Jako všechny věci ve škole ani žákovský parlament (ŽP) bez podpory vedení vlastně nemá moc smysl. Nejedná se o jednohubku, kterou je možné delegovat na motivovaného učitele. Jedná se o komplexní vzdělávací nástroj, který v každý škole zabubnuje na její klima, posílí vztahy mezi všemi zúčastněnými, nechá rozkvést mnoho žáků – často ty, u kterých byste to nejméně čekali.
Žákovské parlamenty musejí chtít školy
Tomáš
Hazlbauer
ředitel a lektor CEDU – Centra pro demokratické učení, o. p. s
Obzvláště na středních školách je poměrně zažitá představa, že studenti díky parlamentu začnou trochu aktivisticky asertivněji říkat, co se jim ve škole nelíbí. Žákovský parlament jako pouhý nástroj participace, kdy mají žáci možnost se vyjadřovat k dění ve škole, je poměrně silný stereotyp – zažitý dospělými i mladistvými. Funkční žákovský parlament je komplexní vzdělávací nástroj, který za užití konstruktivistické a zážitkové pedagogiky připravuje žáky na život v demokratické společnosti. Je to tedy pomocník občanského vzdělávání. O indoktrinaci nemůže být řeč, jelikož se v něm nikdo neučí, co si má myslet, ale trénuje občanské dovednosti a posiluje také odpovědné postoje.
Co je vlastně žákovský parlament a patří vůbec na střední školy?
Funkční žákovský parlament (někde se používá slov senát, samospráva, rada – vlastně jde stále o to samé) je skupinou volených žáků jedné školy (zpravidla jsou v něm zastoupeni dva žáci z každé třídy). Od spolužáků ve třídách i učitelů sbírají informace o tom, co by mohli ve škole zlepšit, případně co se jim ve škole líbí a chtěli by to nadále rozvíjet. Na pravidelných schůzkách parlamentu (ideálně každý týden na alespoň 45 minut) řeší, jakým způsobem těmto nápadům vyjít vstříc. Průběžně se žáci v parlamentu učí, jak nápady přetavit v projekty, které mohou nejprve s podporou pedagogů a následně samostatně realizovat. Učí se přitom komunikovat, moderovat si efektivně zasedání, dělit si rovnoměrně práci a odpovědnosti, spolupracovat, vytvářet procesy, které berou ohled na skupinovou dynamiku, dotahovat nápady/projekty či úkoly do konce a reflektovat své úsilí. Spolužáky ve třídách pak členové parlamentu pravidelně informují o své činnosti a snaží se je postupně víc a víc zapojovat do činnosti ŽP. Interně členové parlamentu průběžně neustále reflektují svou činnost (zvědomují si svou zkušenost – zažité úspěchy i neúspěchy) a rozvíjejí efektivitu fungování (zvyšují dopad své činnosti na co nejvíce lidí).
V tematické zprávě ČŠI z roku 2017 s názvem
Participace žáků
se můžeme dočíst, že z celkového počtu 1 308 středních škol má 596 žákovský parlament. Jejich rozložení na jednotlivých typech škol je bez překvapení: nejvíce parlamenty působí na gymnáziích, nejméně na učilištích. Nicméně z naší zkušenosti, kdy jsme v průběhu dvou let ověřovali na 21 školách různých typů fungování parlamentů, se ukazuje, že to jde všude stejně dobře.Jak na to a co pro to musí škola udělat?
Pokud parlament nemá být pozlátkem, ale přínosným vzdělávacím nástrojem, je třeba pro jeho založení udělat tři věci: získat pro myšlenku vedení školy, najít schopného a motivovaného koordinátora a naladit pedagogický sbor tak, aby věděl, že se parlamentu nemusí bát, že mu ve škole naopak nejspíš vyroste vydatný pomocník.
Ředitelka či ředitel školy by měli vědět, co parlament je, proč ho ve škole mají chtít a hlavně že pro jeho podporu je třeba udělat poměrně dost věcí. Parlament potřebuje mít prestižní místo v prostoru budovy školy i v rozvrhu hodin. Přece jen se po žácích chce, aby ve svém volném čase dělali něco pro školu a přitom se ještě učili… Stejně tak koordinátor, který nesmí být vybrán vedením, ale musí po této pozici „skočit“ sám, by měl absolvovat základní DVPP, kde načerpá různé metodické tipy a návody. Podporou koordinátorovi, ale i parlamentu je pak jednoznačná komunikace vedení školy před pedagogickým sborem, který by se měl dozvědět, proč ředitel parlament chce a co to pro školu znamená. I pedagogický sbor by měl mít možnost se v základech proškolit, jak myšlenku podpořit.
