nebo razítkem v cestovním pasu.

Uveďte počet přijatých ke vzdělávání k okamžiku, kdy data vyplňujete, tj. na základě Vám aktuálně dostupných informací. Pokud se tyto informace do ukončení tohoto šetření změní, aktualizujte je, prosím (tj. nejpozději do čtvrtku 7. 4. 2022 14 hodin).

Údaj o počtu přijatých dětí-příchozích z Ukrajiny je potřeba sebrat rychle a umožnit průběžnou editaci údajů (podle aktuálního stavu), proto se tento údaj sbírá i touto formou. Plánujeme znovuotevření sběru stejnou formou, o kterém budete informovániprostřednictvím datové zprávy.

Otázka č. 2

Otázka směřuje na to, jaké jsou aktuální faktické možnosti poskytování vzdělávání (a souvisejících služeb) ve škole. Při odpovědi nezohledňujte formální, rejstříkovou kapacitu školy(tedy oficiální údaj o nejvyšším povoleném počtu dětí ve Vaší škole zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení). Uvádějte aktuální možnost přijetí, tedy kolika žádostem o přijetí ke vzdělávání ke dni vyplňování dotazníku byste byli schopni vyhovět (pro potřeby tohoto šetření ignorujte fakt, že nad rejstříkovou kapacitu děti přijímat nemůžete).

Při úvaze mějte na paměti, že podle nově přijatého zákona č. 67/2022 Sb. (Lex Ukrajina) se na školu a školské zařízení, které vzdělávají nebo poskytují školské služby cizinci, nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví. Tyto podmínky nemusí být (jsou-li v prostorách vzděláváni také žáci cizinci) splněny jak ve stávajícím objektu školy, tak v případných dočasných jiných prostorách nezapisovaných do rejstříku, ve kterých bude probíhat vzdělávání. Pro vzdělávání lze využívat dočasná další místa vzdělávání --primárně další prostory sloužící pro vzdělávání nebo poskytování školských služeb (střediska volného času, ZUŠ, školní družiny či kluby, společné prostory domovů mládeže, objekty škol v přírodě apod.), není však vyloučeno využívat i jiné prostory.

Žáky nelze přijímat nad rámec zapsané rejstříkové kapacity. Otázka č. 2 však zjišťuje, jaké jsou faktické kapacity škol bez ohledu na rejstříkovou kapacitu. Vpřípadě, že je faktická kapacita školy vyšší než rejstříková, musí škola (případně zřizovatel školy) pro potřeby přijetí dětí ke vzdělávání nad rámec stávající rejstříkovou kapacity požádat o její navýšení.

Navýšení kapacity školy může spočívat v navýšenípočtu žáků ve třídách nebo ve vzniku nové třídy.
Lex Ukrajina neprolamuje pedagogické podmínky pro realizaci vzdělávání stanovené školskými právními předpisy – zejména nejvyšší povolený počet dětí, žáků či studentů ve třídě, oddělení či studijní skupině; ty zůstávají stále limitem s možností povolení výjimky z nejvyššího počtu ze strany zřizovatele podle § 23 odst. 5 nebo § 111a školského zákona.

Příklad 1: Rejstříková kapacita Vaší školy je 230 žáků. Školu navštěvuje 225 žáků (ve třídách po 25 žácích). V případě zájmu máte možnost navýšit počet žáků ve třídách na 34 tedy přijmout dalších 81 žáků (máte pro ně personální, materiální a prostorové zabezpečení).Nemáte možnost vytvořit novou třídu, protože nemáte volnou učebnu.V takovém případě bude Vaše odpověď na otázku č. 2 “9” pro každý jednotlivý ročník. Není rozhodné, že byste tímto překročili rejstříkovou kapacitu školy

Otázka č. 3

Otázka směřuje k nárůstu kapacit škol od září 2022. Zejména, pokud je ve Vaší obci zřizováno více škol, je potřeba odpověď na otázku konzultovat sVaším zřizovatelem(zřizovatelé školy byli o sběru dat informování).Po konzultaci s koordinátorem stanoveným Vaším zřizovatelem posuďte, pro kolik dětí by bylo možné fakticky rozšířit kapacitu Vaší školy pro období od 1. září 2022.

Uvažujte v kontextu úpravy v Lex Ukrajina, tedy že na školu a školské zařízení, které přijímají ke vzdělávání cizince, se nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví (zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Více viz výklad k otázce č. 2.

Posuďte tedy zejm. prostorové a personální možnosti --zejm. zhodnoťte, zda je možné využít dosud nevyužité prostory v rámci školy či jinde (např. prostor družiny základní školy, prostor domu dětí a mládeže, základní umělecké školy apod.). Zmapujte, zda mezi nově příchozími nebo mezi zde žijícími osobami původem z Ukrajiny jsou učitelky mateřské a základní školy či osoby podobných profesí a snažte se je využít pro práci ve škole (jako nepedagogické pracovníky, pokud nesplňují podmínky pro výkon činnosti pedagogického pracovníka).

Příklad 2: Vaši školu navštěvuje 270 žáků vdevíti ročnících. Je možné navýšit počet dětí ve třídě na 34 a dále využít prostor školní družiny, ve kterém lze vzdělávat další dvě třídy po 34 žácích. Vaše odpověď tedy bude “104” (9 krát 4 + 34 krát 2).

 

Zdroj: https://www.edu.cz/dotaznik-k-valce-na-ukrajine-kapacity-materskych-a-zakladnich-skol/