Odpovědnost ve školních družinách a aktuální právní úprava

Vydáno:

Poslání školní družiny je odlišné od poslání školy. Nejedná se o pokračování školního vyučování, má svá specifika, která ji od školního vyučování odlišují. Zájmové vzdělávání jednoznačně napomáhá naplňovat vzdělávací cíle stanovené školským zákonem. Je nezbytnou součástí procesu celoživotního učení každého jednotlivce. Zájmové vzdělávání poskytuje účastníkům naplnění volného času zájmovou činností se zaměřením na různé oblasti. Uskutečňuje se ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích volného času, školních družinách a školních klubech.1)

Odpovědnost ve školních družinách a aktuální právní úprava
JUDr.
Jana
Mahdalíčková
Ph. D.
odborná lektorka, oblast trestního práva
Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Hlavním posláním je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků. Mimo činnosti výchovně-vzdělávací plní podle názoru části rodičů také funkci sociální, zejména dohled nad žáky po určitou dobu před nebo po skončení školního vyučování. Je základním článkem zařízení výchovy mimo vyučování. Mezi ostatními školskými zařízeními je zvláštní také tím, že zaměstnává nejvíce vychovatelů a jeho odděleními prochází nejvíce žáků. Prvotním posláním zájmového vzdělávání je naplňování zájmů a potřeb dětí, žáků, studentů a dalších zájemců v jejich volném čase.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, přinesl od 1. ledna 2014 celou řadu změn týkajících se i činnosti školních družin. Bude nás zajímat zejména úprava obecné odpovědnosti za škodu, která se vztahuje na každého, bez ohledu na pracovní zařazení.
Zákonná úprava vychází z předpokladu že
... každá svéprávná osoba má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností a že to každý od ní může v právním styku důvodně očekávat.
2) Svéprávnou osobou se rozumí ten, kdo je zletilý (starší 18 let) a schopný jednat podle práva a nést si za to následky.
K tomu ovšem přistupuje ještě povinnost uplatnit v konkrétním případě speciální znalosti a schopnosti, jestliže máme příslušné odborné vzdělání. Taková povinnost vyplývá z dalšího ustanovení ...
Činí-li právní řád určitý následek závislým na něčí vědomosti, má se na mysli vědomost, jakou si důvodně osvojí osoba případu znalá při zvážení okolností, které jí musely být v jejím postavení zřejmé.
3)Jestliže bychom nejednali s odpovídajícími odbornými znalostmi a pečlivostí, pak poneseme následky, tj. budeme odpovědni za škodu, která by v důsledku toho vznikla.
Za své jednání odpovídá každý člověk tehdy, pokud je schopen své jednání posoudit a ovládnout.
Jednání je projev naší vůle, toho, co chceme, nebo naopak nechceme a dáme to okolí najevo. Jednat můžeme i pasivně, když neuděláme nic v okamžiku, kdy máme povinnost provést nějaký úkon, například provést kontrolu žáků.
Nový občanský zákoník klade důraz také na předcházení škodám. Jestliže to okolnosti vyžadují, je každý povinen
počínat si při svém konání tak, aby nedošlo k nedůvodné újmě na svobodě, životě, zdraví nebo na vlastnictví jiného
. Vyžadují-li to okolnosti případu nebo zvyklosti soukromého života,
má povinnost zakročit na ochranu jiného každý, kdo vytvořil nebezpečnou situaci nebo kdo nad ní má kontrolu, anebo odůvodňuje-li to povaha poměru mezi osobami.
4)Tuto povinnost má např.
vychovatelka, která odpovídá za bezpečnost žáků v době jejich pobytu ve školní družině, jestliže by nastala nějaká mimořádná situace.
Povinnost dbát na bezpečnost žáků a svěřených dětí vyplývá ze školského zákona.5)Když někdo způsobí jinému škodu porušením zákonné povinnosti, např. neplněním povinnosti dozoru, má se za to, že škodu zavinil z nedbalosti. U vychovatele k tomu přistupuje ještě povinnost jednat se
zvláštní znalostí a pečlivostí.
6)
