Mateřské školy se mohou stát spojencem v boji proti dětské obezitě

Vydáno:

Česká společnost pro výživu letos poprvé vyhlásila třetí květnovou neděli jako „Den boje proti dětské obezitě“. Poněkud patetický název je bohužel podpořen dlouho přehlíženými fakty. UI v roce 1997 varovala Světová zdravotnická organizace, že obezita je hlavním zdravotním problémem naší civilizace.

Mateřské školy se mohou stát spojencem v boji proti dětské obezitě
Nikola
Křístek
metodik a manažer programu Zdravá abeceda, AISIS. o.s.
Za posledních 20 let stoupla nadváha a obezita v dětské populaci o 100 % a růstová křivka jde neochvějně vzhůru. Některé výzkumy uvádějí, že čtvrtina školních dětí trpí nadváhou či obezitou. Ačkoliv v pubertě velká část dětí, zejména dívky, na váze ztratí, celkem spolehlivě se vrátí mezi ohroženou populaci po třicítce. Nadváha a obezita, se kterými se potýká polovina české dospělé populace, jsou příčinou většiny nemocí, které okupují přední příčky ve statistikách úmrtnosti. O jejich negativním vlivu na kvalitu života asi nemá nikdo soudný velkých pochybností.
MATEŘSKÁ ŠKOLA JAKO MÍSTO ZMĚNY
Diskuse o tom, co se má v mateřské škole (dále jen „MŠ“) dělat, se často točí okolo obsahu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (dále jen „RVP PV“). Zřizovatelé však od MŠ očekávají více než naplňování cílů národního kurikula. Chtějí, a mají na to právo, aby
školka přispívala k prevenci nebo řešení společenských problémů.
Samozřejmě školka nemůže účinně řešit témata, která se přímo nedotýkají dětí v předškolním věku. V tomto článku ale mluvíme o nadváze a obezitě, která sice není tolik vidět, ale ke které potichu míří stále větší množství dětí.
Účinná prevence největšího zdravotního ohrožení naší populace může (či dokonce musí) začít nejpozději v mateřské škole.
JAKOU ŽE ABECEDU SE TO DĚTI UČÍ?
před vstupem do MŠ se u dětí očekává jistá samostatnost a sebeobslužnost.
Během několika let mají příležitost posunout se v péči o sebe a své základní potřeby mnohem dále, než k čemu pobízí RVP PV. Ten v oblasti Dítě a jeho tělo hovoří buď příliš obecně („dítě dokáže rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí“, což je obtížné i pro mnoho dospělých včetně učitelů) anebo děti podceňuje (na to, aby dítě dokázalo
„přijímat stravu a tekutinu“
, nemusí navštěvovat MŠ).
Zatímco u čísel, písmen, geometrických tvarů či přírodních cyklů míváme jasno, kam až děti můžeme dovést, u něčeho tak důležitého, jako je volba stravy přiměřené k pohybové aktivitě, jasná vodítka postrádáme. Přitom pro kvalitu života dnešních dětí a budoucích dospělých jde o zcela zásadní dovednost. Z tohoto důvodu vznikl v roce 2008 ve spolupráci odborníků na zdravý životní styl a učitelů-praktiků z MŠ
program Zdravá abeceda.
CO JE ZDRAVÁ ABECEDA
Základem programu je přesvědčení, že předškolní děti si dokáží osvojit několik základních pravidel, které jim pomohou samostatně se rozhodovat v otázkách životního stylu. Tréninkem takových rozhodování v běžných situacích ve školce nebo na výletech získávají děti na jistotě a vytváří se jim zdravé návyky.
Oči zkušených učitelů jistě přelétly tyto řádky a hledají inspiraci někde dále. Nicméně žádné pedagogické kouzlo se nekoná. Naopak, tento jednoduchý koncept si žádá velkou pozornost a nasazení.
NEJPEVNĚJŠÍ STAVBY PRO ZDRAVÍ
Základní pravidla, která jsou v mnoha zemích používána po desetiletí, mají působivou vizualizaci v podobě výživové a pohybové pyramidy.
Orientace v jednolitosti a zároveň variabilitě v jednotlivých patrech, jejich pozici v dané pyramidě a vztah k položkám na vedlejší pyramidě apod. činí z těchto zdánlivě jednoduchých schémat prostor podobný šachům či jiné strategické hře.
Vedle znalostí vlastního těla nebo původu potravin vyžaduje po dětech práce s pyramidami:
 
