Nová interaktivní herna zdarma pro každou školu i školní družinu

Vydáno:

„Někteří ředitelé škol zlepšují studijní výsledky svých žáků tím, že výuku zakotví v okolní přírodě a místní komunitě. Výsledkem je vyšší skóre žáků v testech, oživení místního společenství, zvýšená odpovědnost za okolí a zdravější životní prostředí.“

 

Nová interaktivní herna zdarma pro každou školu i školní družinu
Mgr.
Petr
Daniš
ředitel vzdělávacího centra TEREZA
David Sobel, 2008
Chcete mít hernu, která se během chvíle dokáže změnit z laboratoře na tělocvičnu, ateliér či divadlo s velkým hledištěm? Hernu, kde budou děti i vychovatelé uvolněnější, soustředěnější a budou tvořit s větší chutí a snadněji překonávat překážky?
Školy v ČR mají příležitost využít interaktivní hernu, kde se prostředí a hračky i materiál pro výrobu aktualizují každý den. Tato herna je u každé školy, stačí otevřít dveře a inspirovat se, co vše je tu možné. Program
Učíme se venku
pomáhá školám odstraňovat bariéry (organizační, metodické i právní) k venkovní výuce. Ukazuje přínosy a zkušenosti, proč a jak s dětmi venku tvořit, objevovat, hrát si.
„Ve volné přírodě jsou děti mnohem bezprostřednější a mohou více projevit své osobnostní rysy. Navíc spojujeme výuku s praxí a např. živá ještěrka v lese je stokrát zajímavější než na obrázku.“
Jana Vejmelková, ZŠ Fantova Kaplice
Dětství chudne, přichází o čas venku
Děti jsou málo venku.
Nejenom zkušenosti z České republiky, ale výzkumy z celého světa dokládají, že dnešní generace dětí a mládeže je
výrazně méně venku, než byla generace jejich rodičů
. Tato skutečnost má mnoho příčin, mezi největší z nich patří závislost dětí a mladých lidí na moderních médiích – chytrých telefonech, počítačích, internetu, počítačových hrách či televizi. Podle nejnovějšího průzkumu v ČR zveřejněného Nadací Proměny Karla Komárka na jaře roku 2016 tráví české děti 2x více času s moderními médii než času venku (
http://www. nadace-promeny.cz/cz/vyzkum.html
).
Pobyt, učení a hra venku dětem přináší řadu výhod týkajících se jejich fyzického, psychického a sociálního zdraví i jejich učebních výsledků.
Benefity kontaktu dětí s přírodou přehledně shrnuje publikace
Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
(
http://jdeteven.cz/ cz/publikace-ke-stazeni
) Tyto benefity zahrnují lepší fyzické zdraví, posílenou imunitu, menší nemocnost, předcházení nadváze a obezitě, snížení stresu a depresí, zlepšení pozornosti, vyšší spokojenost a sebeúctu, lepší náladu, snížení impulzivního chování, agresivity a násilí či rozvoj kreativní dětské hry. Pokud jde o vzdělávání,
programy zahrnující pobyt v přírodě jako přirozené laboratoři k učení přinášejí zlepšené vzdělávací výsledky a známky napříč předměty, zvýšenou motivaci k učení a méně absencí.
Kontakt s přírodou v dětství také zvyšuje pravděpodobnost, že lidé budou chránit životní prostředí v dospělosti.
Tato souvislost byla opakovaně prokázána řadou výzkumů zmíněných ve výše uvedené publikaci. Pobyt a aktivity v přírodě v dětství zvyšovaly pozitivní postoj k přírodě a proenvironmentální chování v dospělosti. Nebudou-li lidé v kontaktu s přírodou od dětství, snižujeme tím naděje na ochranu přírody a udržování zdravého životního prostředí.
„Co znamená vyhynutí kondora pro dítě, které nikdy nevidělo vránu?“
Robert Michael Pyle
Nedostanou-li se některé děti ven ve škole, nedostanou se tam vůbec
Jedním z nejzávažnějších výsledků již citovaného výzkumu Nadace Proměny Karla Komárka bylo, že čas strávený venku je u českých dětí velmi nevyrovnaný. Některé děti jsou venku hodně, v průměru několik hodin denně. Téměř polovina dětí je ale venku méně než hodinu denně a každé desáté dítě není venku vůbec. Není přitom reálné uskutečnit nějaký program pro rodiče těchto dětí, který by změnil jejich postoje a rozvinul jejich dovednosti a chuť trávit se svými dětmi čas venku.
Pokud se tedy tyto děti nedostanou do kontaktu s přírodou se školou a ve škole, nedostanou se do ní vůbec. Škola je jediným místem, kde můžeme ovlivnit celou populaci dětí.
„Pro děti je kontakt s lesem velkým přínosem. V dnešní přetechnizované a uspěchané době, když jsem je dnes vzala ven, tak odpoledne budou mít zase chuť jít ven, do lesa. Když budeme ve třídě, sednou si k počítači nebo k tabletu. Když jim ukážu, co všechno v lese je, určitě se díky tomu do přírody dostanou lépe a častěji.“
Andrea Tláskalová, ZŠ Josefa Václava Sládka, Zbiroh
Opravdový umělec tvoří z toho, co má kolem sebe. Nepotřebuje zásobu materiálu. Obchod příroda nabízí lákavé materiály celý rok, navíc zdarma. A nepoužité můžete vrátit.
Výuka venku není v současnosti ve školách příliš rozšířena.