Obecně je školní družina jako školské zařízení tím, kdo odpovídá za škodu, která vznikla žákům při činnosti v ní nebo v přímé souvislosti s takovou činností. Třetím osobám (dětem, žákům, rodičům) odpovídá zřizovatel školského zařízení. Pokud ke škodě došlo při činnosti u právnické nebo fyzické osoby nebo v přímé souvislosti s ní, odpovídá za škodu právnická nebo fyzická osoba.7) Ustanovení zákoníku práce o odpovědnosti zaměstnavatele za škodu způsobenou zaměstnanci a o odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli se vztahují obdobně i na činnost školních družin8).
Odpovědnost právnické osoby v případech uvedených výše je odpovědností
absolutní objektivní
, tj. zákon nepřipouští možnost vyvinění se z odpovědnosti. Když dojde k porušení právních povinností nebo úrazu žáka, odpovídá právnická osoba vykonávající činnost školského zařízení vždy. Vyvinění by bylo možné pouze výjimečně.
Nový občanský zákoník přiznává práva i povinnosti také nezletilým, tj. dětem mladším osmnácti let. I ty jsou odpovědné po právní stránce za své jednání a nesou si následky, které svým protiprávním jednáním způsobí.
Má se za to, že každý nezletilý, který nenabyl plné svéprávnosti, je způsobilý k právním jednáním co do povahy přiměřeným rozumové a volní vyspělosti nezletilých jeho věku
9). Může tedy odpovídat například v případě, kdy způsobí škodu jinému dítěti nebo škodu na zařízení školní družiny. Samozřejmě vzhledem k věku většiny žáků ve školní družině se bude jednat o výjimečné situace.
Jednalo by se o škodu způsobenou tím, kdo nemůže posoudit následky svého jednání.
Nezletilý, který nenabyl plné svéprávnosti, nahradí způsobenou škodu, pokud byl způsobilý ovládnout své jednání a posoudit jeho následky
.10) Tato schopnost se posuzuje, jak je uvedeno výše, vzhledem k mentální vyspělosti odpovídající věku nezletilého. V případě, kdy nezletilý, který nenabyl plné svéprávnosti, není způsobilý ovládnout své jednání a posoudit jeho následky, má poškozený právo na náhradu, je-li to spravedlivé se zřetelem k majetkovým poměrům škůdce a poškozeného.
Společně a nerozdílně se škůdcem nahradí škodu i ten, kdo nad ním zanedbal náležitý dohled. Není-li škůdce povinen k náhradě, nahradí poškozenému škodu ten, kdo nad škůdcem zanedbal dohled11) (v našem případě školní družina). Tedy opět právnická osoba vykonávající činnost školského zařízení.
Při úrazu dítěte ve školní družině se jedná o
objektivní odpovědnost s možností liberace
(zproštění se odpovědnosti). Právnická osoba vykonávající činnost školní družiny se zprostí odpovědnosti, jestliže prokáže, že náležitý dohled nezanedbala.
Vedle obecné odpovědnosti podle občanského zákoníku má každý vychovatel odpovědnost vyplývající z jeho zaměstnaneckého poměru, tj. podle zákoníku práce. Uvedené formy odpovědnosti se v praxi navzájem prolínají a doplňují. Zákoník práce upravuje odpovědnost za škodu zaměstnance-vychovatele vůči zaměstnavateli - školskému zařízení. Ve vztahu k třetím osobám, tj. dětem a jejich rodičům, vychovatelka odpovědná není, zde je odpovědna školní družina, pokud je samostatným subjektem, nebo škola, jejíž je součástí, jako právnická osoba.
Zaměstnanec
je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, majetku ani k bezdůvodnému obohacení. Hrozí-li škoda, je povinen na ni upozornit nadřízeného vedoucího zaměstnance.
Upozornění by mělo být prokazatelné, např. formou zápisu, jinak lze splnění zákonné povinnosti obtížně prokázat. Když zaměstnanec povinnost stanovenou zákonem nesplní, nese za vzniklou škodu odpovědnost. Zákon ukládá také povinnost zakročit, když je k odvrácení škody hrozící zaměstnavateli neodkladně třeba zákroku; nemusí tak učinit, brání-li mu v tom důležitá okolnost, nebo jestliže by tím vystavil vážnému ohrožení sebe nebo ostatní zaměstnance (žáky, děti), popřípadě osoby blízké.
Oznamovací povinnost se vztahuje také na případy, kdy vychovatelka zjistí, že nemá vytvořeny potřebné pracovní podmínky;