Naštěstí pro všechny, kdo začínají anebo tápou, v ČR funguje síť Škol pro demokracii – škol, které už mají parlament a dávají to o sobě vědět, síťují se a vzájemně podporují. Jejich páteří jsou pak krajská konzultační centra. Kontakty na ně, ale také základní metodickou podporu (Trénink koordinátora parlamentu, Žákovský parlament v životě školy) či videa a projekty parlamentů najdete na .
Doporučení pro založení parlamentu
Pokud žákovský parlament chcete, je třeba udělat poměrně málo, ale dosti nezbytných rozhodnutí:
1.
Pevný postoj vedení školy
Vedení školy musí mít jasno v tom:
*
kam v prioritách ŽP řadí a co to pro školu znamená;
*
jaké zvolí strategie vedoucí k tomu, že bude ŽP ve škole chtěnou a funkční záležitostí;
*
jak mezi pedagogy najde vhodného koordinátora ŽP.
1.
Výrazná podpora koordinátorovi
Koordinátor se musí během jednoho roku „přeměnit “ z učitele v koordinátora ŽP, který umí uplatňovat konstruktivistický přístup při předávání odpovědnosti dětem, pracovat se skupinovou dynamikou a používat prvky zážitkové pedagogiky, což vyžaduje z jeho strany vysoké nasazení a dostatečný prostor a čas, aby nedocházelo k tomu, co se přihodilo jednomu ze zúčastněných:
*
stanovte mu jasně danou finanční odměnu;
*
uberte mu z jiných povinností ve škole;
*
podpořte ho ve vzdělávání, např. v systému DVPP;
*
dopřejte mu individuální profesní rozvoj, např. v podobě jednoho až dvou mentoringů za školní rok.
1.
Definování základních parametrů parlamentu
Žákovský parlament na každé škole vypadá trochu jinak, jelikož má jiný počet žáků, jiné vzdělávací cíle či jinou strategii a důvody, proč a jak byl zaveden. Je proto nezbytné si stanovit, jak bude váš ŽP vypadat, jaké bude mít parametry a cíle. Seznamte s tím pedagogy i žáky své školy.
*
Jako klíčové (!) se ukazuje především nastavení délky zasedání na alespoň 45 minut při frekvenci zasedání jednou týdně.
*
Je proto potřeba v rozvrhu školy najít takové místo, aby se parlamentu mohli účastnit žáci ze všech zainteresovaných tříd a schůzky byly v pro ně přijatelném čase.
*
Definujte i ostatní, avšak méně významné parametry: mechanismus voleb (počet žáků ze tříd, zapojené třídy, volební období a obměna parlamenťáků), místo schůzek ŽP, kompetence a oblasti činností ŽP atd.
Funguje to všude stejně? Bude to fungovat na naší škole?
Pokud už jste se rozhodli, že se vám myšlenka parlamentu líbí a doporučení pro založení jsou pro vás reálně splnitelná, možná si říkáte: „No jo, když to funguje, tak to může bejt pěkný, ale u nás by to asi nešlo, protože…“ Vězte, že si to říká opravdu hodně lidí. Parlament není nízkoprahová záležitost, ale ani nic, co by záleželo na regionu, financích, potenciálu žáků či typu střední školy. Například i školy v sociálně vyloučených lokalitách mají skvěle fungující parlamenty a není rozdílu mezi metodikou práce na základních a středních školách, a to i přesto, že většina parlamentů v ČR je na ZŠ.
Tak jako je na základních školách výhodou větší sepětí mezi třídou, třídními učiteli a žáky z parlamentu, tak zase na školách středních můžete těžit ze zralejší dovednostní úrovně při moderování zasedání, dělbě úkolů či prezentačních dovednostech, což jsou věci, kterým se děti do 15 let musejí hodně učit. Velmi dobré zkušenosti máme i se ŽP na učilištích, které v důsledku fungují hodně podobně jako ty na základních školách. Metodická podpora tu zkrátka je, dobré zkušenosti taky a je jen na vás, zda chcete a něco práci s parlamentem dáte…
Hlavní přínosy pro každou školu
Ať se to někomu líbí, nebo ne, sám si i po letech praxe s parlamentem stále nejvíce cením toho, že díky parlamentu mohou mladí lidé pochytat základní principy a hodnoty, na kterých stojí demokracie. Nejde o politiku, ale o občanství – o demokratické občanství. A to, že se během práce upevňují vztahy ve třídách, žáci se učí různé soft skills, akční skupinky mladých lidí přispívají svým časem, prací a úsilím tomu, co se ve škole děje a jak škola vypadá, a mají možnost tak zakusit svůj díl odpovědnosti, to je už jen onou pověstnou třešničkou na dortu.