náročné logické operace (práce s nadřazenými a podřazenými pojmy),
 
přírodovědné představivosti (metamorfóza energie, změna skupenství) nebo
 
matematických dovedností (práce s poměry, odhad množství, počítání jednotek apod.).
BEZ VLASTNÍ ODPOVĚDNOSTI SE DĚTI SAMY O SEBE NEPOSTARAJÍ
Znalost zdravotních doporučení a zásad je poměrně vysoká, evidentně však nestačí pro změnu chování. Podobně jako když učíme dítě chodit nebo později čistit si zoubky, i v otázkách životního stylu mu musíme postupně předávat svobodu a odpovědnost. Dokud budou MŠ „vytvářet zdravé prostředí“, aniž by do procesu jeho tvorby zapojily samotné děti, neposlouží coby instituce vzdělávací, ale zůstanou (z hlediska prevence nadváhy a obezity) na rovině instituce pečovatelské.
Některé školky umožňují dětem podílet se na plánování jídelníčku nebo si připravovat svačiny, volně se pohybovat v přírodním prostoru, překonávat obtížné překážky a posouvat si hranice fyzického výkonu.V jiných školkách naopak vládne
obava z úrazů
či (často neznámých či úzkostně vykládaných)
hygienických předpisů
a děti se učí především dodržovat zákazy. Nutno říci, že oba tyto extrémní modely existují vedle sebe v jednom legislativním i kulturním prostředí. Vedení a učitelé každé MŠ sami rozhodují, kolik odpovědnosti za jejich zdraví dětem postupně předají.
ŠKOLNÍ UDÁLOSTI JAKO MIMOŘÁDNÉ PŘÍLEŽITOSTI
Pokud mluvíme o životním stylu, musíme se obracet k událostem, které děti běžně prožívají. Pobyt v MŠ a účast na jejích akcích tvoří časově i obsahově významnou část života předškolních dětí. Zde vznikají situace, na kterých si děti mohou trénovat rozhodování podle zdravých pravidel a uvědomovat jejich hloubku či význam. Program
Zdravá abeceda
proto nabízí
scénáře desítky týdenních tematických celků, které vycházejí z běžných událostí
(oslava narozenin, školní olympiáda, výlet do ZOO atd.) a kde jsou vytvářeny
příležitosti pro zvnitřnění pravidel vytěsňujících nadváhu a obezitu.
ZDRAVÁ ABECEDA ZBLÍZKA
S programem
Zdravá abeceda
se učitelé setkávají
po celé České republice na interaktivních jednodenních seminářích.
Skupinky do 12 účastníků vedou lektorky, které jsou samy učitelkami v MŠ. Představují na nich
sadu vybraných kompetencí předškolních dětí a hovoří se svými kolegyněmi o způsobech, jak jich s dětmi dosahovat.
Od roku 2008 prošlo těmito akreditovanými semináři více než 2 000 učitelek MŠ.
Pro okamžité využití je připravena řada pomůcek, mezi kterými dominuje originální
společenská hra Zdravá abeceda.
Překvapivě velký úspěch má
používání plakátů pohybové a výživové pyramidy
ve formátu A2, které školky umisťují do jídelních prostor a šaten.
Podporují spontánní tematickou komunikaci mezi dětmi a dávají osnovu i pro dialog s rodiči.
Pro rodiče dětí je mimoto připravena osmistránková brožura, která vysvětluje východiska a základní pojmy programu a nabízí sadu tipů pro aktivní život s dětmi.
ZDRAVÁ ABECEDA – PODPORA NA DÁLKU
Projekt
Zdravá abeceda
je vystavěn jako plošná tematická kampaň, která má pokrýt co největší množství MŠ v co nejkratším čase.
Aby se záměry projektu naplňovaly ve třídách, učitelé musí být sami aktivní už po úvodním semináři.
Program však nabízí další formy podpory. Na zaslané otázky týkající se pohybu, výživy nebo psychohygieny odpovídají učitelům přední čeští odborníci. Na webu projektu (www.zdravaabeceda.cz) jsou dále
ke stažení desítky tematických obrázků, metodické inspirace, recenze knih i pomůcek a rozhovory s odborníky na zdravý životní styl.
SPOLEČNÝ PROBLÉM VYŘEŠÍ JEN SPOLEČNÉ ÚSILÍ
Problém dětské nadváhy a obezity jistě nevznikl v MŠ. Nejvýznamnější institucí z hlediska formování hodnot a životního stylu je rodina. Velkou roli hraje zejména v období do tří let i dětský lékař. Zdravá abeceda proto připravuje besedy pro rodiče při školkách, rozšíření programu do rodinných a mateřských center a ordinací pediatrů.
Nejvýznamnější institucí, o kterou se lze opřít, však zůstávají právě MŠ.
Bez jejich účasti nemá tato preventivní kampaň naději na úspěch.

Související dokumenty