pak je také povinna oznámit tuto skutečnost nadřízenému vedoucímu zaměstnanci, např. řediteli. Opět je daná odpovědnost za škodu, která by vznikla právě v důsledku nepříznivých pracovních podmínek, např. nedostatečného vybavení dětského hřiště.12) V takovém případě by ale bylo spolu s ní odpovědné i školské zařízení, protože škoda byla způsobena také porušením povinností ze strany zaměstnavatele.
Zákoník práce pamatuje také na situace, kdy zaměstnanec způsobí škodu
zaviněným porušením svých povinností při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním
.13) Do této kategorie by spadaly zejména případy zanedbání dozoru nad dětmi. Ve všech případech postačuje ke stanovení odpovědnosti za škodu zavinění z nedbalosti.
Pro bezpečnost a ochranu zdraví při výchově a vzdělávání dětí ve školních družinách je třeba klást důraz zejména na výkon dozoru nad jejich činností. Konkrétní úkoly a podrobnosti v péči o bezpečnost a ochranu zdraví a v jejich rámci i úkoly dohledu nad dětmi stanoví podle platných právních předpisů ředitel školského zařízení a ten také odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi.14) Ředitel po dohodě s rodiči a podle místních podmínek určí doby odchodů žáků, možné intervaly odchodů žáků či jejich vyzvedávání.
Ředitel také stanoví vnitřní řád školní družiny. Ten určuje režim, včetně odchodů žáků, a pravidla provozu, je závazný pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro rodiče. Ředitel stanoví také ve vnitřním řádu pro jednotlivé formy zájmového vzdělávání
způsob evidence účastníků
v souladu s § 28 odst. 3 školského zákona. Mimo to stanoví nezbytný
rozsah a obsah přihlášky do školní družiny.
Doporučuje se, aby přihláška od nezletilých účastníků byla vždy podepsána zákonným zástupcem dítěte. Součástí by měla být dohoda s rodiči o potřebě a podobě vzájemné informovanosti o neúčasti dítěte. Pokud se žák připravuje na školní vyučování, měl by tomu předcházet souhlas rodičů v přihlášce do družiny. Zároveň s tím by měl být upřesněn i rozsah této přípravy.
Ve vnitřním řádu by měl být upraven i
postup udělování kázeňských opatření.
Oprávnění má ředitel nebo třídní učitel; vychovatelka školní družiny může řediteli školského zařízení nebo případně třídnímu učiteli dodat podklady pro návrh na kázeňské opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka ze školského zařízení, vyloučení žáka ze školského zařízení a další kázeňská opatření, která nemají pro žáka právní důsledky. Ředitel školského zařízení může v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených tímto zákonem nebo vnitřním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školského zařízení. Zejména hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školského zařízení se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností. Povinností právnické osoby vykonávající činnost školského zařízení je se s tímto účastníkem vzdělávání vypořádat například vrácením části úplaty.
Žádné z ustanovení nesmí být v rozporu s obecně platnými právními normami. Ředitel zabezpečí, aby s ním rodiče žáků byli prokazatelně seznámeni.
ZDROJE
 
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
 
Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
 
Zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
 
Vyhláška č. 87/1992 Sb., o školních družinách a školních klubech.
 
Odborné výklady MŠMT.
 
Metodický pokyn k postavení, organizaci a činnosti školních družin. Č. j.: 17 749/2002-51.

1) § 111 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon
2) § 4 odst. 1 NOZ
3) § 4 odst. 2 NOZ
4) § 2900-2901 NOZ
5) § 29 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon
6) § 2911 odst. 2 NOZ
7) § 391 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
8) § 206 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
9) § 31 NOZ
10) § 2920 NOZ
11) § 2921 NOZ
12) § 249 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
13) § 250 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
14) § 164 odst. 1 písm. h) zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon

Související dokumenty