Nová příručka "Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci"

Vydáno:

Jaký je rozdíl mezi migrantem a cizincem? Proč lidé odcházejí ze země, kde se narodili? Jaká rizika jsou spojená s neoprávněným přechodem státní hranice nebo pašováním lidí? Příručka „Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci“ dává učitelům podněty, jak s těmito otázkami pracovat ve výuce.

Nová příručka „Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci“
Mgr.
Jana
Odstrčilová,
mediální
koordinátorka vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni
Příručka je určena především učitelům středních škol. Skládá se z osmi faktografických kapitol, z nichž sedm doplňují krátké kreslené příběhy Bohouše a Dáši, a sedm lekcí/aktivit pro práci s žáky ve třídě. Většina aktivit vychází z konceptu kritického myšlení (Reading and Writing to Critical Thinking - čtením a psaním ke kritickému myšlení). Učitel žáky vede k tomu, aby faktografické znalosti využívali k řešení problémů, a zároveň se snaží vyvážit poměr mezi znalostmi, dovednostmi a rozvíjenými postoji. Žáci se učí číst, psát i diskutovat promyšleně, strukturovaně a na tomto základě samostatně a kriticky myslet. Učitel je vede k tvořivému přístupu k novým situacím a schopnosti spolupracovat a respektovat názor druhého. Žáci se učí hodnotit už samotný proces učení, nejen jeho výsledky. Tím se posiluje jejich vnitřní motivace učit se nové věci a celoživotně se vzdělávat.
Základem kritického myšlení je třífázový model učení postavený na napojování nových poznatků na staré. Jde o model E-U-R (evokace - uvědomění si významu informací - reflexe). Například v lekci ke kapitole 1 nazvané „Migrace od A do Zet“ nakreslí učitel ve fázi evokace na tabuli centrální alfabox a poté žáky rozdělí do tří- až pětičlenných skupin. Žáci si v každé skupině alfabox překreslí. V rámci skupiny si pak vyjasňují pojmy, které učitel vepsal do nakreslené tabulky. Píší, jak jim rozumějí, a poté doplňují k dalším písmenům další pojmy, které mají s migrací spojené. Následuje fáze uvědomění si významu informací, kdy žáci nalepí na stěny třídy své alfaboxy a do centrálního alfaboxu shromažďují ty pojmy a vysvětlení, které se v alfaboxech různých skupin opakují. Učitel jim přitom klade doplňující dotazy. Následně každá skupina získá část textu z příručky a pomocí centrálního alfaboxu si ověří, zda jsou vysvětlení, tvrzení a komentáře v souladu se získanou definicí. Poté v textu hledají odpovědi na své otázky. Výsledky práce nakonec jednotlivé skupiny prezentují ostatním.
V závěrečné fázi reflexe napíše učitel na tabuli dvě otázky, které žáci buď individuálně, nebo nahlas zodpovědí. K centrálnímu alfaboxu se mohou žáci během další výuky k tématu migrace opakovaně vracet. „Většina aktivit zabere více než jednu vyučovací hodinu, proto učitelé příručku nejvíce využijí v rámci integrované tematické výuky nebo projektových dnů, kdy je dostatek času projít celým tématem. Mohou si také vybrat jen její část a probrat ji ve společenskovědním semináři,“ upřesňuje časovou náročnost práce s příručkou jedna z autorek aktivit Kateřina Sobotková ze vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni.
Jako výukový materiál může posloužit i samotný text příručky, který je hutnější a svou formou spíše akademicky pojatý. Učitelé mohou využít vybrané části textu například při nácviku čtenářství. Základem je čtenářská strategie vyjasňování, která spočívá v práci s textem ve dvojicích. Žáci se společně snaží text vlastními slovy vyložit a zjednodušit, pochopit jeho podstatu a vysvětlit ji druhému.
Jednotlivé modelové lekce ověřovali učitelé v rámci třídenního prezenčního setkání, které proběhlo v dubnu tohoto roku. Nyní prochází 20 učitelů dlouhodobým tříměsíčním e-learningovým kurzem k tomuto tématu s názvem Labyrint migrace. Samotnou příručku si zájemci mohou stáhnout v elektronické podobě nebo objednat její tištěnou verzi na webu www.varianty.cz v sekci Publikace.

 

 

Související dokumenty