Podle uvedeného výzkumu jsou děti ve školách jen málo venku. Např. na školní zahradě je venku jen 6% dětí během výuky a 13% dětí o přestávce, na školním hřišti jen 8% dětí během výuky, respektive 5% dětí o přestávce. Naše zkušenosti ze škol tato zjištění potvrzují. I pro učitele zabývající se koordinací environmentální výchovy ve školách není zcela obvyklé učit pravidelně venku.
Učitelé a vychovatelé potřebují podporu, aby překonali překážky, které jim brání učit venku.
Tyto překážky jsou různé povahy: osobnostní, psychologické, organizační, legislativní i didaktické. Být s dětmi venku dnes není běžné, a vždy je proto třeba něco překonávat, počínaje nejistotou mnoha rodičů, neznalostí pravidel a možností plynoucích z legislativy či organizační náročností přesunů.
V České republice nově vzniká program
Učíme se venku
(
www.ucimesevenku.cz
), který podporuje výuku, tvoření i hraní venku. Tento program není zaměřen pouze na učitele environmentální výchovy a přírodovědných předmětů, ale na všechny učitele, vychovatele i ředitele škol a školek. Webové stránky
ucimesevenku.cz
jsou místem, kde učitelé všech předmětů i vychovatelé v družinách najdou metodické návody, semináře, akce i tipy, jak svoji výuku v různých ročnících a vzdělávacích oborech úspěšně realizovat venku; včetně kontaktu na odborníky a zkušené učitele či vychovatele, na které se mohou zájemci obrátit pro potřebnou podporu.
Učíme se venku
funguje i na sociálních sítích. Propaguje téma a připravuje průběžně lekce, semináře i setkání odborné veřejnosti. Program spolupracuje se zahraničními projekty, např. ze Skotska, kde učení venku funguje na velmi kvalitní úrovni.
I malá procházka nabízí inspiraci i materiál k tvoření. Stačí vyrazit a mít oči otevřené. Fantazie se venku nastartuje sama.
Program
Učíme se venku
má jedinečnou pozici i v tom, že nečerpá z jednoho zdroje zkušeností, ale je výsledkem spolupráce několika zkušených organizací: Vzdělávací centrum TEREZA (
www.terezanet.cz
) je nezisková organizace, která dnes vzdělává přes 94 000 dětí. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání (
www.lipka.cz
) je jedna z největších a nejstarších organizací v ČR, které se věnují EVVO. Chaloupky, o. p. s., (
www.chaloupky.cz
) se dlouhodobě zabývají výukou venku s důrazem na využití školních zahrad.
Učíme se venku
probíhá s podporou Ministerstva životního prostředí.
Učíme se venku
nabízí nejen ukázkové lekce do výuky, tvoření, hry pro družiny, semináře, ale i rozcestník k osvědčeným dlouhodobým vzdělávacím programům a projektům, které pracují na principu učení venku, ve skutečném světě, např. Les ve škole, GLOBE, Badatelé.cz, Školní zahrada, regionální učebnice, Škola udržitelného života apod.
Hlavním cílem programu
Učíme se venku
je podporovat všechny učitele a vychovatele v tom, aby získali motivaci, zkušenosti a nástroje, jak svou výuku realizovat více venku. Dlouhodobou vizí je to, aby se čas venku stal běžnou a plnohodnotnou součástí vzdělávání v českých školách, protože je to dobré pro děti, pro jejich zdraví, celkový rozvoj i jejich vzdělávací výsledky.
„Děti si začínají uvědomovat důležitost lesa, nevnímají ho jen jako místo, kde je pár stromů. Děkujeme za materiály, které jsou propracované a dávají další impulzy k tomu, co dělat, jak pokračovat, navazovat. Byli jste pro nás šťouchnutím k rozjezdu ,učení se v lese.’“
Petra Marhounová, Domácí školáci Kounice
Venku se děti mohou učit psát i počítat. A přírodniny jim dobře poslouží i zpátky uvnitř, doma či ve družině.
„Že se občas praští klackem, že nejdou úplně vzorně ve dvojicích, to k tomu, myslím si, patří. Co mi vezmou v nervech tím, že jsou takoví rozpustilí a rošťácký, to mi pak vrací v jiných hodinách týdne, protože venku navážeme jiný lepší vztah. Jdeme spolu venku, bavíme se i o něčem jiném než o škole a opravdu k sobě najdeme bližší cestu:).“
Andrea Tláskalová, ZŠ J. V. Sládka, Zbiroh
Každý den nás venku něco překvapí. Venku je největší interaktivní učebnice. Aktualizuje se každou vteřinu. Vyzkoušejte to i u vás ve škole. Je to jednoduché. Stačí udělat první krok ven.
„Nejvíc si užívám toho, jak si děti vytváří pozitivní vztah k lesu. Les jim nabízí obrovské možnosti pro objevování, ale i pro spontánní hru a tvoření. Děti jsou v lese šťastné.“
Marta Mlčochová, ZŠ Strážovice
Pozorovat různorodost mraků lze v učebnici, na videu i online. Ale zážitek z přímého pozorování zapojuje více smyslů, přidává emoce, zážitky. Informace a zkušenosti takto získané se v mozku ukládají silněji. Mají hlubší význam a snadněji se vybaví.
Více informací na
ucimesevenku.cz
. Foto archiv
Učíme se venku
.

Související dokumenty