Metodické karty "Hraj, co chceš"

Vydáno:

Následující příspěvek krátce představí karty, které se využívají jak pro rozvoj paměti a nácviku základních paměťových metod, tak pro procvičení koncentrace, logiky, strategie, postřehu, slovní zásoby a argumentace nejen u dětí. Dnes se zaměříme na rozvoj asociací, paměťovou metodu příběhu a pexeso, které lze hrát na mnoho způsobů při různých stupních obtížnosti. Většina her dostupných na trhu je navržena pro jeden specifický způsob použití. Velmi zjednodušeně: nastudujete přiložená pravidla a poté ji hrajete. Jak název karet „Hraj, co chceš“ napovídá, jejich postup využití je obrácený. Nejdříve se rozhodnete, jakou oblast mentální činnosti chcete procvičit, a poté vyberete vhodnou aktivitu.

Metodické karty „Hraj, co chceš“ Přípravka pro paměťové metody
Ing.
Pavlína
Boučková
trenérka paměti a lektorka kurzů i paměťových metod
Popis karet
Sada obsahuje 64 základních hracích karet a dva žolíky. Žádná základní karta není stejná. Sadu karet můžete podle znaků pohlaví a barvy vlasů velmi jednoduše rozdělit na dva nebo čtyři balíčky, ve kterých je kombinace určitých znaků stejná. Jednu sadu karet tak můžou pro hry využít až čtyři skupiny dětí. V samotných hrách se používají převážně znaky tričko, spodek, tácek a dole.
K čemu jsou dobré asociace a metoda příběhu? Děti se naučí spojovat zdánlivě nespojitelné. Pokud jim asociace „přejdou do krve“, velmi si usnadní učení cizích slovíček. Asociace využijí i v dalších předmětech, jako je zeměpis, dějepis a literatura. Metoda příběhu zase vnese logiku do seznamu pojmů, které děti potřebují při učivu zvládat.
Procvičování asociací
Děti si z balíčku vezmou kartu a jejich úkolem je vytvořit smysluplnou větu, která obsahuje znak tácek a dole. Čím nápaditější spojení, tím lépe. Např. karta s kloboukem a smrkem. Klobouk mě chrání před větvemi smrku /uspořádám soutěž v házení klobouků na špičku smrku/ poslední písmena slov klobouk a smrk je k.
Metoda příběhu
Děti tvoří větu (nejlépe jednu), která obsahuje znaky tácek a dole. Následující hráč pokračuje větou obsahující jeho znaky tak, aby navazovala na větu předchozí. Např. Petr si vzal klobouk a šel do lesa (les může být vyjádřen smrkem). Našla ho tam Anička, která mu ukázala hodiny a přinesla konev, aby mu připomněla, že ještě nezalil zahradu.
Jak využít příběhy při samotném učení? Představte si, že se máte naučit deset nejdelších řek podle délky toků na území ČR. Jsou to Vltava, Labe, Morava, Ohře, Sázava, Dyje, Jihlava, Svratka, Jizera a Lužnice. Pokud si názvy řek spojíme jednoduchým příběhem, zapamatování jde o mnoho lépe. Zdálo se mi, že sedám do loďky na Vltavě a nechávám se unášet proudem až do Labe. Proud mě unáší dál až do moře (klíčové slovo napoví řeku Moravu). Vystoupím a vidím, jak sedlák nedaleko oře (Ohře) a sází (Sázava) dýně (Dyje), velké jako hlava (Jihlava). Zakousnu se do ní, ale chutná příšerně, tak se mě z ní chce zvracet (Svratka). Běžím se umýt k jezeru (Jizera). Jak ucítím vodu, probudím se ve své ložnici (Lužnice).
Pamatuje se vám nyní seznam lépe? Věřím, že ano!
Pexeso
Pexeso je výborná hra na procvičení paměti a koncentrace. Pokud děti soutěží po dvojicích, není zanedbatelný také rozvoj sociálních kompetencí. Návod u karet obsahuje přehlednou tabulku, která umožňuje hrát pexeso na desítky různých způsobů - od jednoduchých kombinací až po náročné varianty. Opět zmíním pouze některé možnosti.
Zvolíte-li celý balíček 64 karet, hledáte stejný znak dole.
Balíček 32 (sada dívek/chlapců) nebo 16 karet (dívky a chlapce ještě rozdělíme podle barvy vlasů): hledáme stejný znak tácek. U těžší varianty můžete hledat stejně oblečené děti. Náročná varianta: V balíčku 64 karet najděte dvojici stejně oblečených dětí stejného pohlaví. Děti se musí soustředit nejen na dva znaky najednou, ale musí rozlišovat navíc mezi dívkami a chlapci.
Kvartetové pexeso: Některé znaky se mohou opakovat ve vybrané sadě i čtyřikrát (například stejné tričko u skupiny chlapců/dívek). U této varianty se první nalezené dvojice karet nechají ležet obrázkem nahoru a čtveřici bere ten, který najde další dvě zbývající karty ke kartám již vyloženým.
Navazující kurzy
„Učme děti bez učení“ je kurz, který se zabývá propojením karet a paměťových metod. Je určen pro aktivity dětí od 7 do 15 let.
Akreditovaný kurz „Hraj co chceš - rozvoj asociačního myšlení a paměti“ byl připraven ve spolupráci se společností DYS-centrum Praha a se zlínskou vzdělávací agenturou KPS. Je určen pro aktivity předškolních dětí. Kurz reflektuje RVP PV a je rozšířen o logopedické říkanky, hádanky a integrované celky.
Podrobnosti o kurzech a dostupnosti karet (cena bez poštovného je 70 Kč) naleznete na stránkách www.trenovanipameti.cz. Zde si také můžete volně stáhnout metodickou příručku, která obsahuje mnoho dalších her (Prší, Černý Petr, Zelená louka, hry typu domina, Scrabble...) a aktivit. Jsou rozděleny podle cílové skupiny hráčů a označeny stupni obtížnosti.
Pokud vás karty zaujaly, doufám, že se stanou vaší oblíbenou pomůckou a dětem přinesou příjemné a zároveň užitečné trávení času ve školních družinách.

Související dokumenty